استاندار گیلان خبرداد
تاریخ: ۲۳:۳۱ :: ۱۳۹۹/۱۲/۱۹

استاندار گیلان با اشاره به تحقق صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری هدفگذاری شده برای سال ۹۹ از استان گفت:در سال ۱۴۰۰ این میزان ۷۲۰ میلیون دلار هدفگذاری شده است.

ارسلان زارع سه شنبه شب در در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان با حضور معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه با تکمیل بنادر استان به اهداف چند برابری در حوزه صادرات می‌رسیم، افزود: صادرات غیرنفتی از مولفه‌های تحقق سیاست های راهبردی اقتصاد مقاومتی و جهش تولید است و توسعه پیوندهای اقتصادی با کشورهای هدف بهترین راه مقابله با اثرات مخرب تحریم های غیرقانونی علیه کشور و ملت ایران است.

وی با اشاره به اینکه تاجران و دست اندرکاران امر تولید و صادرات همواره در جوامع مورد تکریم هستند، عنوان کرد : در کشوری که با چالش‌های ناشی از تحریم و جنگ اقتصادی روبروست؛ این تلاش‌ها شایسته تقدیر است زیرا علیرغم موانع مختلف استوار ماندند و به این وظیفه ملی، اخلاقی و دینی به شایستگی عمل کردند.

وی  با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان “جهش تولید” تصریح کرد: توفیقات حاصل شده به ویژه در زمینه صادرات غیرنفتی با اهتمام تلاشگران امر صادرات، تولید و حمایت کارگزاران دولت تدبیر و امید، تبلور افتخارآفرینی جهادگران عرصه تجارت است.

زارع با بیان اینکه یکی از مولفه‌های تحقق سیاست راهبردی اقتصاد مقاومتی و جهش تولید، توسعه صادرات غیرنفتی است، گفت: تحقق پیش بینی ۶۰۰ میلیون دلاری صادرات غیرنفتی استان در سال ۹۹ اصلی ترین انتظاری بود که از مدیران مرتبط با حوزه تجارت خارجی داشتیم.

وی با اشاره به موقعیت های ژئوپلیتیک گیلان و پتانسیل های غنی این استان خاطرنشان کرد: البته به این میزان صادرات قانع نیستیم زیرا با تکمیل بنادر گیلان به اهداف بلند چندبرابری نسبت به امسال می‌توانیم دست یابیم.

زارع افزود: برای سال ۱۴۰۰ با توجه به هدفگذاری که می کنیم اقدامات بخش دولتی و خصوصی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در تحقق این هدف تأثیرگذار است.

استاندار گیلان همچنین  بر ضرورت استفاده مطلوب بازرگانان استان از ظرفیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مسیر افزایش میزان صادرات تأکید و تصریح کرد: گیلان با صدور ۳۲ هزار فرم CT۳ در طول ۱۱ ماه امسال با مشارکت اتاق بازرگانی، بیشترین بهره مندی را از عقد موافقتنامه اتحادیه اوراسیا داشته است.

وی گفت: در این میان از ظرفیت وجود بنادر انزلی، منطقه آزاد و بندر کاسپین با تکمیل کریدور شمال – جنوب و اتصال راه آهن باید استفاده مطلوب تری شود.

استاندار گیلان خاطر نشان کرد: رشد حدود ۹۰ درصدی صادرات کالا از بندرآستارا از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته نتیجه تلاش بازرگانان، گمرک و بنادر استان است.

وی با اشاره به وجود تنگناهایی در برخی استان ها به لحاظ شرایط ناشی از تحریم گفت: صادرات در گیلان رشد مثبت ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد که نمایانگر این است اگرچه شرایط تجار گیلانی با دیگر بازرگانان یکسان بوده اما همدلی، همراهی و وفاق موجود میان بخش دولتی و خصوصی این موفقیت را رقم زده  است.

استاندار گیلان تاکید کرد: باید با تقویت کالاهای صادرات محور و پیشگیری از خام فروشی، بهره‌گیری از پشتوانه تحقیق، پژوهش و مطالعه بازار هدف کشورهای همسایه و توجه به رعایت ضوابط و مقررات فنی کشورهای هدف؛ آموزش تجار و اجرای برنامه های تشویقی و آموزشی شاهد روند صعودی و دستیابی به اهداف مدنظر باشیم.

print

پاسخی بگذارید