معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی مازندران
تاریخ: ۲۱:۳۴ :: ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
فعالان صنایع دستی مازندران اطلاعات هنری خود را در سامانه ثبت کنند

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از صدور فراخوان برای ثبت نام هنرمندان صنایع دستی در سامانه های مورد نظر برای شناسایی افراد فعال در این زمینه در استان خبر داد.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،حسین ایزدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس فراخوانی که اعلام شده است تمامی افرادی که به نوعی در زمینه صنایع دستی فعالیت می کنند برای ثبت نام در این زمینه اقدام کنند.

وی ادامه داد : از فعالان این عرصه خواست که برای بارگذاری مدارک خود بر روی سایت وزارتخانه های میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قسمت مشاغل خانگی اقدام کنند که در آن قسمت گزینه تجربه و هنر صنایع دستی ذکر شده است که افراد با تیک این گزینه می توانند ثبت نام لازم را انجام دهند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت : پس از ارجاع مدارک هر یک از این افراد به استان ها بررسی های لازم مدارک آنها انجام می شود و در صورت تایید فعالیت این افراد در حوزه صنایع دستی ظرف مدت ۴۸ ساعت مدارک عضویت آنها تایید می شود.

وی هدف از انجام این فراخوان را شناسایی فعالان عرصه صنایع دستی مازندران عنوان کرد و افزود: علاوه بر این با شناسایی هنرمندان این عرصه آنها به نوعی شناسنامه دار می شوند و می توانند از حمایت های دولتی در قالب تسهیلات برخوردار شوند و یا در صورت نیاز آموزش های حرفه ای را به آنها ارائه می شود.

به گفته ایزدی در حال حاضر تعداد هنرمندان صنایع دستی دارای پروانه تولید از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران ۱۲ هزار نفر است که از این تعداد حدود هشت هزار نفر فعال و در این عرصه فعالیت می کنند و مابقی افراد صنایع دستی به عنوان شغل ثانویه آنها محسوب می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به فراوانی فعالان عرصه صنایع دستی در مازندران و ناشناخته بودن آنها پیش بینی می کنیم تعداد افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند رقمی فراتر از میزان اعلام شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: از ۲۹۰ رشته صنایع دستی مصوب جهانی ۲۵۰ رشته در ایران فعال است و هنرمندان در این زمینه به تولید محصول می پردازند.

وی افزود: همچنین از این تعداد ۸۷ رشته صنایع دستی در مازندران فعال است که ۱۷ رشته صنایع دستی بومی و مخصوص این استان است.

ایزدی گفت: حصیربافی، نمدمالی، لاک تراشی، کوپ بافی و چادر شب بافی از رشته های صنایع دستی مختص مازندران هستند که هنرمندان در این زمینه به فعالیت می پردازند.

وی ادامه داد: برای حفظ رشته های صنایع دستی مازندران سعی شده تا این رشته ها، شهرها و روستاها با عنوان شهرها و روستاهای ملی ثبت شود تا بدین طریق ضمن معرفی این رشته ها زمینه برای برندسازی این محصولات فراهم شود.

print

پاسخی بگذارید