تاریخ: ۲۳:۳۵ :: ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
میدان میوه و تره‌بار مرکز مازندران پس از۱۵ سال در ایستگاه پایانی

پس از گذشت۱۵ سال میدان میوه و تره‌بار ساری که به علت تعلل پیمانکاران وقت، نیمه کاره به حال خود رها شده بود، فرماندار مرکز استان مازندران در یک اقدام عملی با انتقال دفتر محل کار خود به این پایانه، درصدد به سرانجام رساندن این طرح تا پایان امسال است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،به نقل از خبرنگار ایرنا، طرح انتقال میدان میوه و تره بار ساری به مکانی جدید با گذشت بیش از یک دهه همچنان روی کاغذ مانده و عملیاتی نشده است، میدان میوه و تره بار فعلی ساری واقع در کمربندی شمالی این شهر حدفاصل سه راه جویبار و میدان خزر، گره کور ترافیکی ایجاد کرد ، موضوعی که سبب نارضایتی و دغدغه شهروندان شده است.

جانمایی میدان میوه و تره بار جدید ساری در مسیر جاده ساری به قائمشهر انجام شد و از سال ۸۶ تاکنون با توجه به اینکه چندین پیمانکار مسوولیت اجرایی ساخت این مکان را بر عهده گرفته بودند اما هر کدام از آنها بنا به دلایلی موفق به اجرای کامل تعهدات خود نشدند.

میدان میوه و تره بار فعلی ساری در کمربندی شمالی این شهر واقع و در یکی از مسیرهای پرتردد شهرستان واقع شده است که علاوه بر نارضایتی عمومی، ترافیک و سر و صدای زیاد کامیون داران را به همراه دارد و همین موضوع باعث شد تا مسوولان وقت به فکر جانمایی برای انتقال میدان میوه و تره بار به مکانی جدیدی باشند.

عملیات اجرایی احداث میدان میوه و تره بار ساری از ۱۵سال پیش در کیلومتر پنج جاده ساری به قائمشهر آغاز شد و از آن سال تاکنون مسوولان وقت در ارتباط با افتتاح این طرح وعده های مختلفی دادند که هیچکدام از آنها محقق نشد. طولانی شدن این طرح بزرگ اقتصادی علاوه بر صرف هزینه های زیاد، نارضایتی عمومی را به همراه داشت و این سوال را در افکار عمومی ایجاد کرد که علت تکمیل نشدن میدان میوه و تره بار ساری چیست؟

واقع شدن میدان میوه و تره‌بار فعلی ساری در مسیر پرتردد مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است، به گونه ای که روزانه باید ترافیک‌های چندساعته این مسیر را تجربه کنند تا به محل کار و یا به منازل خود برسند و این مشکل به ویژه در فصل برداشت مرکبات که یکی از محصولات تولیدی مازندران است، نمود بیشتری می یابد.

میدان میوه و تره بار ساری به یکی از باسابقه ترین و قدیمی ترین طرح های عمرانی مرکز مازندران تبدیل شده است و این امر نارضایتی زیادی را بین مردم شهرستان ساری ایجاد کرده است که مجبورند برای رفتن به محل کار و یا منزل خود، چندین ساعت ترافیک کلافه کننده این مسیر را تحمل کنند.

عملیات اجرایی ساخت میدان میوه و تره بار جدید ساری واقع در کیلومتر پنج جاده ساری به قائمشهر در زمینی به وسعت ۲۰ هکتار از سال ۸۶ آغاز شد و دارای ۱۵۵ غرفه است.

 

وعده های بی اساس و ایجاد نارضایتی عمومی

یکی از کسبه های فعال در کمربندی ساری با گلایه از ترافیک چندین کیلومتری این مسیر به علت واقع شدن میدان میوه و تره بار، گفت: ترافیک سنگین در این مسیر باعث شد تا مشتریان مغازه ما جایی برای پارک خودروی خود نداشته باشند و به ناچار از خرید نیز منصرف می شوند.

سید اکبر حسینی با بیان اینکه چندین سال است که مسوولان برای جا به جایی این مکان وعده های بی اساسی را به مردم می دهند که باعث ایجاد نارضایتی شده است، اظهارکرد: مسیر کمربندی از سه راه جویبار تا میدان خزر ساری که در حالت عادی با خودرو تا پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد در روزهای پرترافیک باید ۴۵ دقیقه در مسیر باشیم و این برای مردم کلافه کننده است.

