گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۲:۴۸ :: ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
صید ماهی استخوانی در گلستان ۲۴ درصد بیشتر شد

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گلستان گفت که صید ماهیان استخوانی در این استان در فصل صید اخیر با حدود ۳۵۷ تن برداشت و رشد ۲۴ درصدی در مقایسه با فصل صید سال قبل، امروز دوشنبه به پایان رسید.

محسن یحیایی در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در فصل صید اخیر ۴۷ تن ماهی کپور صید شد که نسبت به فصل صید ماقبل که ۴ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم بود، ۱۰ برابر افزایش یافت و یکی از دلایل موثر در افزایش برداشت این گونه آبزی، پرآبی رودخانه های منتهی به دریای خزر به سبب سیل سال گذشته به ویژه در گرگانرود بود که موجب شد علاوه بر ایجاد محیط تکثیر مناسب، امکان تغذیه ماهیان بهبود یابد.

یحیایی اظهارداشت : همچنین در فصل صید اخیر ۲۹۴ تن ماهی کفال، ۵ تن ماهی سفید و ۱۱ تن سایر ماهیان صید شد.

به گفته وی در فصل صید امسال هزار و ۲۰۰ ماهیگیر در قالب ۱۷ تعاونی پره اقدام به صید ماهیان استخوانی از آبهای دریای خزر کردند.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه هر ساله به دلایل مختلف از جمله سردی آب دریا، فصل صید تمدید می شد اما شیوع ویروس کرونا صیادان گلستان  را از تمدید فصل صید و امکان به تور انداختن ماهیان بیشتر محروم کرد.

فصل صید ماهیان استخوانی در سواحل خزری گلستان از ۱۵ مهر سال گذشته آغاز شده بود.

صیادان به دلیل نوع صید پره (تورگستر) معمولا مجبورند برای مدت طولانی در یک مکان محدود، دوره استراحت خود را سپری کنند.

ماهیگیری در سواحل خزر به روش ‘پره ‘ انجام می شود به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول حداکثر هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا (۱۴ متری عمق دریا) گسترده و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.

سر صیاد، فوکا پوش ( صیادان باچکمه های بلند)، تور ریز، چینت چی (مرمت کار تور)، قایقران و راننده تراکتور از نیروهای اصلی در انجام صید پره هستند.

print

پاسخی بگذارید