تاریخ: ۱۲:۴۶ :: ۱۳۹۷/۰۷/۱۶

رییس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه کنار گذاشتن کلیFATF باعث بسته شدن مراوادات مالی بین المللی بانکها می شود، تاکید کرد: اگر می خواهیم در اقتصاد جهانی بازی کنیم، نمی توانیم قواعد آن را نادیده بگیریم.

محمد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار ما با استقبال از تصویب لایحه کنوانسیون CFT یا «لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم» در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مسایلی که باعث شد بعد از برجام و با وجودی که سوییفت باز بود، نتوانیم از شرایط پسابرجام استفاده کنیم، تطابق نداشتن با استانداردهای بین المللی بانکی و مالی دنیا بود.

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با حضور وزرای خارجه، اطلاعات، سرپرست وزارت اقتصاد و رییس سازمان برنامه و بودجه بررسی شد و در نهایت با ۱۴۳ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از بین ۲۷۱ نماینده حاضر تصویب شد. ۳ نماینده نیز به این لایحه رای ندادند. این لایحه یکی از چهار لایحه مربوط به عضویت ایران در گروه ویژه اقدام مالی یا FATF بود که به تصویب مجلس رسید.

لاهوتی با بیان اینکه بعد از برجام زیر ساخت های بانک مرکزی با استانداردهای بانکی بین المللی تطابق نداشت، اظهار داشت: در دنیا تقریبا به جز هفت کشور سایر کشورها با شروطی به FATF پیوسته اند و قوانین و توصیه های آن را رعایت می کنند.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: اگر ایران به عضویت FATF در نیاید، بانک های کشور با مشکل جدی در مراودات بین المللی خود مواجهه می شوند زیرا بانک های خارجی از همکاری و تبادل مالی با بانک های کشورهایی که عضو FATF نیستند، اجتناب می کنند.

رییس کنفدراسیون صادرات با اشاره به موافقان و مخالفان پیوستن ایران به FATF در داخل کشور خاطرنشان کرد: از آنجایی که این موضوع بسیار تخصصی است، مراجع ذیصلاح باید به آن رسیدگی کنند و براساس منافع ملی درباره آن تصمیم گیری شود.

لاهوتی به عضویت ایران در فیفا و ای. اف. سی به عنوان نمونه اشاره کرد و گفت: ما عضو فیفا و ای. اف. سی هستیم ولی ممکن است بسیاری از قواعد آنها برای ما قابل قبول نباشد و هر جایی که تشخیص می دهیم به نفع ما نیست، در آن شرکت نمی کنیم.

وی با بیان اینکه کنار گذاشتن کلی FATF امکان پذیر نیست، تصریح کرد: می شود در این کنوانسیون در جایی که با مشکل مواجه می شویم و مسائل به امنیت ملی کشور باز می گردد، با توجه به شرایط خاص و به طور مشروط برخی موضوعات را پذیرفت.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه کنار گذاشتن کلی FATF با توجه به بسته شدن مراوادات مالی بین المللی بانک ها امکان پذیر نیست، تاکید کرد: اگر می خواهیم در اقتصاد جهانی بازی کنیم، نمی توانیم قواعد بازی را نادیده بگیریم.

منبع:مرجع رسانه بانکی

print

پاسخی بگذارید