تاریخ: ۱۶:۰۹ :: ۱۳۹۷/۰۹/۲۸

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان خواستار ادامه همکاری های جایکا (سازمان همکاری های بین المللی ژاپن) در حوزه های موثر بر توسعه استان شد.

به گزارش اقتصاد شمال ،روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان ؛ کیوان محمدی در جلسه بررسی طرح تولید سیمان از پسماند، ضمن تقدیر از فعالیت‌های گروه کارشناسی جایکا در رابطه با پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی، به تبیین اهمیت مدیریت پسماند در استان پرداخت و ابراز امیدواری کرد با پایان یافتن پروژه یاد شده در سال جاری، همکاری‌های گیلان و جایکا در دیگر حوزه‌های موثر بر توسعه استان به ویژه موضوعات زیست محیطی ادامه یابد.
تومئو آئوکی نماینده جایکا در استان نیز با تشریح فرآیند تولید سیمان با استفاده از پسماند اظهار داشت: یکی از مهمترین مخاطرات زیست محیطی گیلان، موضوع پسماند است و استفاده از زباله‌سوز همواره به عنوان یکی از راهکارهای مواجهه با این مساله در دستور کار مدیران مربوطه بوده است.
وی با بیان اینکه با توجه به هزینه بالای خرید زباله‌سوز، می‌توان از راهکارهای جایگزین مشابه که با موفقیت در دیگر کشورها آزموده شده، استفاد کرد، ادامه داد: بر این اساس، استفاده از ظرفیت کارخانجات سیمان می‌تواند برای استان گیلان راهگشا باشد و در این راستا، کارخانجات تولید سیمان با نصب برخی تجهیزات، این قابلیت را خواهند داشت تا با سوزاندن پسماند، بخشی از مواد اولیه مورد استفاده در تولید سیمان را استحصال کرده و با ترکیب آن با دیگر مواد معدنی، سیمان زیستی (Ecosement) تولید کنند.
آئوکی افزود: با توجه به اینکه به طور متعارف، درجه حرارت مورد نیاز در فرآیند تولید سیمان بسیار بیشتر از درجه حرارت تاسیسات زباله سوز است، این امکان وجود دارد تا با سوزاندن زباله در صنایع تولید سیمان، ضمن امحای آن، مواد اولیه مورد نیاز تولید سیمان را به دست آورد.
وی با تاکید بر اینکه هزینه تولید سیمان به روش زیستی از هزینه تولید آن به روش متعارف پایین‌تر است، اذعان کرد: برای جلوگیری از انتشار گازهای سمی نظیر دی‌اکسین که در زباله‌سوزها نیز تولید می‌شود، استفاده از فیلترینگ و سیستم‌های تصفیه ضروری است.
گیلان دارای سه کارخانه سیمان خزر، سبز دیلمان و لوشان در زمینه تولید سیمان است.

print

پاسخی بگذارید