گروه: اقتصادی
تاریخ: ۱۲:۵۴ :: ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
هزاران بچه ماهی در رودخانه بندرگز تلف شدند

هزاران قطعه بچه ماهی از گونه کپور در رودخانه نوکنده شهرستان بندرگز در غرب استان گلستان تلف شدند.

فرماندار بندرگز ضمن تأیید این خبر اظهار داشت: در پی گزارشات رسیده و در پایش به عمل آمده از بخشی از طول رودخانه نوکنده شاهد تلف شدن چند هزار بچه ماهی بودیم که موضوع در دست بررسی است.

حسین احمدی اظهار داشت: برداشت شدید آب از بستر رودخانه توسط کشاورزان مناطق بالادست حاشیه رود نوکنده سبب شد تا بخش‌هایی از این رودخانه در حد فاصل مصب رود (محل اتصال به دریا) تا مناطق بالادستی فاقد جریان آب شود.

وی گفت: کاهش شدید حجم آب و راکد ماندن آب در این مناطق سبب شد تا بچه ماهی‌های موجود در بستر رودخانه تلف شوند.

فرماندار بندرگز اظهار داشت: در مکاتبه‌ای از امور آب منطقه شیلات و محیط زیست در این خصوص توضیح خواسته‌ایم که علت موضوع بررسی شود.

فرماندار بندرگز گفت: همزمانی وقوع بارش‌های مطلوب در ابتدای سال با فصل تخم ریزی ماهیان سبب شد تا رودخانه نوکنده پس از سال‌ها شاهد حضور ماهیان تخم ریز مولد در خود و به طبع آن بچه ماهی باشد که متأسفانه به علت برداشت آب این دالان آبی برای مصارفی نظیر خیار و شالی شاهد تلف شدن این بچه ماهیان شدیم.

در هفته گذشته نیز مورد مشابه‌ای در بندرترکمن روی داد که با همراهی محیط بانان و تشکل‌های علاقه مند به محیط زیست و بدون حضور عوامل شیلات بیش از چند هزار بچه ماهی نجات داده و به سوی خلیج گرگان هدایت شدند.

همه ساله بچه ماهیان استخوانی از ابتدای اردیبهشت ماه به حضور در رودخانه‌های آب شیرین مبادرت به تخم ریزی می‌کنند که به سبب پر آبی رودخانه‌های گلستان ناشی از سیب اخیر زادآوری و تخم ریزی مطلوبی پس از سال‌ها در رودخانه‌های استان رقم خورده است

بندرگز و بندرترکمن در غرب استان گلستان واقع هستند.

print

پاسخی بگذارید