مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تاکید کرد
تاریخ: ۱۸:۵۹ :: ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
لایروبی، راهکار اصولی برای نجات تالاب میانکاله

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مازندران لایروبی نشدن تالاب میانکاله را عمده چالش پیش‌روی این زیست‌گاه مهم برشمرد و توجه بیشتر و تامین اعتبار برای از انجام لایروبی آن را خواستار شد.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ،عطااله‌ کاویان روز شنبه در گرامیداشت روز ملی پنجاه‌وسومین سالگرد روز جهانی کنوانسیون تالاب‌ها برخورداری از ۲ پارک ملی، چهار پناهگاه حیات وحش و سه اثر طبیعی، سه رودخانه حفاظت شده در مازندران را جزو استان‌های مهم از نظر عناصر زیست محیطی دانست و افزود: این پهنه سرسبز به واسطه برخورداری از این عناصر زیستی نیازمند مدیریت سرزمینی پیجیده و حساب شده است.

وی کنوانسیون رامسر را به عنوان پیمانی برای حفاظت از زیستگاه پرندگان و امنیت آبی بشر توصیف و اضافه کرد: در عین حال طی سال‌های اخیر جوامع شهری در کنار تالاب‌ها رشد یافتند که همین امر نشان می‌دهد فعالیت اکوسیستمی تالاب‌ها با زیست شهری گره خورده است.

کاویان با اشاره به تالاب میانکاله به عنوان یکی از زیست‌گاه‌های مهم پرندگان مهاجر در استان تصریح کرد: لایروبی تالاب میانکاله از تکالیف وزارت نیرو است که تا این لحظه این وزارتخانه پای کار نیامده و وظایف خود را انجام نداده است.

این مقام مسوول با بیان اینکه تا کنون ۶۰ کیلومتر از لایروبی تالاب میانکاله با اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده است افزود: نیاز است پیگیری ستاد احیا به گونه‌ای باشد که لایروبی ها تمدید و اعتبار لازم برای احیای آن در دستور کار قرار گیرد.

لایروبی، راهکار اصولی برای نجات تالاب میانکاله

کاویان وجود محدودیت‌ها از جمله طرح هادی روستایی را از پیچیدگی‌های حفاظت‌ از تالاب‌ها برشمرد و توضیح داد:در استان مازندران با برخورداری از تالاب میانکاله، خلیج گرگان، تالاب بین‌المللی فریدونکنار، ازباران و سرخرود و حدود ۲۱ تالاب ثبت شده ذیل کنوانسیون رامسر را در اختیار داریم به اضافه آنکه حدود ۸۷۰ آب‌بندان با مساحت‌های کمتر از پنج هکتار و برخی با مساحت بیش از ۳۰۰ هکتار که همه این پهنه‌های تالابی یکی از کارکردهای مدیریت ذخایر آبی به شمار می‌رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران این استان را منطقه ای بر پایه کشاورزی برنج معرفی کرد و افزود: این آب‌بندان‌ها نقش مهمی در تعدیل کم ابی اقلیم دارند و سبب می‌شود که منابع آبی به خوبی مدیریت شوند.

وی خشکسالی، کمبود آب و تغییرات اقلیم را از چالش‌های مازندران در تامین حق‌آبه تالاب‌ها خواند و افزود: البته در سال‌های اخیر شکار و وقوع اتش در تالاب‌های مهم مازندران تا حد قابل توجهی کاهش داشته است. به علاوه اینکه با توجه به اعتبارات سفر اول رییس جمهور و افتتاح پایگاه اطفای حریق، آتش‌سوزی و سطوح ان به دلیل سرعت عمل بالا سه عملیات کاهش چشمگیری داشته است.

لایروبی، راهکار اصولی برای نجات تالاب میانکاله

همزمان با پنجاه‌وسومین سالگرد امضای کنوانسیون رامسر آیین ویژه‌نامه ملی گرامیداشت آن امروز با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار مازندران و جمعی از متخصصان داخلی و خارجی در هتل پارسیان رامسر آغاز شد.

به گزارش ایرنا، بازدید از مرکز منطقه‌ای کنوانسیون رامسر در مرکز و غرب آسیا و برگزاری نشست‌های تخصصی پیرامون آخرین وضعیت تالاب‌های مازندران در این مرکز، افتتاح نمایشگاهی باعنوان وتخند که ترکیبی از وتلند و لبخند است از مهم‌ترین محورهای این همایش است.

نام رامسر از ۵۱ سال پیش به کنوانسیون رامسر به عنوان پیش‌روترین معاهده زیست محیطی دنیا گره خورده است. به عبارتی از تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۴۹ که روسای محیط زیست ١۸ کشور جهان و نهادهای غیردولتی بین‌المللی مانند فائو، یونسکو و غیره در هتل «قدیم» رامسر جمع شدند و اولین کنوانسیون برای حفاظت از تالاب های دنیا را امضا کردند، نام رامسر جهانی شد.

از اهمیت این کنوانسیون همین بس که تا امروز ۲ هزار و ۴۱۲ مکان به وسعت بیش از ۲۵۴ هزار هکتار در ۱۷۱ کشور تحت پوشش این کنوانسیون قرار گرفته است و هر یک از این مکان ها هم نام رامسر را بر خود دارند چون هر تالابی که در دنیا در کنوانسیون رامسر ثبت می شود، عنوان «رامسر سایت» را دریافت می‌کند.
گذشته از این، کنوانسیون رامسر تنها کنوانسیون بین المللی است که نام ایرانی دارد، ضمن این که تابستان ۲۰۲۱ مجمع عمومی سازمان ملل روز جهانی تالاب ها را تصویب و به عنوان یک روز جهانی قلمداد کرد، درحالی که در گذشته این روز تنها برای کشورهایی که عضو کنوانسیون رامسر بودند، آشنا بود.

print

پاسخی بگذارید