گروه: اقتصادی
تاریخ: ۱۳:۲۴ :: ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
محدودیت کشت برنج به مدت ۳ سال تصویب شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: محدودیت کشت برنج به مدت ۳ سال در کارگروه سازگاری با کم آبی تصویب شد و بعد از این مدت کشت این محصول به غیر از دو استان گیلان و مازندران ممنوع خواهد بود.

علی مراد اکبری معاون وزیر جهاد کشاورزی در امروز در حاشیه کنفرانس سازگاری با کم آبی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بحث ممنوعیت کشت برنج به غیر از استان‌های گیلان و مازندران در کارگروه مقابله با کم‌آبی مورد بررسی قرار گرفت و بعد از تصویب به استانهای مختلف کشور ابلاغ شد.

وی افزود: اعضای اصلی این کارگروه شامل معاون سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان محیط زیست، وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان هواشناسی کشور است و تصمیمات کلان در حوزه مصرف آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و شرب در این کارگروه گرفته می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه سال ۹۸ پربارش‌ترین سال در نیم قرن اخیر بوده است چرا با این وجود محدودیت و ممنوعیت‌هایی برای کشاورزان اعمال می‌کنیم گفت: کشور ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و رفتاری که با آن باید صورت گیرد بر اساس همین منطقه است و یک بار ترسالی به معنی آن نیست که ما دیگر در ترسالی قرار داریم و ممکن است در سال آینده دوباره در خشکسالی قرار بگیریم و بر اساس آمارهای کوتاه‌مدت نمی‌شود برنامه ریزی انجام داد.

اکبری تصریح کرد: افزایش دما و کم بارش بودن و تغییر در اقلیم مواردی است که همواره باید مورد توجه ما قرار بگیرد از طرفی باید توجه داشت که این موضوع مصوبه دولت است و ما باید به آن پایبند باشیم.

وی تصریح کرد: بر اساس این تصمیم کارگروه در ۳ سال آینده ما محدودیت کشت برنج خواهیم داشت نه ممنوعیت آن.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه تفاوت محدودیت با ممنوعیت کشت برنج چیست گفت: محدودیت کشت برنج یعنی آنکه در صورتی که کشاورزان به غیر از دو استان گیلان و مازندران اقدام به کشت برنج کردند ما با آنها برخوردی نمی‌کنیم اما دیگر حمایت‌هایی مانند اختصاص ماشین‌آلات کشاورزی، اختصاص آب به قیمت کشاورزی، اختصاص وام‌های کشاورزی صورت نمی‌گیرد.

اکبری افزود: وزارت جهاد کشاورزی همچنین مکلف شده تا کشت‌های جایگزین برنج را در استانهای مختلف ارائه دهد کما اینکه در استان‌های هرمزگان و بوشهر برنامه‌‌های سازگاری با کم‌آبی تهیه و اجرا شده است و اکنون آب کشاورزی را در این مناطق به صورت حجمی تحویل می‌دهیم.

وی گفت: بهینه کردن مصرف آب در بخش صنعت نیز در کارگروه سازگاری با کم آبی مطرح شد و در این بخش نیز موضوع مصرف بهینه آب مورد توجه قرار گرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تطبیق‌پذیری یعنی استراتژی زنده ماندن با شرایط موجود گفت: الگوی کشت نیز در حال تدوین است اما چیزی نیست که یک شبه بیاید و وحی مطلق باشد.

اکبری گفت: ما نمی‌توانیم تصویر دقیقی از الگوی کشت ارائه دهیم و آن را وحی مطلق می‌دانیم زیرا ممکن است در ۵ سال آینده بر اساس تغییر شرایط تصمیمات ما نیز تغییر کند.

الگوی کشت از انتهای سال جاری اجرا می‌شود

وی افزود: از طرفی نیز باید توجه داشت در رعایت الگوی کشت، کشاورز در ابتدا تابعی از مسائل اقتصادی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک در پایان گفت: الگوی کشت در بخش کشاورزی از واخر امسال یا سال آینده اجرا می‌شود.

print

پاسخی بگذارید