تاریخ: ۱۱:۲۴ :: ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
الزام بانک‌ها برای پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به سازندگان

وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز قانون پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن به بانک ها ابلاغ می شود.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز آخرین جلسه‌ در بانک مرکزی برای بررسی قانون تبصره ۱۸ و پرداخت تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی برگزار شد، گفت: در این جلسه مقرر شد که بانک مرکزی به تمامی بانک‌های عامل مصوبه پرداخت تسهیلات به سازندگان را ابلاغ کند و بانک‌ها موظف هستند ۲۰ درصد از سهم کل تسهیلات کل کشور را به بخش مسکن اختصاص دهند.

او ادامه داد: بانک‌ها باید ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در سال را که معادل ۲۰ درصد از سهم کل تسهیلات کشور می‌شود، به بخش مسکن اختصاص دهند و در صورتی که بانک‌ها این موضوع را اجرایی نکنند طبق قانون ۲۰ درصد جریمه مالیاتی می‌شوند که این موضوع در قانون طرح جهش تولید مسکن مکرر تکرار و اعلام شده است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: طبق این قانون تمامی بانک‌ها موظف هستند به این موضوع ورود و آن را اجرایی و عملیاتی کنند.

قاسمی با بیان اینکه در طرح جهش تولید مسکن سهم تمامی واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها و روستا‌ها مشخص شده که تا چه سقفی تسهیلات را دریافت کنند، گفت: این تسهیلات ابلاغ شده و از فردا صبح هر سازنده و یا هر متقاضی که کار عملیات اجرایی را شروع کند، می‌توانند اولین قسط خود را دریافت کند و البته بخش‌هایی در این حوزه پیش بینی شده است.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: بخش‌هایی برای پرداخت یارانه توسط وزارت راه و شهرسازی در قانون پیش بینی شده و این میزان تسهیلات و اعتبارات در قانون پیش بینی شده و جزو تعهدات ما به شمار می‌روند.

قاسمی با بیان اینکه زمین برای اقشار کم درآمد به صورت ۹۹ ساله و یا رایگان در اختیار اقشار کم درآمد قرار می‌دهیم، افزود: برای ۹۰۰ طرح زمین را شناسایی کرده ایم که ممکن است این اراضی در درون شهر‌ها باشد که آن‌ها را تغییر کاربری می‌دهیم و یا ممکن است در کنار شهر‌ها باشد که در این اراضی عملیات اجرایی را به سرعت آغاز خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در جلسه امروز ابلاغ کرده ایم که به سرعت اراضی دولتی را که در اختیار سایر دستگاه‌هاست در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای طرح جهش تولید مسکن قرار دهند و چنانچه این اراضی تخصیص نیابد ظرف یک ماه اداره ثبت اسناد آن را به نام وزارت راه و شهرسازی خواهد کرد؛ بنابراین باید دستگاه‌ها در این زمینه همکاری لازم را انجام دهند.

او در پایان بیان کرد: در حال حاضر تمامی بانک‌ها به ویژه بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی همکاری لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/

print

پاسخی بگذارید