تاریخ: ۲۳:۱۷ :: ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
گیلان پنجمین تولیدکننده عسل در کشور

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از افزایش ۱۰ درصدی برداشت عسل در استان خبر داد و گفت: این استان پنجمین تولید کننده عسل در کشور است.

علی اکبر نژاد روز یکشنبه اظهارداشت: امسال به علت شرایط مناسب جوی در زمان گلدهی گیاهان، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به زنبورداران و افزایش تعداد کندوها، تولید عسل در گیلان در مقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اتمام برداشت عسل در گیلان گفت: زنبوداران این استان  امسال  پنج هزار و ۵۰۰  تن عسل تولید که با تولید این مقدار عسل ۲۷۵ میلیارد تومان درآمد کسب کردند.

وی تعداد زنبورداران استان را چهار هزار و ۶۴۰ زنبور دار عنوان  و تصریح کرد: عسل تولیدی گیلان از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و زنبورداران  استان  در دو مرحله در اواخر بهار و اواخر تابستان عسل برداشت کردند.

اکبرنژاد شهرستان‌های تالش، آستارا، رضوانشهر، ماسال، رودسر، املش و لنگرود را از مهمترین مناطق تولید عسل در گیلان ذکر کرد.

مصرف عسل علاوه بر پیشگیری از بیماری‌های قلبی در درمان بیماری‌های گوارشی، کلیه و تسکین اعصاب مفید است.

گیلان به لحاظ بازده تولید عسل، رتبه دوم و از نظر مقدار تولید این محصول در کشور، جایگاه پنجم را دارد. شهرستان های تالش ، آستارا، رضوانشهر ، ماسال ، رودسر، املش و لنگرود مهمترین مناطق تولید عسل در گیلان هستند.

میزان تولید عسل در کندوهای بومی، سه کیلوگرم در هر کلنی بود که با توجه به اقدامات حمایتی صورت گرفته؛ تولید عسل در استان به ازای وجود هر کلونی حتی به ۱۵ کیلوگرم هم رسیده ضمن اینکه بیشترین کلنی‌های مدرن زنبور عسل کشور در گیلان وجود دارد و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد کلنی‌های زنبور عسل استان، از شکل بومی خارج شده و به شکل مدرن در آمده‌اند.
ژل رویال و گرده گل با ارزش‌ترین و مهم‌ترین محصولات جانبی زنبور عسل است. زنبورداران استان علاوه بر عسل، محصولات جانبی دیگری همچون گرده گل، ژل رویال، موم و برموم نیز به دست می آورند.

print

پاسخی بگذارید