وی با بیان اینکه شهروندان و بازاریان از وعده های مکرر و بی اساس مسوولان برای انتقال میدان میوه و تره بار به مکانی جدید که هر با محقق نمی شود، کلافه شده اند، افزود: امیدواریم با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم، این مطالبه جدی و به حق مردم و بازاریان محقق شود.

مهلت‌هایی که نادیده گرفته شد

دادستان وقت مرکز مازندران ۳۱ تیرماه سال ۹۹ نسبت به انتقال میدان تره بار شهر ساری به مکان جدید مهلت تعیین کرده بود اما هیات مدیره میدان تره بار ساری زیر بار این مصوبه نرفت.۶ فروردین ماه سال جاری نیز که استاندار مازندران به صورت سرزده از میدان میوه و تره بار ساری بازدید و برای انتقال این میدان به مکان جدید واقع در کیلومتر پنج جاده ساری به قائمشهر مهلت تعیین کرده بود که اکنون با حضور فیزیکی فرماندار به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان ساری به محل پایانه تره بار ساری این وعده به ایستگاه آخر رسیده است.

سید محمود حسینی پور در جریان بازدید از میدان میوه و تره بار فعلی ساری در سخنانی با اشاره به ایجاد بار ترافیکی ناشی از فعالیت میدان میوه و تره بار در مسیر کمربندی شمالی، انتقال آن به مکان جدید را ضروری دانست و گفت: تنها چند گام تا تکمیل میدان تره بار جدید ساری مانده است و باید نسبت به انتقال آن اقدام شود.

وی گفت: انتقال میدان بار فعلی ساری که باعث ایجاد ترافیک در مرکز استان شده در دستور کار است و میدان میوه و تره بار که از سال‌ها قبل احداث شد باید مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد و تا ۲ ماه آینده انتقال آن اتفاق خواهد افتاد.

اقدام جهادی برای بهره برداری این طرح در دهه فجر

با شکل گیری دولت مردمی سیزدهم، این امیدواری در بین فعالان این عرصه و همچنین اقشار مختلف مردم ایجاد شد تا این طرح در زمان موعد که همان چهل و چهارمین سالگرد جشن پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی است به بهره برداری برسد.

فرماندار ساری اقدامات و پیگیری های زیادی را در ارتباط با به سرانجام رساندن این طرح بزرگ اقتصادی انجام داده است که ماحصل آن نیز برگزاری ۱۵ جلسه با پیمانکاران و اعضای هیات مدیره شرکت مجتمع بارفروشان دشت سبز شمال به عنوان سهام داران و غرفه داران میدان میوه و تره بار ساری بود.

تکمیل طرح های عمرانی نیمه کاره به عنوان یکی از شعارهای دولت مردمی سیزدهم ،فرماندار ساری را بر آن داشت که با هدف تسریع در تکمیل این طرح بزرگ اقتصادی، دفتر کار خود را به میدان میوه و تره بار جدید و در دست اقدام این شهرستان منتقل کند.

در یک روز کاری به محل دفتر فرماندار ساری که به تازگی به میدان میوه و تره بار جدید این شهرستان انتقال یافته، مراجعه کردیم تا با وی در ارتباط با یکی از بزرگترین طرح های عمرانی این شهرستان که با گذشت ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی آن، هنوز به بهره برداری نرسیده است به گفت و گو بپردازیم.

محمد علی نوبخت یکی از حجره های غرفه داران را به محل کار خود تبدیل کرد تا از نزدیک در جریان روند تکمیل این طرح بزرگ باشد. طرحی که قرار است در چهل و چهارمین سالگرد جشن پیروزی انقلاب اسلامی با بهره برداری از آن کام غرفه داران و مردم مازندران از جمله شهر ساری را شیرین کند.

تکمیل طرح های عمرانی نیمه کاره اولویت اساسی

فرماندار ساری تکمیل طرح های عمرانی نیمه کاره و یا نیمه تمام را اولویت اصلی ذکر کرد و گفت که میدان میوه و تره بار جدید ساری که ۱۵ سال از عملیات اجرایی آن می گذرد بنا به دلایل مختلف از جمله کم کاری، تعلل، سهل انگاری و اخلال پیمانکار تاکنون تکمیل و به بهره برداری نرسیده است.

