تاریخ: ۲۱:۳۴ :: ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
کاهش تراز آب دریای خزر چالشی برای نیروگاه نکا

کاهش تراز آب دریای خزر برای سیستم خنک کاری نیروگاه شهید سلیمی نکا چالش جدی شده است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ،نوراله ادبی فیروزجائی مدیرعامل شرکت مدیریت تولیدبرق نکا در جریان بازدید نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی از این نیروگاه با اشاره به افزایش فزاینده مصرف برق کشور و ناترازی نیاز و تولید، گفت: کاهش سطح آب دریا برای سیستم خنک کاری، فرسودگی بخشی از لوله‌های بویلر واحد‌های بخار و کمبود آب مصرفی واحد‌ها به عنوان مهمترین موانع و محدودیت‌های تولید نیروگاه نکا است.

او با بیان اینکه عملیات رفع نواقص، افزایش بازدهی سیستم آب شیرین کن دریا و لایروبی حوضچه آبگیر نیروگاه در حال اجرا است، افزود: با تعویض لوله‌های بویلر که از اصلیترین موانع محدود کننده تولید است و بدلیل شرایط ارزی نیازمند هزینه بسیار بالایی است، توان تولید واحد‌های بخاری در صورت گازسوز بودن میت واند به حدود ۴۰۰ مگاوات افزایش یابد.

ادبی فیروزجائی حفظ جایگاه نیروگاه نکا در کشور را مستلزم نگاه ویژه در سطح کلان دانست و ادادمه داد: واحد‌های بخاری نیروگاه در آستانه ۴۴ سالگی قرار دارند و بخشی از تجهیزات این نیروگاه بدلیل عمر بالا دچار فرسودگی شده اند و نیازمند بازسازی و بهینه سازی هستند.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولیدبرق نکا گفت: تأمین هزینه سنگین بازسازی و بهینه سازی از توان نیروگاه خارج است و مجلس شورای اسلامی میتواند در زمینه تخصیص اعتبارات‌ی توسعه و رفع محدودیت‌های تولید در نیروگاه‌ها به وزارت نیرو کمک کند.

 حل مشکلات نیروگاه نکا در گروه همدلی همه

غلامرضا شریعتی نماینده مردم شهرستان‌های نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این نیروگاه با ظرفیت بالای تولید انرژی یکی از سرمایه‌های بزرگ ملی و از صنایع شاخص استان ن است که نقش مهمی در تولید و تأمین برق مورد نیاز کشور دارد.

او افزود: برای حفظ جایگاه ممتاز این نیروگاه همه ما باید تلاش کنیم تا با اجرای طرح توسعه، پیشتازی کمی و کیفی نیروگاه نکا در صنعت برق حفظ شود.

نماینده مردم شرق مازندران با بیان اینکه نیرو‌های متخصص این نیروگاه توان و اراده لازم برای حل مشکلات موجود را دارند، آمادگی خود را برای همکاری و کمک در راستای تسهیل امور و پیگیری رفع چالش‌های نیروگاه اعلام کرد.

print

پاسخی بگذارید