تاریخ: ۰:۰۲ :: ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
۶۷ هزار تن برگ چای از باغ‌های شمال برداشت شد

رییس سازمان چای کشور گفت: تاکنون ۶۷ هزار تن برگ سبز چای به ارزش اقتصادی بیش از ۲۰۲ میلیارد تومان از باغ‌های این محصول در گیلان و مازندران برداشت شده است.

حبیب جهانساز غروب پنجشنبه در حاشیه اولین جشنواره ملی چای افزود: از این میزان برگ سبز ۵۰ هزار تن از نوع درجه یک و ۱۶ هزار تن برگ سبز درجه دو بوده که از آن بیش از ۱۵ هزار تن چای خشک کیفی تولید و به بازار عرضه شده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون در مجموع ۱۶۷ میلیارد تومان که شامل ۷۰ میلیارد تومان سهم دولت و ۹۷ میلیارد تومان سهم کارخانه‌های چایسازی می‌شود و ۸۳ درصد مطالبات چای‌کاران را تشکیل می‌دهد، به چای‌کاران شمال پرداخت شده و امسال از نظر پرداخت‌ها در جایگاه خوبی قرار داریم.

جهانساز با اشاره به اینکه ۲۵ هزار هکتار باغ چای در گیلان و مازندران وجود دارند و ۵۵ هزار چای‌کار در این دو استان فعالیت می‌کنند اظهار داشت: گردش مالی در بخش صنعت چای در کشور سالانه ۸۰۰ میلیارد تومان است که می‌تواند نقش مؤثری در ایجاد اشتغال و ثبات درآمد روستاییان داشته باشد.

وی تصریح کرد: سالانه ۲۰ میلیون دلار عایدات ارزی از درآمد صادرات چای بدون اینکه از ورود چای خارجی جلوگیری شود، نصیب کشور می‌شود و در تلاش هستیم که این میزان افزایش یابد.

رئیس سازمان چای یادآور شد: در دو استان گیلان و مازندران با ۱۷۰ کارخانه چایسازی، ۲۵ درصد نیاز داخلی تولید می‌شود که با حمایت از صنعت چای، می‌توان این میزان را بیشتر کرد.

وی با اشاره به حمایت‌های دولت تدبیر و امید از چای داخلی گفت: دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را از واردات چای در سال گذشته حذف و آن را وارد بازار نیمایی کرد، از طرفی با تخصیص به موقع اعتبارات رضایتمندی چای‌کاران و صاحبان صنایع چایسازی را فراهم آورد تا سازمان چای بتواند مطالبات چای‌کاران را به موقع پرداخت کند که این کار رقابت بین چای‌کاران و صاحبان صنایع به وجود آورد.

جهانساز تصریح کرد: حمایت‌های دولت به تداوم و استمرار بهبود وضعیت چای و بازگشت باغ‌های رها شده چای به زیر کشت کمک می‌کند تا این باغ‌ها به چرخه تولید داخلی برگردند و سهم تولید داخلی از ۲۵ درصد به ۴۰ درصد افزایش یابد.

سازمان چای کشور به عنوان دبیرخانه دائمی جشنواره، با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان از جمله فرمانداری شهرستان لاهیجان، شهرداری لاهیجان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور، سندیکای کارخانه‌های چای شمال و اتحادیه چای‌کاران غنچه‌های طلایی اولین جشنواره ملی چای را در لاهیجان پایتخت چای ایران برگزار کرد.

این جشنواره با نشست‌های تخصصی، تجلیل از عاملان برتر حوزه چای (باغداران، چای‌کاران و کارخانه‌ها)، آموزش دم کردن چای، تور گردشگری رایگان بازدید از باغ‌ها و کارخانه‌های چایسازی، نمایش‌های آئینی، بومی و محلی، عرضه مستقیم چای و موسیقی محلی همراه است.

print

پاسخی بگذارید