تاریخ: ۱۴:۵۵ :: ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی گلستان زیر کشت چغندرقند می رود

رییس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان گفت: در سال زراعی جاری دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان گلستان به زیر کشت چغندرقند می رود.

علی موسی خانی  درکارگاه توسعه کشت چغندرقند در گالیکش در شرق گلستان افزود: جایگزینی کشت چغندرقند در شهرستان های استان گلستان بهترین گزینه برای درآمدزایی بالا، ایجاد اشتغال و افزایش بازده محصول برای کشت های بعدی نظیر گندم است.
وی رسیدن به خود اتکایی در تولید شکر، صرفه جویی در مصرف آب زراعی، ایجاد تناوب زراعی و حاصلخیزی خاک، افزایش تولید محصولات بعد از کشت چغندر نظیر گندم و درآمدزایی بالا را از اهداف مهم جایگزینی چغندرقند به جای محصولاتی همچون شالی برشمرد.
موسی خانی افزود: تحقیقات برای کاشت چغندر قند در گلستان از سال زراعی ۸۲- ۸۱ برای تعیین بهترین زمان کاشت، استفاده از بذد مناسب، چگونگی مبارزه با آفات نباتی و شیوه نوین کاشت، داشت و برداشت آغاز شده و از سال زراعی ۹۲- ۹۱ کاشت این محصول به طور رسمی زیر نظر کارشناسان در ۸۱ هکتار آغاز شد.
وی افزود: در سال زراعی ۹۷- ۹۶ کشت چفندر قند به یک هزار و ۵۰ هکتار با راندمان ۶۰ تن در هکتار رسید وبرنامه ابلاغی از وزارتخانه برای سال زراعی جاری رسیدن به سطح زیر کشت ۲۵۰۰ هکتار است.
وی با بیان اینکه زمان کاشت این محصول از نیمه دوم مهر تا نیمه دوم آبان ماه است، خاطرنشان کرد: برای تشویق کشاورزان به کشت این محصول مفید و پردرآمد ۵۰ درصد قیمت بذر، ۳۰ تا ۵۰ درصد خرید ادوات کاشت و برداشت به طور یارانه ای در اختیار کشاورزان قرار داده خواهد شد و مابقی به صورت تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.
او گفت: برای ارائه خدمات فنی از کاشت تا برداشت و همچنین تحویل محصول به نزدیک ترین کارخانه قند در شهرستان جوین در خراسان رضوی تدابیری اتخاذ شده است.
منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید