رییس کل گمرک ایران خبر داد
تاریخ: ۲۳:۴۷ :: ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
تراز تجاری پنج ماه نخست سال به بیش از یک میلیارد دلار رسید

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به رشد ۹۵ درصدی ترانزیت از قلمرو ایران در پنج ماهه سال‌جاری، افزود: صادرات کالاهای غیرنفتی در این مدت ۶۳ درصد افزایش داشته است.

مجموع تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران در پنج ماهه نخست سال‌جاری به ۵۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۳۴ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۱۴ درصد و از حیث ارزش ۳۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

رئیس کل گمرک ایران با بیان این مطلب گفت: صادرات کالاهای غیرنفتی در این مدت ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۲۰ درصد و از لحاظ ارزش ۶۳ درصد افزایش داشت.

مهدی میراشرفی افزود: در پنج ماهه نخست سال‌جاری همچنین ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ از لحاظ وزن ۵ دهم درصد کاهش و از حیث ارزش ۲۱ درصد رشد داشت.

وی اظهار داشت: بدین ترتیب تراز تجاری پنج ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ بیش از یک میلیارد دلار  بود. رئیس کل گمرک ایران پنج مقصد اول کالاهای صادراتی کشور را چین با ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، عراق با ۱۲ میلیون تن به ارزش ۳ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار، امارات با پنج میلیون تن به ارزش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیون و ۳۷۵ هزار تن به ارزش یک میلیارد و یکصد میلیون دلار و افغانستان با ۲ میلیون و ۱۶۵ هزار تن به ارزش ۸۸۵ میلیون دلار برشمرد و گفت: ۱۰ قلم عمده صادراتی ایران را در این مدت متانول، گاز طبیعی، پلی‌اتیلن، محصولات نیمه تمام آهنی، شمش آهن، بنزین، پروپان مایع شده، میله‌های آهنی، اوره و قیر نفت تشکیل می‌داد.

معاون وزیر اقتصاد همچنین پنج کشور عمده مبدأ واردات کالا از ایران را امارات با ۴ میلیون و ۴۳۶ هزار تن به ارزش ۵ میلیارد و ۳۹۱ میلیون دلار، چین با یک میلیون و یکصد هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیون و ۵۷۸ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، آلمان با ۴۳۱ هزار تن به ارزش ۶۶۸ میلیون دلار و سوئیس با ۶۹۲ هزار تن به ارزش ۵۷۲ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: ۱۰ قلم عمده کالاهای وارداتی ایران در مدت مذکور شامل تلفن همراه، ذرت دامی، دانه سویا، روغن آفتابگردان، جو، گندم، کنجاله سویا، روغن پالم، شکر و الکترودهای ذغالی بود.

مهدی میراشرفی با اشاره به تداوم رشد ترانزیت خارجی کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: در پنج ماهه نخست سال‌جاری ۴ میلیون و ۷۲۷ هزار تن کالا از خاک ایران ترانزیت خارجی شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

print

پاسخی بگذارید