تاریخ: ۹:۲۷ :: ۱۳۹۶/۱۰/۲۶

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این که به علت شدت برخورد دو کشتی، خدمه نفتکش ایرانی نتوانستند برای نجات جان خود کاری انجام دهند، گفت: حتی افرادی که در کابین فرماندهی بودند فرصت زدن دکمه وضعیت اضطراری را پیدا نکردند.

محمد راستاد روز سه شنبه در سخنانی اعلام کرد: بررسی های میدانی نشان می دهد که کشتی فله بر چینی که بار غلات داشت از قسمت جلو (دماغه) با سمت راست نفتکش ایرانی که محل مخازن میعانات گازی بود برخورد کرده است.
وی اظهار داشت: کشتی های نفتکش برای جلوگیری از آلودگی دو جداره ساخته می شوند که یک جداره آن کشتی و جداره مخزن اصلی فاصله ۲٫۵ متری با دیوار پیرامونی کشتی دارد و در این حادثه کشتی فله بر با شکافتن دیواره مخزن، باعث انفجار نفتکش می شود.

**مهندسان و ملوانان در حال استراحت بودند
«راستاد» با بیان اینکه این سانحه ساعت ۸ شب (به وقت محلی) اتفاق افتاده است، گفت: به صورت احتمالی در آن ساعت افسر سوم و یا دوم به صورت شیفت در پل فرماندهی بودند و از آنجا که ۴ دانشجو هم خدمه نفتکش را همراهی می کردند، احتمال دارد یکی از دانشجویان و کاپیتان هم در پل فرماندهی بوده باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار داشت: ساعت کار در موتورخانه هم بین ۷ صبح تا ۵ عصر است، لذا هنگام وقوع حادثه مهندسان و ملوانان در حال استراحت بودند.

**دکمه وضعیت اضطراری زده نشد
راستاد بر اساس گزارش سازمان بنادر و دریانوردی افزود: فاصله مخزنی که منفجر شده تا محل استراحتگاه خدمه بین ۸۰ تا ۹۰ متر بوده است اما شدت انفجار و گازهای سمی زمان برای انجام هیچ کاری را به خدمه نداد، حتی افرادی که در قسمت پل فرماندهی بودند دکمه وضعیت اضطراری را نزدند.

** سه ماه زمان برای اعلام نتیجه قطعی برخورد این دو کشتی
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که جعبه سیاه حاوی چه اطلاعاتی خواهد بود، اذعان داشت: جعبه سیاه ثبت کننده اطلاعات مربوط به مکالمات فرماندهی کشتی است و اطلاعات به دست آمده از جعبه سیاه می تواند تمام ابهام ها را پاسخ دهد.
به گفته وی، در این بین باید سایر منابع اطلاعاتی را هم مد نظر قرار داد به گونه ای که با شاهدان عینی و خدمه کشتی فله بر و امدادگران صحبت شود و جمع بندی این موارد نیازمند سه ماه زمان است.

** نفتکش سانچی به تمام امکانات نجات و ایمنی مجهز بوده است
راستاد تاکید کرد: جعبه سیاه در چین است و طبق قواعد بین المللی اطلاعات جعبه سیاه در کشوری بررسی می شود که سانحه در آن رخ داده است و با گذراندن مراحل حقوقی و با حضور تمام ذینفعان رمز خوانی آن شروع می شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره این که گفته می شود نفتکش سانچی مجهز به امکانات ایمنی نبوده است، یادآور شد: نفتکش سانچی به تمام امکانات نجات و ایمنی تجهیز بود جزو بهترین شناورهای جهان به حساب می آمد اما انفجار ناگهانی باعث شده که خدمه نتوانند اقدام های لازم را انجام دهند.
وی در خصوص کمک کشتی های اطراف نفتکش سانچی گفت: طبق کنوانسیون جستجو و نجات دریایی که ایران هم عضو آن است کمک کردن به کشتی های که دچار مشکل شدند یک الزام است، اما در این مورد به خاطر انفجار و گازهای سمی سایر شناورها نتوانستند کمکی انجام دهند.
او افزود: از طرفی اگر مساله انسانی و نجات خدمه مطرح باشد بدون هیچ هزینه ای باید خدمات رسانی صورت گیرد و اگر با هدف نجات کشتی باشد صاحب کشتی باید هزینه آن را بپردازد، در این زمینه ما در هر دو بخش را عمل کردیم تا بتوانیم حتی به پیکر خدمه نفتکش سانچی برسیم.

** از نظر امدادی هیچ مشکل و کمبودی وجود نداشت
راستاد گفت: از نظر امدادی هم هیچ مشکل و کمبودی وجود نداشت و کره جنوبی و ژاپن شناورهای آتش خوار خود را به محل اعزام کردند تا بتوانند از حجم شعله های آتش کم کنند، اما متاسفانه به رغم تمام تلاش ها نفتکش غرق شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا از لاشه نفتکش می توان جسد دریانوردان را پیدا کرد، گفت: نفتکش یک هفته در آتش سوخت و روز آخر هم میزان آتش بیشتر شد لذا نمی توان امیدوار بود که به پیکرها دست پیدا کنیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش که چرا چینی ها در شب آخر به صورت شبانه روزی کار اطفا حریق را انجام ندادند تا تکاوران ایرانی بتوانند وارد موتورخانه شوند، گفت: آنگونه که تیم امداد نجات چین و حتی ژاپن به ما اعلام کردند وضعیت به گونه ای بود که امکان عملیات اطفاء حریق وجود نداشت، لذا چاره ای جز متوقف کردن عملیات امداد نداشتند.

