گروه: اجتماعی
تاریخ: ۲۳:۵۹ :: ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
قهوه و سرطان

صاحب‌نظران معتقد هستند که سرطان یک بیماری چندعاملی است که در نتیجه تداوم آسیب‌های ناشی از مواجهه مداوم با عوامل سرطان زا ایجاد می‌شود.

سرویس سلامت  اقتصادشمال،آمارها نشان می‌دهد که پس از سرطان‌های ریه، سینه و کولورکتال، سرطان معده به لحاظ شیوع در جهان رتبه چهارم را دارد و به لحاظ مرگ و میر، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز در خصوص روند ابتلا به سرطان معده، در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به تفاوت‌های نژادی و جغرافیایی قابل توجه موجود در بروز سرطان معده در نواحی مختلف، می‌توان نتیجه گرفت که خطر این سرطان تا حدود زیادی متاثر از عوامل محیطی و رژیم غذایی و عفونت هلیکوباکترپیلوری است.

فاطمه شفیعی با بیان اینکه عفونت H پیلوری عامل بسیار مهم در ابتلا به سرطان معده محسوب شده اما تنها عامل خطرزا نیست، گفت: مطالعات متعددی در مورد ارتباط سرطان معده را با انواع نوترینت‌ها، اجزای غذایی، گروه‌های غذایی و الگوهای غذایی انجام شده اما هنوز هم نقش عوامل رژیمی و چگونگی ارتباط آن با سرطان معده بحث برانگیز است‌.

این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به اینکه قهوه مخلوطی از ‌حدود هزار ترکیب شیمیایی با خواص متفاوت ضد سرطانی و سرطان‌زایی است، ادامه داد: با توجه به مصرف گسترده قهوه و ترکیبات شیمیایی متعدد موجود در آن و اثرات متضاد این ترکیبات، مطالعاتی با هدف بررسی ارتباط این نوشیدنی و خطر انواع سرطان ها نظیر سرطان معده انجام شده است.

او توضیح داد: وجود ترکیبات مطلوب و نامطلوب موجود در ساختمان قهوه، می تواند اثرات متفاوت قهوه بر خطر سرطان معده را توضیح دهد؛ قهوه دارای صدها ترکیب شیمیایی مانند هیدروکربن های آروماتیک و آمین های هتروسیکلیک با خاصیت سرطان زایی در مقادیر بسیار کم و در کنار آن، دارای صدها ترکیب ضد سرطانی نظیر آنتی اکسیدان هایی مانند ترکیبات پلی فنولیک، دی ترپن‌ ها، ملانوییدها پیش سازهای ویتامینی است.

مدرس دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: در بسیاری از مطالعات «کافئین»، «کافستول» و «کائول» موجود در قهوه، اثرات محافظتی در برابر سرطان ها نشان داده است.

او ادامه داد: کافئین می تواند با ایجاد اختلال در سیکل سلولی، تغییر مکانیسم های تعمیر DNA‌، تعدیل پاسخ‌های مرگ سلولی، تغییر در متابولیسم کارسینوژن ها و کاهش فعالیت هیدروکربن های آروماتیک، اثرات ضد سرطانی اعمال کند، همچنین کافستول و کاوئول نیز اثرات ضد التهابی و ضد سرطانی ایجاد می کنند.

شفیعی اضافه کرد: با توجه به نتایج مطالعات و ترکیبات پیچیده موجود در ساختمان قهوه با اثرات متفاوت، نمی‌توان نتیجه گیری واضحی داشت و به طور کلی شواهد روشنی از این که آیا مصرف قهوه اثری بر خطر سرطان معده دارد و یا نقش محافظتی دارد، مورد تایید قرار نگرفته است.

print

پاسخی بگذارید