نوبخت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: با شکل گیری دولت سیزدهم، از تمام طرح های نیمه کاره و نیمه تمام شهرستان ساری بازدید شد و میدان میوه و تره بار جدید ساری حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

وی گفت: میدان میوه و تره بار فعلی ساری واقع در کمربندی شمالی با ایجاد ترافیک شدید باعث ایجاد نارضایتی عمومی شده است و مسوولان و متولیان امر نیز طی سال های گذشته به مردم قول داده بودند تا این طرح در زمان مقرر تکمیل و به بهره برداری برسد و نسبت به انتقال آن به مکان جدید اقدام شود ،که این مهم محقق نشد.

وی خاطرنشان کرد: طرح انتقال میدان میوه و تره بار ساری به مکان جدید واقع در کیلومتر پنج جاده ساری به قائمشهر نه تنها برای برای مردم بلکه برای شخص خودم به عنوان فرماندار مرکز مازندران نیز به یک مطالبه جدی تبدیل شده است.

وی با اشاره به پیگیری های صورت گرفته و برپایی ۱۵ جلسه کاری برای تکمیل این طرح بزرگ اقتصادی در مرکز مازندران، گفت: به مسوولان قضایی استان و اعضای شورای تامین شهرستان عنوان شد که فرمانداری ، تکمیل میدان میوه و تره بار ساری، نیروگاه زباله سوزی و جاده ساری به تاکام رابه عنوان سه مطالبه جدی پیگیری و عملیاتی می کند.

وی افزود: به مسوولان استانی و دستگاه قضایی نیز عنوان شد که اگر میدان میوه و تره بار ساری در دهه فجر امسال تکمیل و به بهره برداری نرسد، میدان قدیمی پلمب و با تمام عواملی که باعث ایجاد اخلال شدند از جمله اعضای هیات مدیره، فرماندار وقت، پیمانکار و به ویژه اعضای هیات مدیره شرکت مجتمع بارفروشان دشت سبز شمال که به عنوان سهام دار از اعضا پول دریافت کردند اما به تعهدات خود عمل نکردند، برخورد قانونی خواهد شد.

فرماندار مرکز مازندران بیان کرد: به مسوولان دستگاه قضایی، دادستان استان و اعضای شورای تامین تامین شهرستان اطلاع داده شد تا این طرح باید در دهه فجر تکمیل شود و مکاتباتی نیز با شورای امنیت کشور صورت گرفت تا این طرح در اسرع وقت تعیین تکلیف شود.

نوبخت ادامه داد: همانگونه که با دستگاه اجرایی که در صورت چالش و مشکل برخورد قانونی می شود، در عرصه خصوصی نیز با پیمانکاران و حوزه های مختلفی که افکار عمومی و امنیت شهری و نظام را بر هم می زنند، برخورد جدی و قاطعانه ای می شود.

وی افزود: به همین منظور دفتر کار خود را به میدان میوه و تره باری جدید ساری منتقل کردم و با پیمانکار نیز اتمام حجت شد تا این این طرح در دهه فجر امسال افتتاح شود و در این زمینه با کسی تعارف نخواهم داشت.

وی گفت: در صورتی که این طرح در دهه فجر امسال تکمیل نشود، با تمام کسانی که در اجرای این طرح سهل انگاری و یا اخلالی ایجاد کردند و به مردم قول های واهی دادند ،توسط توسط دستگاه قضایی مورد واکاوی قرار خواهند گرفت.

فرماندار ساری گفت: موضوع اعتباراتی که برای اجرای این طرح هزینه شد، انتخاب مجمع عمومی، ساعت ورود و خروج مشاور و پیمانکار طرح از جمله مواردی است که در صورت بهره برداری نشدن میدان میوه و تره‌بار ساری در دهه فجر امسال، مورد کنکاش قرار خواهد گرفت و این مطالبه جدی من به عنوان فرماندار است و پس از این طرح به سراغ نیروگاه زباله سوز و جاده ساری به تاکام خواهم رفت.

