نگاه اقتصاد شمال به هم اندیشی توسعه پایدار مازندران
تاریخ: ۱۳:۴۲ :: ۱۳۹۷/۰۸/۱۲

همایش هم اندیشی توسعه پایدار مازندران باهدف بررسی چگونگی روند توسعه استان به میزبانی دانشگاه مازندران در پردیس دانشگاهی بابلسر و باحضور فعالان اقتصادی و سیاسی برگزار شد .

به گزارش اقتصاد شمال از بابلسر نگاه به روند توسعه مازندران به  عنوان استانی سرشار از فرصت های توسعه ای و واکاوی دلایل متعدد عقب ماندن از چرخ توسعه را می طلبد ؛ عاملی که باید با هم اندیشی نخبگان استانی موانع متعدد آن بررسی و راهکارهای عملی برای آن در نظر گرفته شود.

*کارگروههای تخصصی راهی برای بررسی کامل ضعف ها

نگاه به روند توسعه مازندران به  عنوان استانی سرشار از فرصت های توسعه ای و واکاوی دلایل متعدد عقب ماندن از چرخ توسعه را می طلبد ؛ عاملی که باید با هم اندیشی نخبگان استانی موانع متعدد آن بررسی و راهکارهای عملی برای آن در نظر گرفته شود.

بی شک توسعه پایدار بدون هماهنگی و همکاری مراکز دانشگاهی و صنایع به وقوع نخواهد پیوست و ایجاد تعادل بین توسعه و تداوم آن می تواند با هم یاری نخبگان دانشگاهی و فعالان عرصه اقتصادی میسر شود .

هر چند پس از گذشت عمر طولانی زیست در این استان شمالی هنوز هم ساکنان بومی آن از بهره زیاد اقتصادی انواع صنایع از جمله گردشگری و کشاورزی محرومند اما شاید بتوان با تجمیع راهکارهای مختلف ارائه شده برای توسعه به راهکار مشخص و عملی در این باره رسید.

*مردم تحمل توسعه نیافتگی را ندارند

در این هم اندیشی که در ۹ کارگروه بخش شده بود بر اهمیت توجه به نقدهای موجود در خصوص عملکرد  مدیران و دستگاه های  اجرائی تاکید شد و حاضران در خواست کردند که فضایی برای ابراز نظر آزادانه و تخصصی کارشناسان فراهم شود تا بتوان با نقد کارشناسانه زودتر به برنامه های تعیین شده دست یافت.

دبیر اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران در این همایش تشکیل اتاق فکر توسعه را که اسلامی استاندار مازندران راه اندازی کرده بود امری مثبت در زمینه توجه به ظرفیت های توسعه ای استان خواند و گفت : در این اتاق فکر از نخبگان استفاده شد و حضور پر شمار دانشگاهیان و نخبگان از نکات مثبت این اتاق فکر بود.

جهانشاهی ادامه داد: نخبگان و صاحبنظران برنامه ای را به عنوان بسته چاره اندیشی تدوین خواهند کرد و در اختیار استانداری مازندران قرار خواهند داد.

علی اسماعیلی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این همایش نقش نخبگان را در روند توسعه مهم ارزیابی کردو گفت: تمامی دستگاهها باید از ظرفیت توسعه استان بهره ببرند زیرا مردم دیگر تحمل توسعه نیافتگی را ندارند .

وی  عوامل توسعه را برشمرد و ادامه داد: مادامی که انسان در مسیر توسعه قرار نگیرد جامعه نیز توسعه یافته نخواهد شد و همه باید در این زمینه توجه ویژه نشان دهیم.

   *توجه به قدرت مدیریتی زنان

نکته دیگری که در این همایش برآن صحه گذاشته شد ؛ بهره مندی از توان مدیریتی زنان در جامعه و در روند توسعه است .

حاضران با مثال آوردن از شیوه مدیریتی زنان در رشته های مختلف این قشر جامعه را نیروی کارآمد در مسیر توسعه توصیف کردند و خواستار به کارگیری  زنان در پست های کلیدی شدند تا بتوان از تجربه مدیریتی زنان در عرصه های مختلف استفاده کرد.

هر چند بحث های فرهنگی و مشکلات عدیده دراین زمینه از نکات قابل ذکر این جمع بود اما می توان برگزاری این هم اندیشی ها را نکته مثبتی برای بررسی مشکلات روند توسعه پایدار مازندران به عنوان استانی برخوردار اما  همچنان محروم  از توسعه دانست .

print

پاسخی بگذارید