مشکل کارگران تمامی ندارد
تاریخ: ۱۱:۵۷ :: ۱۳۹۷/۰۷/۲۹

مشکلات کارگران تمامی ندارد اما این بار خبر رسیده است که بازنشستگان یک شرکت در گرگان در ازای سنواتشان به جای پول دوران خدمت نوشابه می‌گیرند.

هدی هاشمی : حمید خیرخواه دبیر کانون بازنشستگان شهرستان گرگان  این خبر را اعلام کرد و گفت: مدتی است وضع به ‌صورتی درآمده که کارگرانی که بازنشسته می‌شوند بجای سنواتشان معادل آن نوشابه دریافت می‌کنند تا در سطح شهر بفروشند.
بسیاری از بازنشستگان این شرکت برای کسب درآمد – به‌جای سنواتی که به آنها داده نشده- مجبورند با ماشین در شهر دور بزنند تا نوشابه‌شان را بفروشند.
حمید خیرخواه تأکید کرد: مشکلات مالی کارفرما باعث مشکلات بسیاری برای کارگران شده است.
این درحالی است که قانون کار به صراحت اشاره دارد که باید کارفرما سنوات کارگر را ریالی (نقدی)پرداخت کند. سنوات یا مزایای پایان کار مبلغی است معادل یک ماه آخرین حقوق دریافتی کارگران که کارفرمایان مکلفند در صورت خاتمه قرارداد به هریک از طرق مندرج در ماده ۲۱ قانون کار به آنها پرداخت کنند.
همچنین مطابق قانون و نیز مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، حق سنوات یا مزایای پایان کار به هنگام فسخ یا خاتمه قرارداد کار باید به نسبت کارکرد کارگر به وی پرداخت شود.
این درحالی است که حالا از استان گلستان خبر می‌رسد برخی از کارفرمایان سنوات کارگران را به مدل‌های دیگری پرداخت می‌کنند. موضوعی که با واکنش فعالان صنفی کارگری نیز مواجه شده است.

print

پاسخی بگذارید