سهم گنبد از صادرات گلستان 57درصد است

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گنبدکاووس در شرق گلستان گفت: تعدادی از واحدهای تولیدی گنبدکاووس درسطح ملی و بین المللی شاخص بوده و محصولات تولیدی آنان بیشتر جنبه صادراتی دارد، به طوری که 57 درصد حجم صادرات کل استان گلستان مربوط به این شهرستان است.

به گزارش اقتصاد شمال ،خلیل رجبلی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: درحال حاضر از مجموع 108 واحد تولیدی بخش صنعت شهرستان 94 واحد آن با اشتغالزایی 1600 نفر فعال بوده و 14 واحد نیز راکد می باشد.
وی خاطر نشان کرد: تعدادی از واحدهای تولیدی استان که محصولات آنها به خارج از کشور نیز صادر می شود، در سطح ملی و حتی بین المللی نیز مطرح است و در زمینه تولید محصولات مختلف از جمله پلی استایلر، نئوپان، خوراک دام و آبزیان، یدات پتاسم و کلسیم، تولید مواد آزمایشگاهی، تولید انواع رنگ های صنعتی و ساختمانی و دریایی و بتن سبک فعالیت می کنند.
وی افزود: رجبلی اضافه کرد: در بخش معدن نیز از 11 واحد معدنی ثبت شده در گنبدکاووس، پنج واحد آن که بیشتر در بخش صدف کوهی و مشتقات آن فعالیت دارند، فعال بوده و بخشی از محصولات آنها نیز به خارج صادر می شود.
بر اساس اعلام گمرکات استان گلستان از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه، حدود 295 هزار تن انواع کالا به ارزش 202 میلیون و 151 هزار و 849 دلار از مبادی گمرکی این استان به دیگر کشورها صادر شده است.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گنبدکاووس در بخش دیگری از گفت و گوی خود با خبرنگاران تصریح کرد: هیچ مشکلی در تامین و توزیع ارزاق عمومی مورد نیاز مردم کشور و نیز در این شهرستان بویژه در ایام پایانی سال وجود ندارد و ارزاق مورد نیاز مردم تامین و بتدریج از طریق فروشگاه های مختلف و با نظارت بازرسان، بین مردم توزیع می شود.
وی گفت: در ایام پیش روز بویژه در ماه اسفند، نمایشگاه بهاره در گنبدکاووس برگزار می شود و اقلام مختلف مورد نیاز اعم از پوشاک، کیف و کفش، آجیل و شیرینی، گوشت و مواد پروتئینی، انواع لبنیات و میوه’ با قیمت مصوب در این نمایشگاه عرضه می شود.
رجبلی اضافه کرد: برای تامین میوه شب عید نیز تاکنون 100 تن پرتقال و 60 تن سیب درجه یک دماوند در سردخانه های منطقه ذخیره شده و با قیمت مصوب در ایام عید توزیع می شود.
وی تصریح کرد: درسال جاری و با هدف تنظیم و کنترل قیمت مواد پروتئینی تاکنون مقدار 55 تن گوشت قرمز منجمد برزیلی، پنج تن گوشت گرم گوسفندی، 151 تن گوشت مرغ منجمد، 208 تن گوشت مرغ گرم، 45 تن تخم مرغ و 51 تن برنج با قمیت مصوب توزیع شده است.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گنبدکاووس با قدردانی از برخی تولیدکنندگان منطقه برای اختصاص 20 درصد تولید مرغ به منظور عرضه با قیمت مصوب هر کیلوگرم 114 هزار ریال و یا تخم مرغ با قیمت هر کیلوگرم 75 هزار ریال، ادامه داد: توزیع مرغ گرم کشتار روز همچنان ادامه دارد اما توزیع تخم مرغ به دلیل کاهش قیمت آن فعلا متوقف شده است.
وی درخصوص واحدهای فعال صنفی در گنبدکاووس نیز گفت: هم اکنون 12 هزار و 138 واحد صنفی در قالب 57 اتحادیه مشغول فعالیت هستند در حالی که این تعداد تا قبل از پیروزی انقلاب فقط 3800 واحد با 15 اتحادیه بود.
رجبلی ادامه داد: هم اکنون تعداد 15 فروشگاه زنجیره ای، 50 پاساژ تجاری و دو بازارچه مرزی در این شهرستان فعالیت دارد در حالی که تا قبل از پیروزی انقلاب، چنین مراکزی نبود.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

ایرنا

print

پاسخی بگذارید