تاریخ: ۱۳:۵۳ :: ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
لزوم مبارزه به موقع با شپشک در باغات کیوی

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران به لزوم مبارزه بموقع با شپشک در باغات کیوی تاکید کرد.

فرید بیگی سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران به لزوم مبارزه به موقع با شپشک در باغات کیوی تاکید کرد و گفت: براساس بیولوژی آفت شپشک سپردار توت در باغات کیوی استان، مرحله پوره‌زایی نسل سوم این آفت آغاز شده است.

او با اشاره به عدم امکان صادرات میوه‌های آلوده به این آفت و نیز میوه‌های دارای باقیمانده سموم آفتکش شیمیایی، به بکارگیری توصیه‌های فنی از سوی باغداران تاکید کرد و افزود: برای جلوگیری از انتقال پوره‌های آفت از شاخه‌های آلوده به میوه، ضروری است پس از بررسی تنه و شاخه‌ها، قسمت‌های آلوده به‌صورت موضعی با ترکیبات زیستی مجاز شامل (پالیزین و تنداکسیر) مه پاشی و در صورت وجود آلودگی بالا، برس زنی و یا گونی‌کشی قبل از محلول‌پاشی انجام شود.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه زمان مناسب برای شروع مبارزه در استان از نیمه دوم شهریورماه پیشنهاد شد، گفت: با توجه به خروج تدریجی پوره‌ها، تکرار محلول‌پاشی، هفت روز بعد از نوبت اول برای کنترل کامل آفت، ضروری است.

او با بیان اینکه در صورت بروز بارندگی، تکرار محلول‌پاشی توصیه می‌شود، افزود: استفاده از پهپاد برای عملیات محلول‌پاشی توصیه نمی‌شود.

بیگی در خاتمه به باغداران توصیه کرد برای کسب اطلاعات بیشتر از وضعیت بیولوژی آفت و چگونگی مبارزه اصولی، با کارشناسان حفظ نباتات شهرستان‌ها، مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاهپزشکی مشاوره کنند.

print

پاسخی بگذارید