 

میدان میوه و تره بار ساری قلک برخی از آقایان

نوبخت با بیان اینکه میدان میوه و تره باری ساری به قلک برخی از آقایان تبدیل شده است، گفت: اسناد و مدارک آن نیز موجود است و در دستگاه امنیتی و شورای تامین بررسی شد و در صورتی که این طرح در دهه فجر امسال افتتاح نشود، ورود پیدا خواهیم کرد تا نحوه پول های پرداختی به مشاور و پیمانکار و حتی ساعت ورود و خروج و مدت زمانی که قرار بود طرح به اتمام برسد ،مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا مردم بدانند که نظام اسلامی در حوزه عمرانی و اقتصادی و مسایلی که مربوط به عرصه اجتماعی است با کسانی که قصد ایجاد اخلال در نظام اقتصادی را دارند و باعث نارضایتی عمومی مردم می شوند، تعارف ندارد و به طور جدی برخورد می کند.

وی ادامه داد: مردم بدانند ما با کسی تعارف نداریم و همه چیز مبتنی بر قانون است که این هم خواسته رهبری و هم خواسته مردم است. میدان میوه و تره بار جدید ساری با میانگین پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی، ۱۵۵ غرفه دارد و تنها کار محوطه سازی آن باقی مانده است.

فرماندار ساری گفت: بخش زیادی از کار انجام شده و پیمانکار این طرح نیز در شورای تامین قول داده است تا در دهه فجر تکمیل شود و پس از آن نیز موضوع انتقال آن براساس برنامه زمان بندی انجام خواهد شد و میدان میوه و تره باری ساری به عنوان یکی از طرح های خوب ملی و استانی، در واقع یک پایگاه خوب اقتصادی در سطح استان نیز است.

افتتاح میدان میوه و تره باری ساری تا ۲۲ بهمن امسال

رییس اتحادیه میوه و تره‌ بار مرکز مازندران نیز در سخنانی گفت که میدان میوه و تره‌بار مرکز مازندران ۲۲ بهمن ماه امسال افتتاح می‌شود و کار انتقال و جابه‌جایی میوه و تره‌بار ساری نیز پایان امسال انجام خواهد شد.

امیرحسین فخرآوران با بیان اینکه میدان بار جدید ساری با ۲۰ هکتار مساحت ۱۵۵ غرفه دارد و تاکنون چهار پیمانکار در این طرح فعال بودند که ۲ نفر فوت کردند و سومین پیمانکار نیز کار را ناتمام رها کرد، گفت: پیمانکار جدید وعده داد تا بازار میوه و تره بار ساری تا دهه فجر امسال تکمیل و آماده بهره برداری شود و تنها محوطه سازی این مکان باقی مانده است که در روزهای آینده نیز به اتمام خواهد رسید.

نایب رییس شرکت مجتمع بارفروشان دشت سبز شمال نیز افزود: محدودیت فضا در میدان تره بار فعلی ساری، برخی حجره داران را به علت کمبود جا و ترافیک به حاشیه خیابان ها کشانده است و بساط خود را در حاشیه کمربندی پهن کرده اند.

رحمت الله صادق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: پیمانکار نخست این طرح با ۱۲ میلیارد تومان اعتبار تعهد کرده بود که ۱۸ ماهه این طرح را تحویل بدهد که محقق نشد و دومین پیمانکار نیز ابتدا با ۲۲ میلیارد تومان که بعدا به ۴۹ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده بود، تعهد کرده بود که تا سال ۹۳ این طرح را تکمیل کند که این نیز به علت تعلل برکنار شد و پیمانکار جدید نیز با ۵۵ میلیارد تومان اعتبار تعهد که این طرح را ۱۴ ماهه تحویل بدهد که ۲ ماه تاخیر دارد، اما به طور حتم میدان میوه و تره باری ساری در دهه فجر امسال تکمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه کار واگذاری غرفه ها نیز در آینده نزدیک انجام خواهد شد و طبق برنامه زمان بندی شده میدان قبلی تره بار پنجم عید امسال تعطیل خواهد شد، گفت: هم اکنون ۸۰ درصد بارها به علت کمبود جا در بیرون از میدان میوه و تره باری فعلی ساری بفروش می رسد و انتقال این میدان بار به مکان جدید یکی از آرزوهای دیرینه غرفه داران و اعضای هیات مدیره این شرکت به عنوان ذینفع است.

وی با قدردانی از همراهی فرماندار شهرستان ساری در جهت تکمیل این طرح، گفت که احداث پمپ بنزین، شرکت حمل و نقل باربری و پایانه صادراتی از دیگر طرح هایی است که مجوز آنها نیز دریافت شده است تا پس از اتمام میدان میوه و تره بار ، وارد فار عملیاتی خواهد شد.

print

پاسخی بگذارید