تاریخ: ۱۴:۳۳ :: ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
پتروشیمی در مازندران آری یا نه؟

این روزها زمزمه‌هایی از آغاز دوباره اجرای احداث پتروشیمی میانکاله اما چند کیلومتر دورتر از مکان قبلی به گوش می‌رسد هرچند که محیط‌ زیست می‌گوید هنوز نامه یا درخواستی برای این طرح جدید به این سازمان ارسال نشده اما صاحب نظران تکیه بر قانون و نگاه کارشناسی را راهبرد قطعی اجرا یا لغو این طرح می‌دانند.

مکاتبه ای برای احداث پتروشیمی میانکاله در مکانی دیگر صورت نگرفته است

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز در سخنانی گفت که تاکنون نامه، درخواست یا مکاتبه‌ای برای احداث پتروشیمی میانکاله بهشهر در مکانی دیگر با سازمان محیط زیست صورت نگرفته است.

وی، تهیه طرح مطالعاتی احیا و نجات تلاب میانکاله را اولویت مهم دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت که دولت مردمی به ریاست آیت الله سیدابراهیم رئیسی در حوزه میانکاله کارها و خدمات بسیار بزرگی انجام داده است تا این تالاب حفظ شود.

عطاءالله کاویان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، احداث پایگاه اطفای حریق، طرح انتقال آب از دیا به داخل تالاب و طرح آب شیرین کن برای انتقال به تالاب را از جمله مصوبات مهم سفر رئیس جمهور برای احیای تالاب میانکاله عنوان کرد و افزود: با توجه به اهمیت تنوع زیستی در این تالاب، برای نخستین بار از یک فروند بالگرد برای عملیات اطفای حریق در محل این تالاب استفاده شد.

وی با بیان اینکه تالاب میانکاله در گذشته بارها دچار آتش سوزی شد و هیچگونه امکاناتی نیز برای اطفای حریق در اختیار نبود، اظهار داشت: علاوه بر استفاده از بالگرد برای نخستین بار، با تغیراتی که در حوزه مدیریتی اعمال شد، آتش سوزی در تالاب میانکاله در سالجاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۸۵ درصد کاهش داشته است.

وی شمار آتش سوزی رخ داده از ابتدای امسال تاکنون در تالاب میانکاله را هفت فقره اعلام کرد و گفت: پارسال ۲۷ فقره آتش سوزی در این تالاب بوقوع پیوست که علاوه بر تخریب عرصه‌های زیست محیطی باعث از بین رفتن گونه‌های جانوری زیادی شد.

 

زمزمه آغاز عملیات اجرایی طرح احداث پتروشیمی میانکاله

 

کارشناس ارشد خاک و آب و کنشگر محیط زیست و منابع طبیعی به خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت که مکان جدید حدود ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر از مکان قبلی فاصله دارد و همه ایرادهای فنی، محیط زیستی و قانونی این طرح که شامل مکان قبلی می‌شد اکنون در مکان جدید نیز که در ناحیه ساحلی سوته در گهرباران ساری واقع شده مشاهده می شود و بنابراین مشکلی حل نشده است اما همچنان اصرار بر اجرای طرح وجود دارد.

 

حنیف گلزار افزود: مکان جدید از مکان قبلی یعنی از سایت حسین‌آباد فاصله گرفته و به سمت ساحل دریا رفته است و همه مشکلات قبلی از جمله تامین آب، برق، گاز و حتی پساب شور پتروشیمی و ورود آن به دریا و تالاب همچنان پابرجا است.

 

وی تاکید کرد: سازمان منابع طبیعی باید در مورد کاربری این زمین بدون اغماض ورود کند و کاربری این اراضی را که در میان باغات مردم است، مشخص کند؛ در واقع مکانی که انتخاب شده به مراتب نسبت به مکان قبلی بدتر است. مکان قبلی دغدغه تالاب میانکاله را داشت اما مکان جدید علاوه بر این به مناطق مسکونی نزدیک است و فاصله قانونی از سکونتگاه‌ها رعایت نشده است؛ بنابراین دغدغه‌های محیط زیستی نه تنها برطرف نشده بلکه بدتر هم شده است.

 

گلزار گفت: مکان جدید در زمینی به مساحت یکصد هکتار در نظر گرفته شده است که در گذشته برای امور پژوهشی در حوزه کشاورزی به دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری واگذار شده بود اما اکنون تصمیم گرفته شد تا به جای فعالیت‌های پژوهشی، این طرح آسیب‌زننده به محیط زیست احداث شود، در حالی مکان تغییر کرد که همچنان همه دغدغه‌های محیط زیستی مکان قبلی پابرجاست.

 

مدیر کل دفتر ارزریابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره به خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: احداث و اجرای هر طرح نیازمند داشتن مطالعات زیست محیطی در قالب ارزیابی زیست محیطی مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست است؛ بنابراین اگر قرار باشد هر طرح در هر مکانی از کشور اجرا شود باید حتما گزارش ارزیابی زیست محیطی داشته باشد؛ حالا شمال کشور که محدودیت‌های خاص خود را دارد و طبق برنامه آمایش سرزمین و محدودیت‌هایی که وجود دارد، رفتار خواهد شد.

 

سعید کریمی افزود: البته از آنجا که گفته می‌شود مکان اجرای طرح تغییر کرده است؛ بنابراین به معنای این است که طرح جدیدی در حال شکل گیری است؛ در واقع هر گزارش ارزیابی محیط زیستی در هر گوشه‌ای از کشور مخصوص همان مکان خاص است؛ بنابراین وقتی در آن مکان اتفاق نیفتاد و یا با اجرای آن طرح موافقت نشده است به این معناست که آن طرح دیگر تمام شده است. بعد از آن ممکن است دولت یا بخش خصوصی تصمیم بگیرد که آن را در مکان دیگری اجرا کند که می‌تواند مثلا در فاصله ۲۰ یا دو هزار کیلومتری مکان قبلی باشد؛ بنابراین نگاه ما به چنین مساله‌ای این است که طرح جدیدی مطرح می‌شود و در صورتی که گزارش آن را دریافت کنیم، باید دوباره درباره آن اظهار نظر کنیم.

 

وی اظهار داشت: البته در فواصل کوتاه شاید یک سری مسائل مشترک میان طرح‌ها وجود داشته باشد اما در مجموع، طرح جدیدی محسوب می‌شود.

 

کریمی درباره اینکه آیا تاکنون گزارش یا درخواستی برای مکان جدید احداث پتروشیمی به سازمان محیط زیست ارسال شده است، گفت: هنوز گزارش یا درخواستی برای ما نیامده است و تا زمانی که نیاید نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم اما در مجموع می‌دانیم که استان‌های شمالی کشور به لحاظ زیست محیطی حساس هستند و تصمیم‌گیری‌ها باید با حساسیت بیشتری انجام شود.

print

پاسخی بگذارید