تاریخ: ۲۲:۵۱ :: ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
صیادان گلستانی ۱۰۴ ماهی خاویاری نابالغ را در دریا رها کردند

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره‌کل شیلات گلستان گفت که صیادان این استان از ابتدای فصل صید تاکنون ۱۰۴ ماهی خاویاری نابالغ را که در تور شرکت‌های پره گرفتار شده بودند در دریا رها کردند.

محسن یحیایی روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این رقم نسبت به مدت مشابه حدود ۱۲ درصد افزایش یافته که یکی از دلایل آن مهاجرت منطقه‌ای این ماهیان به سمت آب‌های ایران است

وی افزود: به طور معمول ماهیان خاویاری گرفتار در تور ماهیگیران اگر به طول استاندارد نرسیده باشند توسط صیادان در آب رها می شوند.

یحیایی با اشاره به کاهش برداشت ماهیان استخوانی از دریای خزر اظهار داشت : از ابتدای فصل صید تاکنون ۳.۸ تن ماهی سفید ، ۹۸ تن کفال ، ۸.۹ تن ماهی کپور و یک تن سایر ماهیان استخوانی توسط شرکت های پره از دریای خزر صید شد.

وی بدون اشاره به درصد کاهش برداشت ماهی گفت : شرایط آب و هوایی و کاهش روزهای پره‌کشی توسط صیادان از جمله دلایل کاهش صید ماهی در فصل صید امسال است.

ماهی‌گیری در سواحل خزر به روش”پره” انجام می شود به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا ) گسترده و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.

سر صیاد، فوکا پوش ( صیادان باچکمه های بلند)، تور ریز، چینت چی (مرمت کار تور)، قایقران و راننده تراکتور از نیروهای اصلی در انجام صید پره هستند.

به گزارش ایرنا بخشی از جمعیت حدود ۲۵۰هزار نفری ساکن شهرهای ساحلی بندرگز، گمیشان و بندرترکمن به شغل صیادی مشغول هستند.

print

پاسخی بگذارید