** امداد از طریق بالگرد غیرممکن بود
سیروس کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش نیز گفت: بعد از بروز حادثه کمیته امداد اضطرار در شانگهای تشکیل و پس از آن اقدامات لازم برای کمک به نفتکش شروع شد، اما فاصله ۱۵۸ مایلی که حداقل ۱۵ ساعت زمانبر است باعث شد که با فوریت نتوان اقدام های اطفای حریق را انجام داد.
به گفته وی، از طرفی امکان اطفای حریق توسط بالگرد امکان پذیر نبود چرا که مسافت زیاد تامین سوخت آن را غیرممکن می کرد.

** خدمه فرصتی برای نجات جان خود نداشتند
کیان ارثی با بیان اینکه فیلم های ضبط شده از سوی شناورهای صیادی نشان می داد که در لحظات اولیه برخورد شدت انفجار خیلی زیاد بوده است، تصریح کرد: همانگونه که کارشناسان عنوان کردند و ما نیز در تصاویر شناورهای صیادی دیدیم خدمه فرصتی برای نجات جان خود نداشتند.
وی اظهار داشت: با وجود آنکه گفته می شد خدمه در اثر انفجار شدید و متصاعد شدن گازهای سمی زنده نیستند، اما ما به این گفته ها اکتفا نکردیم و برای امداد و نجات تمام سعی خود را انجام دادیم و حتی خارج کردن پیکرهای خدمه نفتکش سانچی هم برای ما اهمیت داشت.

** تمام رادارها کار می کردند
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش درباره خاموش بودن رادار نفتکش سانچی نیز گفت: جواب قطعی دادن در این مورد به رمز خوانی جعبه سیاه بستگی دارد اما تصور نمی کنیم که چنین گفته ای درست باشد زیرا تمام رادارها کار می کردند، اما شرایط به گونه ای نبوده است که به کشتی های اطراف سیگنال بدهد زیرا که فرکانس ها در فاصله ۳۵ کیلومتری رد و بدل می شود.

** پرچم پاناما به خاطر مسایل بازرگانی بوده است
وی در مورد اینکه نفتکش سانچی متعلق به ایران بوده است اما پرچم آن مربوط به پاناما است، نیز توضیح داد: این امر تنها به جهت مسایل بازرگانی است و هیچ دلیل دیگری ندارد و بیشترین پرچم کشتی ها در دنیا متعلق به پاناما است.
کیان ارثی با اشاره به اینکه محموله نفتکش از عسلویه به سمت کره جنوبی در حال حرکت بود ، خاطرنشان کرد: هر ماه تعدادی از نفتکش های ایرانی به سمت کره جنوبی می روند و محموله های (میعانات گازی) سفارش داده شده را آنجا تخلیه می کنند.

** محل تصادف جزو مناطق پرحادثه است
وی تاکید کرد: محل تصادف نفتکش ایرانی و فله بر چینی جزو مناطق پرحادثه است و این امر را شرکت های بیمه جهان تایید می کنند، در این منطقه کشتی های کره جنوبی، تایوان، چین و ژاپن تردد می کنند لذا امکان برخورد وجود دارد اما متاسفانه در مورد نفتکش به جهت باری که داشت یکی از نادرترین اتفاق ها رخ داده است.
او در مورد لاشه نفتکش نیز گفت: چینی ها امروز موقعیت نفتکش را به ما اعلام می کنند. ما باید ببینیم شناور در عمق ۱۲۰ متری فرو رفته یا اینکه هنوز به سمت کف دریا نرفته است.
به گزارش ایرنا، ۱۶ دی یک کشتی فله بر چینی حامل ۶۴ هزار تن گندم در سواحل شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از ۱۳۰ هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد.
در این حادثه، نفتکش سانچی با ۳۰ تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امداد رسانی در منطقه را با مشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرد.
با دستور و تاکید رییس جمهوری علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول ویژه رسیدگی به این واقعه تعیین شد و گروه های کارشناسی و امدادی از جمله تکاوران ارتش به منطقه اعزام شدند تا با هماهنگی مقامات و مسئولان چینی و همکاری برخی کشورهای دیگر کارهای مربوط انجام گیرد، اما اقدام های فوریتی و ضربتی برای خاموش کردن شعله ها و تعیین وضعیت خدمه نفتکش ایرانی به دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش سوزی بی ثمر ماند، زیرا نزدیک شدن به کشتی سانچی و حضور طولانی مدت در آن برای بررسی وضعیت میدانی ناممکن شده بود.
سرانجام، دو روز پیش خبر جان باختن همه کارکنان و غرق شدن تانکر نفتکش ایرانی «سانچی» اعلام شد و رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه پیام تسلیتی صادر کردند و هیات دولت نیز روز گذشته را به این مناسبت عزای عمومی اعلام کرد.
بررسی های کارشناسی در این زمینه با هدف تعیین بروز علل واقعه در دست اقدام است.

print

برچسب ها:

پاسخی بگذارید