تاریخ: ۲۱:۲۸ :: ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
اعطای تسهیلات در بانک مسکن سرعت گرفت

مدیرعامل بانک مسکن گفت: پرداخت وام خرد بدون ضامن در بانک مسکن آغاز شده و پرونده‌هایی هم که منتظر ضامن بودند سریعا به مرحله اجرا رسید و در واقع اعطای تسهیلات در بانک مسکن سرعت گرفت.

محمود شایان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به پرداخت وام بدون ضامن در بانک مسکن اظهار کرد: پیرو ۵فرمان ریاست محترم جمهور به مدیران عامل بانک‌ها ، تسهیل گری در اعطای تسهیلات خرد در دستور کار قرار گرفت و برهمین اساس دستورالعمل پرداخت وام بدون ضامن تا سقف ۱۰۰ میلیون تومانی را به شعب ابلاغ کردیم.

وی ادامه داد: در همین رابطه برای اینکه NPL یا همان نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها قابل کنترل باشد، سیستم اعتبار سنجی را به جای ضامن و وثیقه محوری در سیستم جایگزین کردیم چرا که در همه بانک‌های دنیا نیز آنچه ملاک پرداخت تسهیلات قرار می گیرد، اعتبار فرد است.

مدیرعامل بانک مسکن تصریح کرد: در مرحله اول به شعب ابلاغ کردیم تا افرادی که حقوق خود را از بانک مسکن دریافت می کنند بتوانند از تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان را بدون ارائه ضامن استفاده کنند. این فرآیند از ۹ بهمن آغاز شد و البته پرونده‌هایی که از قبل نیز تکمیل شده و منتظر ضامن بودند نیز به مرحله اجرا رسید و در واقع سرعت اعطای تسهیلات ما در بانک بیشتر شد.

اموال تملیکی محدودی داریم 

شایان همچنین با اشاره املاک و اموال مازاد بانک مسکن گفت: بانک مسکن شرکت های زیادی ندارد بلکه تعداد اینها محدود و البته تخصصی و ابزاری است. بعضا شرکت های ساختمانی داریم که هدف آنها با توجه به موضوع مهم نهضت ملی مسکن ، ورود به پروژه‌ها برای تسهیل‌گری در ساخت مسکن است.

وی افزود: اموال تملیکی که داریم ناشی از بدحسابی مشتریان است که بانک ناچار به تملیک آن شده است که طبق کار کارشناسی، مرتبا مزایده برگزار می‌کنیم و اموال را به فروش می‌رسانیم. البته ممکن است برخی اموال به دلیل شرایط خاص به فروش نرسد که قطعا کوتاهی از سمت بانک نیست و طبق قانون و وظیفه عمل خواهیم کرد.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: این بانک، بانک تخصصی مسکن است و تسهیلات ما نسبت به ارزش ملک بسیار کمتر است و بنابراین سعی می‌کنیم به منظور رضایتمندی مردم به سمت تملیک نرویم بلکه از طرق دیگر وصول مطالبات را انجام دهیم.

از نهضت ملی مسکن چه خبر؟ 

شایان در بخش دیگری از سخنان خود درباره نهضت ملی مسکن گفت: بنا به تکلیف رباست محترم جمهور ، مقرر است در ۴ سال آتی ۴ میلیون واحد مسکونی ساخته شود و در اختیار مردم قرار گیرد. تا کنون نیز بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سامانه رسمی وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کردند.

وی ادامه داد: در طرح اقدام ملی نیز بیش از ۲۸۰ هزار نفر از متقاضیان واجد شرایط نزد بانک مسکن تودیع سپرده داشتند که مبلغی بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز از سهم الشرکه خود برای اجرای این طرح به حساب بانک واریز کردند. از این محل بیش از ۶۸۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌ها تزریق کردیم که البته ۹۸۰ میلیارد تومان نیز از منابع بانک برای اجرای پروژه‌ها تزریق شد.

مدیر عامل بانک مسکن تصریح کرد: در این باره مجلس هم بانک‌ها را مکلف به پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن کرده که سهم بانک مسکن ۲۰ درصد است که احتمالا به صورت قانون مستمر ادامه خواهد داشت و در سال ۱۴۰۱ هم این مبلغ افزایش می‌یابد.

 

//////

گفت‌وگو: زهرا طهرانی

print

پاسخی بگذارید