ناظر گمرکات‌ مازندران
تاریخ: ۲۱:۳۸ :: ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
گمرکات مازندران دومین مرجع واردات کالاهای اساسی به کشور است

ناظر گمرکات‌ مازندران با اشاره به رشد ۷۹ درصدی ارزش واردات کالاهای‌اساسی به گمرکات ‌استان گفت: گمرکات مازندران دومین مرجع واردات کالاهای اساسی از نظر وزنی به کشور است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال از روابط عمومی حوزه‌ نظارت‌گمرکات‌ استان‌ مازندران، امیر جمشیدی روز شنبه افزود: ارزش واردات کالاهای‌اساسی به گمرکات ‌مازندران با رشد ۷۹ درصدی به رقم یک میلیارد و ۳۴۳ میلیون دلار رسید.

وی با اشاره به واردات کالاهای‌اساسی در ۹ ماه سال جاری گفت: در این مدت سه میلیون و ۳۴۳ هزار تن انواع کالاهای‌اساسی به ارزش یک میلیارد و ۵۸۷ میلیون دلار از طریق گمرکات نوشهر، امیرآباد و فریدونکنار وارد کشور شد که با اختصاص ۹۵ درصد از وزن و ۹۰ درصد از ارزش کل واردات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۱۳ درصدی در وزن و ۷۹ درصد افزایش در ارزش داشته است.

وی در رابطه با اقلام عمده کالاهای‌اساسی اظهار داشت: ذرت دامی، چربی ها و روغن های حیوانی و دامی، گندم دامی، جودامی و خوراک آماده دام اقلام عمده کالاهای‌اساسی وارداتی به گمرکات‌ مازندران بودند.

جمشیدی بیان داشت : میزان واردات ۹ ماهه سال جاری به سه میلیون و ۵۳۲ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۷۵۷ میلیون دلار رسید که از افزایش ۹۸ درصدی در وزن و ۶۲ درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: پنج قلم عمده کالاهای وارداتی در این مدت، ذرت دامی با ۶۸۸ میلیون دلار، چربی ها و روغن های حیوانی با ۵۳۳ میلیون دلار، جو دامی با ۳۲۵ میلیون دلار، کک نفتی با ۵۶ میلیون دلار و گندم با ۳۰ میلیون دلار بودند.

جمشیدی همچنین پنج کشور عمده مبدا کالاهای وارداتی را به ترتیب شامل امارات متحده عربی با ۶۵۹ میلیون دلار، ترکیه با ۴۶۲ میلیون دلار، روسیه با ۲۶۶میلیون دلار، انگلستان با ۹۰میلیون دلار و عمان با ۷۵میلیون دلار ذکر کرد.

 

براساس این گزارش گمرکات‌مازندران ازنظر وزنی دومین و ارزشی سومین گمرک وارد کننده کالاهای‌اساسی در کشور است.

مازندران دارای سه بندر شامل بنادر امیرآباد بهشهر، منطقه ویژه اقتصادی نوشهر و فریدونکنار است.

منطقه وِیژه اقتصادی بندر نوشهر با بیش از ۸۰ سال به گستره ۸۸ هکتار و دارا بودن ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا ها و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ تُن برخوردار است.

اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر مستقر است و بندر فریدونکنار هم زیر مجموعه این اداره کل است.

بندر فریدونکنار حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و به عنوان نخستین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر به شمار می‌رود.

این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.

شهر بندری نوشهر در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد. بندر نوشهر در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.

print

پاسخی بگذارید