تاریخ: ۱:۱۶ :: ۱۳۹۷/۰۹/۰۷

ظاهرا بلوای نمایندگان جبهه پایدرای بر سر مساله CFT به پایان نمی‌رسد؛ اعضایی که در جلسه‌های اخیر مجلس نهایت سعی خود را برای عدم تصویب لایحهCFT به کار بردند و حتی حرکات خشمگینانه نظیر پاره کردن اوراق در محل نطق، فریادهای متعدد و برهم زدن نظم و‌... از خود نشان دادند.

سرویس سیاسی اقتصاد شمال:این خشم وقتی بیشتر شد که رییس مجلس، نامه رییس دفتر مقام معظم رهبری را درباره بی‌طرف بودن معظم‌له در‌باره لایحهCFT قرائت کرد. اعضای جبهه پایداری که از مدت‌ها پیش به دروغ اعلام می‌کردند نظر رهبر انقلاب مخالف لایحه مزبور است با روشن شدن دیدگاه ایشان، خشمگین‌تر شدند هرچند در نهایت به هدف خود در خصوص عدم تصویب لایحه CFT در مجلس نرسیدند. مخالفان این لایحه وقتی از مجلس قطع امید کردند در نامه‌ای به شورای نگهبان مدعی شدند که تایید CFT به افزایش فشار تحریم‌ها علیه ایرانیان می‌انجامد و به نام شورای نگهبان تمام می‌شود و در واقع در خصوص این لایحه به این نهاد هشدار دادند. حالا توپ دوباره به زمین مجلس افتاده و تلاش اعضای جبهه پایداری برای عدم تصویب این لایحه دوچندان شد اما این بار به بنر و آتش زدن این لایحه روی نیاورند بلکه استیضاح موافقان این لایحه و وزیر امور خارجه را به خاطر اظهارات و اتخاذ مواضع ناصواب از جمله اتهام پولشویی به جمهوری اسلامی ایران کلید زدند.
این بار حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو فراکسیون ولایی مجلس و از مخالفان تصویب لایحه CFT پیگیر استیضاح وزیر امور خارجه و البته رییس مجلس است؛ کسی که اظهارات ظریف را محمل تازه‌ای برای هجمه و تخریب وزیر امور خارجه قرار داد. حاجی‌دلیگانی هرچند معتقد است که در کشور پولشویی وجود دارد اما گفته ظریف را خطری بر منافع ملی کشور قلمداد می‌کند. او اکنون از تهیه طرح استیضاح علی لاریجانی، ‌محمدجواد ظریف‌ به خاطر اظهاراتش درباره پدیده پولشویی در کشور با امضای ۲۷ نماینده که اکثریت عضو جبهه پایداری هستند خبر می‌دهد. این نمایندگان در نامه‌ای خواستار پاسخگویی رییس مجلس به خاطر ارسال لایحه CFT به مجمع تشخیص مصلحت بدون اطلاع مجلس و طی مراحل قانونی در کمیسیون و صحن مجلس بعد از ایراد شورای نگهبان شدند. حاجی‌دلیگانی در توئیت خود نوشت: تک‌روی‌های لاریجانی‌، راهی جز استیضاح او بر‌ایمان باقی نگذاشت. به زودی هیات رسیدگی به اقدام خلاف قانون لاریجانی تشکیل جلسه می‌دهد.
البته با وجود اینکه این دو استیضاح در مجلس شورای اسلامی کلید خورده است بعید به نظر می‌رسد که این دو هدف به جایی برسد. همان‌طور که لاریجانی هم اشاره کرده بود اگر استیضاحی بخواهد نتیجه دهد نیاز است دو فراکسیون پشت آن باشند که در خصوص ظریف این موضوع وجود ندارد و فراکسیون امید و مستقلین در کنار یکدیگر کاملا مخالف استیضاح ظریف هستند. تنها گروهی که این‌گونه موضوعات را پیگیری می‌کنند برخی از تندروهای فراکسیون ولایی هستند که باید دید برای رسیدن به هدف خود چه راهی را در پیش می‌گیرند. آنچه در این موضوع اهمیت دارد و نکته سخنان ظریف هم اشاره به این موضوع دارد، مساله FATF و CFT است که با استفاده از آنها بتوان از پولشویی در این سطوح جلوگیری کرد. با تصویب قوانین مربوط به پولشویی تمام عملیات بانکی تحت مجموعه‌ای قرار می‌گیرد که خود به خود تحت نظارت قرار دارند.
