تاریخ: ۱۴:۰۱ :: ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
رکود بازار برنج معضلی در حال تبدیل شدن به بحران

حدود ۷۰ درصد برنج‌های داخلی از مازندران خارج نشده است و برخی کشاورزان برنج‌ها را دوباره به خانه‌ها برگرداندند.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،سید اسماعیل یزدان پناه مدیر عامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران گفت: کشاورزان امید داشتند برنج‌ها را به قیمت واقعی و متناسب با هزینه‌های تولید با سود متعارف بفروشند اما بسیاری از شالیکاران هنوز برنج‌های خود را نفروختند.

او افزود:بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۷۰ درصد برنج‌ها هنوز از مازندران خارج نشده و فقط ۳۰ درصد برنج‌های تولیدی فروخته شده است.

یزدان پناه ادامه داد: برخی کشاورزان در روز‌های اخیر و با توجه به اینکه واحد‌های شالیکوبی ظرفیت نگهداری برنج‌ها را نداشتند تصمیم گرفتند برنج‌هایی که برای فروش به این واحد‌ها سپرده بودند را دوباره به خانه‌های خود منتقل کنند.

مدیر عامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران گفت: فروش نرفتن برنج اکنون به چالش تبدیل شده است اما با ادامه این روند به یک بحران تبدیل خواهد شد.

دو راهکار برای حل مشکل انباشت برنج‌های داخلی

یزدان پناه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گفت: برای حل مشکل فروش نرفتن برنج دو راهکار قانونی وجود دارد اما اینکه چرا اجرایی نمی‌شود جای سوال است.

او ادامه داد: ارگان‌های دولتی بر اساس ماده ۱۷ قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی می‌توانند با ترک تشریفات از طریق بورس کالا برنج‌های مورد نیاز خود را به صورت بلوکی خریداری کنند.

مدیر عامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران گفت: برنج‌هایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند همه استاندارد‌های لازم را دارند و در آزمایشگاه‌های پایانه برنج هم کیفیت آن‌ها تایید شده است.

یزدان پناه افزود: راهکار دوم این است که سازمان‌های دولتی، فروشگاه‌های تعاونی دستگاه‌های اجرایی بجای اینکه برنج خارجی را برای کارکنان خود تهیه کنند از برنج‌های پرمحصول ایرانی استفاده کنند.

او گفت: در نشست اخیر با استاندار مازندران مقرر شد که استانداری پیگیری‌های لازم برای اجرای راهکار دوم یا خرید برنج‌های داخلی به جای برنج‌های خارجی را انجام دهد.

print

پاسخی بگذارید