تاریخ: ۱۹:۲۶ :: ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
شیر شیرابه‌ها در پایتخت ساحلی ایران بسته شد

داستان جاری شدن سم‌های روان ناشی از زباله در شهرستان ساحلی نور با بازچرخانی شیرابه ها پایان یافت.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،مرحله نخست کارخانه کمپوست شهرستان نور با ظرفیت تبدیل روزانه ۲۵۰ تن زباله به کود چند ماهی است راه اندازی شده است.

این پروژه بر اساس برنامه بعد از خط پردازش و تولید کود کمپوست با کنترل شیرابه و ایجاد مجموعه تصفیه فاضلاب به سرانجام خواهد رسید تا علاوه بر زباله‌هایی که ۳۰ سال در جنگل‌های الیمالات نور دفن می‌شند، موضوع شیرابه‌های ناشی از این زباله‌ها نیز حل شود.

احسان والی مدیرعامل شرکت مدیریت پسماند شهرستان نور گفت: مرحله نخست کارخانه کمپوست شهرستان نور با پردازش پسماند و پذیرش روزانه ۱۰۰ تا ۱۱۰ تن زباله و تبدیل آن به کود تکمیل شده است.

او افزود:سیستم‌های هوادهی، تخمیر و تبدیل زباله به کود کمپوست هم راه اندازی شده است.

بر اساس گزارش‌ها در پروسه غیر اصولی دفن زباله در ازاری هر تن زباله ۳۰۰ لبیتر شیرابه تولید می‌شود، اما این میزان در فرایند تبدیل آن به کود و کموسیوت تا ۱۰ برابر کاهش می‌یابد.

مسعود کرمی کارشنای فنی طرح کمپوست زباله نور نیز گفت: مرحله بعدی این طرح شامل مدیریت شیراب‌ها در فرایند تصفیه و بازیافت آب و پساب خانگی بود که راه اندزای شده است.

او افزود:هدایت، انتقال، ذخیره سازی و تصفه فاضلاب‌ها با استفاده از افزودنی ها، هوادهی، لجن گیری انجام شده و آب خروجی نیز مورد تایید محیط زیست قرار گرفته است.

شهرستان نور با سه نقطه شهری نور، چمستان و بلده بیش از ۱۲۰ هزار نفر جمعیت دارد و در در ۳۰ سال گذشته زباله‌های این شهرستان به مناطق جنگلی الیمالات منتقل و در آنجا تخلیه می‌شد.

با راه اندازی کارخانه کمپوست شهرستان نور علاوه بر تبدیل زباله‌های شهر‌های رویان، نور، چمستان، رستم رود و ایزدشهر، زباله روستا‌ها نیز از این طریق تبدیل به کود می‌شوند.

در اسناد تاریخی” تمیشه” پایتخت بخش ساحلی حکومت رویان بوده که بنای کنونی شهر نور بر آن قرار دارد به همین دلیل شهرستان نور را پایتخت ساحلی ایران می نامند.

print

پاسخی بگذارید