به هر حال در ماده ۲۶ آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است که هر گاه نمایندگان به کیفیت اداره جلسات یا سایر امور مجلس و نحوه ایفای وظایف رییس یا سایر اعضای هیات رییسه معترض باشند، می‌توانند طی تقاضای کتبی با امضای حداقل ۲۵ نفر یا به‏ درخواست کمیسیون تدوین آیین‏‌نامه داخلی مجلس، تشکیل هیات رسیدگی به اعتراضات، مرکب از روسای کمیسیون‌های تخصصی و اعضای کمیسیون تدوین آیین‏‌نامه داخلی مجلس را درخواست نمایند. کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مکلف است ظرف سه روز نسبت به تشکیل هیات رسیدگی به اعتراضات، اقدام نماید. هیات اخیر مکلف است ظرف ۱۰ روز با حضور سه نفر از منتخبین معترضین، به موضوع رسیدگی کند. در صورتی که اکثریت اعضای هیات رای بر عدم صلاحیت فرد مورد اعتراض دادند عضویت وی در هیات رییسه تعلیق می‌گردد. گزارش هیات در این باره در جلسه غیرعلنی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در اولین جلسه علنی مجلس بدون بحث به رای‏ گذاشته می‌شود. درصورت رد عدم صلاحیت، عضو مزبور به کار خود ادامه خواهد داد و درغیر این‌ صورت از سمت خود مستعفی شناخته می‌شود و حق شرکت در انتخابات مجدد آن دوره را ندارد. حالا باید منتظر ماند و دید با توجه به این ماده، مجلس دهم لاریجانی را از ریاست مجلس عزل می‌کند یا خیر.
استیضاح «ظریف» تحویل هیات رییسه مجلس شد
اما دیروز عضو هیات رییسه مجلس از تقدیم طرح استیضاح وزیر امور خارجه به هیات رییسه مجلس نیز خبر داد. علی‌اصغر یوسف‌نژاد با اعلام این خبر گفت: استیضاح محمدجواد ظریف با ۲۴ امضا و در ۱۱ محور به شرح زیر تحویل هیات رییسه مجلس شده است. اظهارات و اتخاذ مواضع ناصواب از جمله اتهام پولشویی به جمهوری اسلامی ایران، بی‌‌توجهی به اقتصاد در دیپلماسی کشور، عدم توجه کافی به توسعه و فعال‌کردن روابط با کشورهای قاره آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین، استفاده از برخی سفرای ناکارآمد، فرصت‌سوزی و عدم انتخاب سفیر برای برخی کشورهای دوست که ارتباط خوبی با آنها داریم‌ مانند چین و هند، دستگیری دیپلمات‌های ایرانی در کشورهای اروپایی به بهانه واهی و عدم مقابله به مثل و تحرکات کافی در دفاع از دیپلمات‌ها، عدم استفاده از فرصت‌هایی که مقاومت در منطقه فراهم کرده، مواضع منفعلانه دستگاه دیپلماسی در خصوص کشتار حجاج در منا، به‌کارگیری افراد نامطمئن در مذاکرات حساس و مهم، تهدید بنیه دفاعی کشور به از بین رفتن توانایی آن و عدم تامین منافع ملت ایران در قراردادهای منعقد شده محور استیضاح وزیر امور خارجه اعلام شده است. یوسف‌نژاد در این باره گفت هیات رییسه این استیضاح را به کمیسیون امنیت ملی جهت بررسی در این کمیسیون ارجاع خواهد کرد.
اما مصطفی کواکبیان، در نطق میان دستور جلسه علنی مجلس از عدم تمجید از مسلمانان اهل سنت در کنفرانس وحدت اسلامی گلایه کرد و گفت: از برخورد پیامبر(ص) درخصوص دوری از خشونت‌ها درس بگیریم و با مردم با مهربانی بیشتری برخورد کنیم. همچنین به شوراهای محل و پارلمان‌های محلی اهمیت بیشتری دهیم.‌ ای کاش در کنفرانس وحدت اسلامی از مسلمانان اهل سنت کشور خودمان تمجید می‌کردیم.
