در باب اهمیت پرورش نسل کارآفرین
تاریخ: ۲۳:۳۰ :: ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
نیازمند زایش کارآفرینی هستیم/ وقتی کبریت توکلی یتیم شد

کارآفرینی می تواند ثروت تولید کند ،چرخ اقتصاد را بچرخاند ،شغل ایجاد کند و رفاه را برای جامعه به همراه داشته باشد و این مفهوم به شکوفایی نمی رسد مگر آنکه ارزش تلاش ،پشتکار و مصمم بودن را در جامعه پر رنگ کنیم.

بهاره نوری :درگذشت تقی توکلی بنیانگذار کارخانه کبریت سازی به همین نام که نوستالژی آشنای تمام کودکان دیروز دهه شصتی است مرا بر آن داشت تا اندکی در باب احتیاج امروز جامعه ایرانی به پرورش کارآفرین هایی همچون مهندس توکلی بپردازم.
خیل زیادی از کودکان دیروز دهه شصتی به یاد دارند که کبریت توکلی در گذشته چه نقش مهمی در زندگی روزمره هر ایرانی داشت به طوری که همیشه نوشته های روی این کبریت برای کودکان آن دوره ماندگار بود و نقش های کاغذی آن مدتها در صندوق های مادربزرگ هایمان بوی گوگرد را به راه می انداخت.
امروز یک کارآفرین که متعلق به دهه ها قبل بود و دوران پرورش خود را در اوایل دهه بیست و سی شمسی طی کرده بود درگذشت .
این کارآفرین برجسته با تلاش و پشتکار توانست بسیاری از افراد جامعه را صاحب شغل کرده و چرخ زندگی هزاران خانواده را بچرخاند و در زندگی هر خانواده ایرانی نقشی آتشی داشته باشد و اجاق خانوارهای ایرانی را روشن کند.
چگونگی موفقیت مهندس توکلی نکته قابل اشاره من نیست هر چند بسیار جای پرداختن دارد .آنچه که امروز رخ داد مرگ و ایده خلاق یک کارآفرین بود که می توان گفت با درگذشت هر کارآفرین بسیاری از شغل ها و ایده ها به خاک می روند و می میرند و نیازبه پرورش کارآفرینانی تازه نکته ای است که در این برهه حساس اقتصادی جامعه ایرانی بیش از گذشته باید بدان توجه نشان داد.
پرورش نسلی با ایده های ذهنی خلاقانه ، توانمند و با پشتکاری که کار و تلاش را سر لوحه رسیدن به آرزوها و آمال مشترک جمعی بداند ؛ مسئولیت بسیار خطیری است که نه تنها نظام آموزشی کشور را به نقش آفرینی وا می دارد بلکه بسیاری از دستگاههای فرهنگی و صنعتی را نیز دخیل می کند.
توجه به تربیت نسلی که بتواند توکلی های بسیاری را پرورش دهد مساله پر اهمیتی است که می تواند برای تحقق برنامه های کلان اقتصادی و توسعه کشور سودمند باشد.
هر گاه یک توکلی از دنیا برود آتش کارآفرینی کم فروغ تر می شود جز آنکه بتوان با شکوفایی استعدادهای نسل آینده کارآفرین های تازه ای را به جامعه هدیه کرد.نسلی که بیش از گذشته نیاز به مراقبت و تیمار دارند تا بتوانند با دستان خود چرخ توسعه و پیشرفت کشور را بچرخانند.
همانطور که می دانیم افراد ، کارآفرین زاده نمی شوند اما می توان با اهمیت دادن به روحیه کار و ایجاد انگیزه ، خلاقیت را در بستری سرشار از ارزش های مفید ، پرورش داد.
آشنا کردن مفهوم پر اهمیت کارآفرینی در بین علم آموزان، اهمیت به پرورش ذهنی خلاق به دور از انباشت های حفظی ،تشویق برای کار و تلاش،تشویق به جستجو گر بودن، پرورش روحیه جسارت و مطالبه گری و ایجاد بستر های فرهنگی و خانوادگی برای پرورش نسلی کارآفرین بسیار موثر خواهد بود.
بی شک کارآفرینی مفهومی است که از شایستگی های ذاتی و اکتسابی بهره مند می شود و رشد در بستری مناسب برای پرورش خلاقیت می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد و کارآفرین می تواند با اجرایی کردن ایده و خلاقیت های ذهنی خود در بستر واقعیت ها ، ارزش تولیدات ذهنی خود را به ایجاد پیشرفت و ثروتی سرشار منتهی کند.
کارآفرینی می تواند ثروت تولید کند ،چرخ اقتصاد را بچرخاند ،شغل ایجاد کند و رفاه را برای جامعه به همراه داشته باشد و این مفهوم به شکوفایی نمی رسد مگر آنکه ارزش تلاش ،پشتکار و مصمم بودن را در جامعه پر رنگ کنیم و همواره پاسخ سوال علم بهتر است یا ثروت را با تلاش پاسخ دهیم و به دنبال مفاهیم کهنه گذشته در اقتصاد و اشتغال نباشیم و به تحولات روز دنیای مدرن در اقتصاد و کسب و کار روی خوش نشان دهیم .
آموزش نسل آینده ای که بتواند با طی کردن روند مشابه تکامل فعالان اقتصادی شاخص و کارآفرینی که ارزش اقتصادی جامعه را بالا برده اند نیازی است که بیش از گذشته بدان محتاجیم تا با زایش کارآفرینانی جدید بتوانیم افقی تازه را برای پیشرفت ترسیم کنیم.

print

پاسخی بگذارید