تاریخ: ۲۲:۱۰ :: ۱۴۰۰/۰۷/۱۰

مرکز آمار ایران نتایج بررسی فصلی اقتصاد ایران را منتشر کرد که حاوی اطلاعاتی از وضعیت نقدینگی، نرخ بیکاری،‌ متوسط نرخ ارز، نرخ تورم و ... است.

به نقل از مرکز آمار ایران، گزارش فصلی اقتصاد ایران حاوی آخرین اطلاعات سالانه و فصلی اقتصاد کشور با تکیه بر اطلاعات فصلی می ­باشد که در ١١ فصل تنظیم شده است. اطلاعات این نشریه را نتایج طرح­ های آماری مرکز آمار ایران و اطلاعات ثبتی دستگاه ­های اجرایی تشکیل می­ دهد. شایان گفت است نسخه pdf و نسخه اکسل نشریه مذکور در بخش تازه های نشر و درگاه ملی آمار در دسترس عموم می­‌باشد.

در فصل بهار ١۴٠٠ :

١. محصول ناخالص داخلی بدون نفت به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در فصل بهار ١۴٠٠ به رقم ١۵٠٨٨٠۶ میلیارد ریال بوده است. در این فصل رشد اقتصادی و رشد اقتصادی بدون نفت به ترتیب برابر ٧,۶ و ۴.۶ درصد بوده است.

٢. شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی کل کشور در فصل بهار١۴٠٠ (بر مبنای سال ١٣٩۵) رقم ٣١٠,٢  بوده است که درصد تغییرات دوازده ماه منتهی به خرداد ماه ١۴٠٠ نسبت به دوره مشابه قبل (نرخ تورم) ۴٣.٠ درصد بوده است.

٣. نرخ بیکاری جمعیت ١۵ ساله و بیش‌تر ٨,٨ درصد بوده است که نسبت به فصل زمستان ١٣٩٩،  ٠.٩ واحد کاهش داشته است.

۴. جمع کل نقدینگی کشور به ٣٧٠۵۴,٠ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به پایان سال ١٣٩٩، ۶.۶ درصد رشد داشته است.

۵. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با ١٠,۶ درصد کاهش نسبت به فصل گذشته به ١١۶٨۶۶۵ واحد رسیده است. در این فصل ارزش جاری بازار سهام با ٩.٩ درصد کاهش نسبت به فصل گذشته به رقم ۴٧٠٣٩۵٣٠ میلیارد ریال رسید. همچنین ارزش کل معاملات بازار بورس اوراق بهادار ٢۶٣۶٠١۴  میلیارد ریال بوده است که نسبت به فصل گذشته ۵٣.۶ درصد کاهش داشته است.

۶. کل واردات از گمرک جمهوری اسلامی ایران ٨۵۴۶ هزار تن و به ارزش ١٠۴٧٠ میلیون دلار بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۴,٢ درصد کاهش و به لحاظ ارزش ٣٧.۴ درصد افزایش داشته است. در این فصل کل صادرات غیر نفتی از گمرک جمهوری اسلامی ایران ٢٩٩۶٨ هزار تن و به ارزش ١٠۶٨٨ میلیون دلار بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل به لحاظ وزن ٣۶.٧ درصد افزایش و به لحاظ ارزش ۶٧.٩ درصد افزایش داشته است.

٧. در فصل بهار ١۴٠٠ متوسط قیمت هر بشکه نفت خام سبد اوپک ۶۶,١ دلار بوده است که نسبت به فصل زمستان ١٢.٨ درصد افزایش داشته است.

٨. میانگین قیمت سکه تمام بهار آزادی (طرح جدید)، سکه نیم‌ بهار آزادی و سکه ربع ‌بهار آزادی به ترتیب برابر ١٠۴۴٢٧ ، ۵٩٣۵٧ و٣٨١٧٠ هزار ریال بوده است که نسبت به فصل گذشته به ترتیب ۶,۴ ، ۵.٠ و ٧.٢ درصد کاهش داشته است.

٩. متوسط نرخ دلار در بازار آزاد برابر ٢٣۴۵٩١ ریال بوده است که نسبت به فصل قبل ۴,۴ درصد کاهش داشته است. همچنین متوسط قیمت یورو در بازار آزاد برابر ٢٨١٠۴٧ ریال بوده است که نسبت به فصل قبل ۵.٢ درصد کاهش داشته است.

print

پاسخی بگذارید