وی با تبریک هفته بسیج گفت: انتصاب فرمانده جدید بسیج را تبریک می‌گویم و می‌خواهم از ارتباط این عزیزان به اهداف سیاسی پرهیز کنیم. در این وانفسای عالم مکار جهان دیپلماسی و روابط بین‌المللی، به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و رییس فراکسیون دیپلماسی می‌گویم باید دست به دست هم دهیم و به جای تضعیف فرماندهان دستگاه دیپلماسی کشور از ظریف به خاطر صداقت و دانایی در عرصه سیاست خارجی تجلیل کنیم. بیاییم بپذیریم که در کشوری که حداقل ۱۵ میلیارد قاچاق و ۱۴ هزار میلیارد فرار مالیاتی وجود دارد و سلطان شکر، دلار و سکه داریم، حتما پولشویی وجود دارد. دستگاه قضا و دستگاه اجرایی با وجود این موارد باید به اجرای قانون مبارزه با پولشویی اهتمام ورزند.
نماینده مردم تهران ادامه داد: بارها گفته‌ام تا چه زمانی قرار است شورای هماهنگی اقتصادی، روسای سه قوه تداوم داشته باشد. بسیاری از تصمیمات آقایان نیاز به قانونگذاری دارد. به مردم ایران می‌گویم که مجلس در راس امور از آن بی‌خبر است. نگرانی دارم از فردای شورای نگهبان که براساس قانون اساسی باید حافظ شرع و قانون اساسی باشد و علاوه بر سیاست‌های کلی نظام، مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی، مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی را مبنای کار خود قرار دهد. آن وقت از مجلس که در راس امور است، چه می‌ماند. کواکبیان عنوان کرد: اصلاح‌طلبان از ما می‌پرسند که در این شرایط اقتصادی در مجلس چه می‌کنید. علی رغم اینکه فراکسیون بزرگی داریم ولی باید بگوییم زمانی می‌توانیم به نتیجه برسیم که دوستان به اصطلاح مستقل مجلس به ما کمک کنند و‌الا ما کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. امیدواریم با اجرای طرح پارلمان اصلاحات در کشور بتوانیم صرفا نمایندگان منتخب از سوی احزاب در مجلس داشته باشیم.
وی در تذکری به وزیر کشور بیان کرد: آقای وزیر کشور به چه حقی حکم شهردار را نگه داشته‌اید؟ مگر قبلا شما این موضوع را تایید نکرده بودید؟ مگر دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی نگفته بودند ایشان مشکل امنیتی و اطلاعاتی ندارند؟ اگر وابستگان مقامات در ۳۰ سال قبل عضو گروهک منافقین شده‌اند می‌توانم برای شما بگویم چه فرزندانی از برخی مقامات با وجود تخلفات برخی مقامات حتی اعدام شدند. شما در کمتر از ۲۴ ساعت با وجود تخلفات در پرونده‌های املاک نجومی برخی افراد را تایید می‌کردید.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: برخی خبرگزاری‌های مرتبط با اصولگرایان علیه اصلاح‌طلبان مطالبی را بیان می‌کنند. من بارها گفته‌ام که فقط هفت یا هشت میلیون تومان از دانشگاه حقوق دریافت می‌کنم و از مجلس حقوقی نمی‌گیرم اما می‌گویند من ۲۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرم.
مجلس دهم آفتاب لب بوم است
در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی ابوالفضل ابوترابی به عنوان طراح بررسی طرح جامع مدیریت شهری براساس اصل ۸۵ با بیان اینکه سوال مردم این است که مجلس در جنگ اقتصادی چه اقدامی انجام داده است، خطاب به نمایندگان گفت: متاسفانه ما منفعلانه عمل کردیم و کار خاصی انجام ندادیم. درست است که سوال از رییس‌جمهور را در دستور کار قرار داده و همچنین در تغییر تیم اقتصادی نقش داشتیم اما در واقع اقدام خاصی انجام ندادیم. وی با تاکید بر اینکه کشور از لحاظ ساختار مشکل دارد، ادامه داد: مملکت توسط دو لبه قیچی یعنی ساختار اداری و نظام بانکی غلط قیچی می‌شود. در این رابطه ضروری است ساختارها توسط مجلس اصلاح شود. مجلس تمام شد و نمی‌توانیم در این شرایط و جنگ اقتصادی طرح‌هایی که در اولویت نیست را بررسی کنیم. نزدیک قانون بودجه هستیم و مجلس درگیر آن خواهد شد. همچنین سال آینده نمایندگان درگیر مباحث انتخابات می‌شوند. متاسفانه مجلس دهم گذشت و هیچ اقدامی انجام ندادیم.
