تاریخ: ۱۵:۴۷ :: ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
چگونه مرکبات را برداشت و ذخیره‌سازی کنیم؟

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران درباره اصول فنی برداشت، انباری و ذخیره سازی مرکبات توضیحاتی داد.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به فرا رسیدن زمان برداشت ارقام پرتغال، میوه‌هایی برای ذخیره سازی و نگهداری در انبار مناسب است که عملیات به‌باغی مانند آبیاری، تغذیه، مبارزه با عوامل خسارتزای گیاهی، آبیاری و تغذیه در باغات به خوبی رعایت شده باشد.

او با بیان اینکه میوه‌های دامنه درخت برای مصرف تازه خوری به بازار عرضه و برای ذخیره سازی میوه‌هایی که از سطح زمین حدود یک متر فاصله دارند، انتخاب شوند، افزود: برای پیشگیری از صدمات مکانیکی به میوه، اصول فنی برداشت اعم از استفاده از دستکش، قیچی مخصوص، جعبه‌های مناسب و دقت کافی در جابجایی میوه‌ها رعایت شود.

زاغی با اشاره به اینکه میوه‌های زخمی و آسیب دیده ناشی از صدمات مکانیکی و میوه‌های با علائم خسارت مگس میوه مدیترانه‌ای باید از میوه‌های سالم جداسازی شود، گفت: برای کاهش خسارت ناشی از بیماری‌های انباری ضروری است انبار و جعبه‌ها قبل از ذخیره سازی با سموم قارچکش مناسب کاملا ضدعفونی شوند.

او به رعایت نکات فنی، استاندارد بسته بندی، ایجاد راهرو‌ها و خالی گذاشتن یک سوم فضای انبار و جعبه، استفاده از پالت و جعبه‌های مناسب برای برقراری تهویه مطلوب و جلوگیری از انباشت گاز‌های تولید شده در محیط انبار تاکید کرد و افزود: تنظیم دما و رطوبت انبار برابر ضوابط و تنظیم رطوبت ۸۰ تا ۸۵ درصد و دمای ۴ تا ۵ درجه سانتیگراد برای حفظ کیفیت میوه الزامی است.

زاغی با بیان اینکه نصب تهویه (فن) در قسمت‌های پایین دیوار جنوبی و شمالی انبار برای خروج گاز‌های تولید شده و ورود هوای خنک در شب برای جلوگیری از رشد و توسعه قارچ‌های انباری بسیار موثر خواهد بود، گفت: بستن دریچه‌های ورودی و خروجی هوا در روز برای ثابت نگه داشتن دمای انبار ضروری است.

او به ضدعفونی میوه‌های سالم جداسازی شده با قارچکش‌های توصیه شده نظیر تیابندازول (تکتو ۶۰) به میزان یک تا ۱.۵ کیلو در یک هزار لیتر آب به مدت یک دقیقه یا استفاده از قارچ کش روال تی اس (ایپرودیون+کاربندازیم) به میزان یک کیلو در یک هزار لیتر آب به مدت یک دقیقه تاکید کرد.

زاغی افزود: در صورت استفاده از تیمار آب گرم همراه با سموم ضدعفونی، مشاوره با کارشناسان برای تنظیم دما و ثابت نگه داشتن دمای آب با توجه به نوع رقم و میزان رسیدگی میوه‌ها ضروری است.

او با بیان اینکه محققین پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری در صورت استفاده از واکس‌های محافظ انباری، استفاده از پوشش پلاستیکی میوه‌ها را توصیه نمی‌کنند، به باغداران توصیه کرد بازدید دوره‌ای حداقل ۲ هفته یکبار از میوه‌های انبار شده برای بررسی وضعیت سلامت میوه‌ها انجام شود.

print

پاسخی بگذارید