گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۳۸ :: ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
خبرهای خوب برای معادن کوچک

در همایش "رونق تولید با احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس" که امروز برگزار شد، مسئولان دولتی از ایجاد ۳۰۰۰ شغل در معادن کوچک در سال جاری و راه‌اندازی معادن کوچک در مناطق محروم کشور خبر دادند.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ،در ابتدای این مراسم وجیه‌الله جعفری، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) با اشاره به وجود ۱۸۵ معدن غیرفعال قابل احیا در کشور، از برنامه‌ریزی برای ایجاد ۳۰۰۰ شغل در حوزه معادن کوچک خبر داد و گفت که معادن کوچک مقیاس و متوسط، ۹۸.۳ درصد معادن کشور، ۸۵ درصد اشتغال و ۶۵ درصد تولید را در بخش معدن به خود اختصاص می‌دهند.

معادن هماتیت جنوب فعال می‌شود

مهرداد اکبریان،‌ رئیس انجمن سنگ آهن ایران نیز از برنامه‌ریزی برای ایجاد پنج کنسرسیوم معدنی خبر داد و اظهار کرد که باتوجه به وجود معادن هماتیت کم عیار در جنوب ایران، می‌توان بخشی از تولید فولاد را در آینده به این معادن واگذار کرد.

راه‌اندازی معادن کوچک در استان‌های محروم

در ادامه این نشست،‌ جعفر سرقینی، معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از راه‌اندازی معادن کوچک در استان‌های محروم خبر داد و گفت که ٣٠ درصد ارزش افزوده در بخش معدن، متعلق به معادن کوچک است اما ٧٠ درصد اشتغال‌زایی مربوط به این بخش است. به گفته وی ارزش تولید معادن کوچک مقیاس راه‌اندازی شده، سالانه ۵٠ میلیون دلار است.

بودجه صندوق توسعه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی به ۳۵۰ میلیارد تومان رسید

داریوش اسماعیلی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز از افزایش بودجه صندوق توسعه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی به ۳۵۰ میلیارد تومان خبر داد و با تاکید بر لزوم تقویت این صندوق از دولت خواست که ۱۰ درصد از حقوق دولتی از طریق انعقاد قرارداد با دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات تکمیلی، صرف تحقیق و توسعه و پژوهش شود.

تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه به طرح‌های استارتاپی و پژوهشی

در ادامه مراسم خداداد غریب‌پور، رییس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز از تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه به طرح‌های استارتاپی و پژوهش‌ها در حوزه معدن و صنایع معدنی و آغاز پایش پروژه‌های نیمه‌تمام خبر داد و با اشاره به طرح اکتشاف ۳۰۰ هزار کیلومتر مربعی که در دستور کار این سازمان است، گفت که طرح توسعه معادن کوچک می‌تواند نقش مهمی در توسعه متوازن کشور داشته باشد.

همچنین در پایان این مراسم تفاهمنامه سه‌جانبه میان بانک صنعت و معدن، صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و همچنین تفاهمنامه دوجانبه میان صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و بانک صنعت و معدن، با هدف تامین مالی برای توسعه معادن کوچک مقیاس امضا شد.

ایسنا

print

پاسخی بگذارید