ترابی با بیان اینکه مدیریت جامع شهری و روستایی تعقل بنیادین نظام اداری است، گفت: متاسفانه امروزه وظیفه ما نمایندگان تهیه توپ و تشک ورزشی و تامین آب و برق شده و در واقع به جای انجام کار ملی، کار محلی می‌کنیم. ۱۰۰ نفر کارشناس شش سال روی این طرح کار مطالعاتی انجام دادند، چگونه است که ساختار اداری اغلب کشورها اصلاح شده. متاسفانه ما فقط روی تمرکزگرایی تمرکز کرده‌ایم.
این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مانند دنیا باید به سمت دو پارلمانی پیش برویم، ادامه داد: شورای‌عالی استان‌ها ظرفیت مناسب را دارد اما متاسفانه ما اختیارات لازم را به آن ندادیم. در این رابطه باید اختیارات را به مردم واگذار کرد تا مجلس از کارهای محلی نجات پیدا کند. ساختار اداری ۱۸ کشور دنیا را مطالعه کرده‌ایم. مجلس دهم آفتاب لب بوم است و فرصت نداریم به کارهای آینده برسیم. وی افزود: یکی از محاسن بزرگ اصل ۸۵ فرصت آزمایشی طرح‌ها و لوایح است و این فرصت طلایی است برای طرح‌های مهم که در حین اجرا معایب آن مشخص خواهد شد. بررسی سریع‌تر پنج طرح و لوایح یعنی قانون تجارت، مالیات بر ارزش افزوده، قانون مدیریت خدمات کشوری، اصلاح نظام اداری و طرح جامع مدیریت شهری در شرایط فعلی باید در دستورکار قرار گیرد.
اما منصور غلامی، وزیر علوم با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به سوال نمایندگان در خصوص علت توسعه تحصیلات تکمیلی در موسسات آموزشی غیر‌انتفاعی بدون داشتن حد نصاب هیات علمی به مجلس آمد‌. غلامی در پاسخ به سوال نماینده اردبیل اظهار داشت: ما بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی باید در جهت حمایت از بخش غیر‌دولتی و برای اینکه وظیفه خود را در این موضوع به عهده گرفتند، عمل کنیم. وی افزود: در بازه زمانی خاصی توسعه آموزش عالی به لحاظ کمی در کشورمان حضور داشت و منجر به تعدد مراکز آموزش عالی در بخش دولتی و غیر‌دولتی و در برخی زیرنظام‌ها شده و تعداد آنها افزایش پیدا کرده بود که البته در شرایط فعلی و با کاهش جمعیت داوطلبان ورود به دانشگاه باید طبق شرایط جدید برنامه خود را تنظیم کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما دانشگاه‌های غیر‌دولتی را به طور جدی مورد ارزیابی قرار می‌دهیم‌، امروزه از ۳۵۳ موسسه که تا سال ۹۱ ایجاد شده بود کمتر از ۳۰۰ موسسه باقی مانده و کار برخی از این موسسات به دلیل تامین شاخص‌ها متوقف شده است. این جریان نظارتی ادامه دارد و در صورت عدم تطبیق خودشان با شرایط جدید با مشکل پذیرش دانشجو مواجه خواهند شد. وی تاکید کرد: دانشگاه‌های غیردولتی تحت نظارت و بازرسی مستمر وزارت علوم قرار داشته و دارند. در نهایت محمد فیضی زنگیر نماینده سوال‌کننده از وزیر علوم در صحن علنی مجلس پس از پاسخ‌های وی قانع شد و گفت: اگر آقای غلامی مصمم است بحث رعایت حد نصاب هیات علمی برای موسسات آموزش عالی را برای سال آینده مورد توجه قرار دهد، بنده اقناع می‌شوم و سوال را به رای نمی‌گذارم .

منبع:صنعت

print

پاسخی بگذارید