تاریخ: ۲۳:۵۴ :: ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
نظارت بر بازار مازندران با ۲ هزار بازرس جدید تشدید شد

رییس سازمان صنعت، معدن تجارت مازندران گفت که نظارت بر بازار استان به منظور تنظیم و برقراری تعادل در شب عید با آغاز فعالیت ۲ هزار بازرس جدید در قالب بسیج اصناف و کارکنان ادارات شهرستانی این سازمان تشدید شده است.

حسینقلی قوانلو روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در ماه‌های گذشته حدود سه هزار نفر از بازرسان بسیج اصناف و کارکنان شهرستانی صمت استان بر بازار عرضه و تقاضای مازندران نظارت می‌کردند اما این روزها با توجه به افزایش مراجعات مردمی و داغ شدن بازار خرید و فروش اقلام ضروری و همچنین خرید مناسبتی عید نوروز در واحدهای صنفی، ۲ هزار نیروی جدید به تعداد بازرسان استان اضافه شد.

وی خاطر نشان کرد: اولویت نظارت بازرسان در نظارت بازار شب عید مقابله با گران‌فروشی، احتکار کالا و کم‌فروشی است و طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار استان، در صورت نقض قوانین صنفی از سوی بازاریان، فروشگاه متخلف بدون هیچ قید و شرطی پلمب خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه از روز یکشنبه یکم اسفند تاکنون طرح نظارت بر بازار شب عید در تمامی نقاط شهری استان در حال انجام است، ادامه داد: در ۴۸ ساعت گذشته در قالب این طرح از ۱۰ هزار فروشگاه در استان بازرسی شد که با تشخیص بازرسان، ۶۵ واحد صنفی به دلیل احتکار کالای اساسی و اقلام غذایی و همچنین گران‌فروشی، متخلف شناخته شدند و این واحدها به مدت ۱۵ روز پلمب و در مجموع ۲۲۰ میلیون تومان جریمه شدند.

قوانلو تصریح کرد: در کنار بازرسی‌های موردی و مستمر از بازار، شهروندان مازندرانی هم تخلفات اصناف را با برقراری تماس تلفنی با شماره گویای ۱۳۵ اداره کل تعزیرات حکومتی و همچنین سامانه ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت در میان بگذارند و به طور حتم در کمترین زمان ممکن ترتیب اثر لازم داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه، در کنار طرح نظارت بر بازار عرضه و تقاضای شب عید، در روزهای آینده بازرسی ویژه و مشترک بازرسان صمت و همچنین بازرسان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل هم اجرایی خواهد شد، اضافه کرد: باتوجه به تدوام شیوع کرونا ویروس در استان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در اماکن عمومی و اصناف ضروری بوده در صورت بروز هرگونه تخلف بهداشتی با متصدیان اصناف متخلف برخورد خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: در مرحله اول بازرسی‌های بهداشتی اگر واحدهای صنفی نسبت به رعایت نکات بهداشتی بی‌اعتنا باشند، تذکر کتبی و درج در پرونده و در مرحله دوم بازرسی‌ها هم در صورت تشخیص استمرار تخلف، فروشگاه به مدت ۱۵ روز پلمب می‌شود.

نظارت بر بازار مازندران با ۲ هزار بازرس جدید تشدید شد

پلمب ۷۰۰ واحد صنفی ناقض قوانین کرونایی

قوانلو افزود: از ابتدای دی ماه امسال تاکنون حدود ۷۰۰ واحد صنفی در استان مازندران به دلیل بی‌توجهی مکرر به دستورالعمل‌های بهداشتی پلمب شدند و همچنین ۲ هزار و ۷۰۰ واحد صنفی دیگر هم تذکر کتبی دریافت کردند که به طور حتم در بازرسی‌های بعدی اگر تخلفات بهداشتی تکرار شوند، این واحدها هم پلمب می‌شود.

وی با بیان اینکه، به هیچ عنوان از روند رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در واحدهای صنفی مازندران رضایت نداریم، خاطر نشان کرد: در زمان حاضر طبق آمار دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل، ۸۰ درصد بازاریان استان نسبت به استفاده از ماسک و رعایت نکات کرونایی بی‌اعتنا هستند که با این اوصاف به گفته صاحب‌نظران بهداشتی، اصناف استان یکی از کانون‌های اصلی شیوع اومیکرون به شمار می‌روند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه حدود ۹۹ درصد از متصدیان اصناف استان دز اول و ۹۲ درصد هم دز دوم واکسن کرونای خود را دریافت کردند، ادامه داد: اما این جامعه هدف ۳۵۰ هزار نفری این روزها اعتقادی به تزریق دز سوم واکسن کرونای خود ندارند و در زمان حاضر حدود ۲۵ درصد از این جامعه هدف نسبت به دریافت دز تکمیلی واکسن اقدام کردند.

وی با بیان اینکه، ارایه ندادن کارت هوشمند واکسن کرونا هم جزوی از تخلفت صنفی در حوزه بهداشت در زمان بازرسی‌ها به شمار می‌رود، اضافه کرد: متصدیان و کارکنان واحدهای صنفی در بازرسی اگر مشخص شود که واکسن نزدند، فرصت ۲ هفته‌ای دارند که نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند و در صورت امتناع، در بازرسی‌های بعدی واحد صنفی متخلف شناخته خواهد شد و پلمب می‌شود.

حدود ۲۳۰ هزار واحد صنفی در استان مازندران فعال است.

print

پاسخی بگذارید