تاریخ: ۲۳:۵۸ :: ۱۳۹۸/۰۳/۱۹

ناظر گمرکات گیلان گفت: سال گذشته بیش از ۹۲۲ هزار تن کالا به ارزش اقتصادی ۴۶۵ میلیون دلار از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شد.

به گزارش اقتصادشمال ،قاسم یوسفی‌نژاد عصر یکشنبه عصر یکشنبه در جلسه مشترک کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و کمیته تجارت خارجی استان؛ با اعلام این مطلب افزود: روسیه، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، افغانستان و عراق از عمده کشورهای مقصد این صادرات بوده اند.

وی اظهار کرد: عمده محصولات صادراتی سال گذشته از گیلان شامل میوه و سبزیجات است که ۳۷ درصد ارزش وزنی و ۴۳ درصد ارزش دلاری این محصولات بوده است.

یوسفی‌نژاد تصریح کرد: گمرک آستارا با ۷۴ درصد ارزش وزنی و ۸۲ درصد ارزش دلاری، بیشترین سهم صادرات استان گیلان را به خود اختصاص داده است و گمرکات انزلی و منطقه آزاد حسن رود در رده‌های بعدی قرار دارند.
وی به وضعیت واردات استان نیز اشاره و تصریح کرد: بیش از ۹۸۲ هزار تن کالا به ارزش ۴۷۹ میلیون دلار شامل غلات، جو، چوب، کاغذ و گوشت وارد گیلان می‌شود.
وی با بیان اینکه عمده‌ترین واردات از روسیه بوده، اظهار داشت: بیشترین سهم واردات از استان از بندرانزلی شامل تخته، چوب و سایر اقلام بوده است.

یوسفی نژاد با بیان اینکه سال گذشته در حوزه تخلیه کالا ۴۹ درصد در گیلان کاهش داشته ایم، تصریح کرد: اما تجارت چمدانی استان با افزایش همراه بود که ۳۶ میلیون دلار کالا به صورت مسافری از کشور خارج شد.
وی با بیان اینکه ۳۵ درصد از صادرات کشور از طریق گمرکات گیلان است، اظهار داشت: بیش از ۴۰ درصد واردات و صادرات کشور به روسیه از گیلان است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از صادرات استان به کشور آذربایجان است، افزود: ارزش وزنی میزان صادرات به آذربایجان ۳۴ درصد بوده که نسبت به سال گذشته ۱۰۳ درصد افزایش داشته است.

ایرنا

print

پاسخی بگذارید