مدیر اداره تأمین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی
تاریخ: ۲۳:۱۶ :: ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
پلتفرم‌های تامین مالی زنجیره‌ای به نفع مردم و بانک‌هاست

مدیر اداره تأمین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی گفت: به میزانی که پلتفرم‌های تامین مالی زنجیره‌ای توسط بانک‌ها توسعه پیدا کند، اولا مشتری می‌تواند به صورت غیرحضوری خدمات تامین مالی زنجیره‌ای را به‌طور کامل دریافت کند و دوما بانک هم کارمزد ارائه خدمات را دریافت خواهد کرد که ریسکی ندارد.

حمید آذرمند، مدیر اداره تأمین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به نحوه دریافت خدمات تامین مالی زنجیره‌ای توسط مشتریان گفت: در حال حاضر ۴ بانک عامل، پلتفرمی را تحت عنوان scf platform آماده کرده‌اند که مشتری در آن ثبت‌نام و کل فرایند دریافت خدمات تامین مالی زنجیره‌ای را از طریق آن پلتفرم تا انتها طی می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر این پلتفرم‌ها در چند بانک آماده ارائه خدمات است و ما سایر بانک‌ها را هم تشویق کرده‌ایم که هم یک واحد متناظر بابت ارائه خدمات scf در ساختار بانک ایجاد کنند و هم اینکه اگر پلتفرم‌هایی دارند آن را توسعه دهند. اگر هم ندارند، یا ایجاد کنند یا خدمات مربوط به این پلتفرم‌ها را از سایر بانک‌هایی که این زیرساخت را ایجاد کردند، دریافت کنند.

آذرمند با بیان اینکه ورود مشتریان به این سیستم و دریافت خدمات از طریق این پلتفرم‌هایی خواهید بود که بانک‌ها آن را به مشتریان معرفی می‌کنند، افزود: به میزانی که پلتفرم‌های تامین مالی زنجیره‌ای توسط بانک‌ها توسعه پیدا کند و به مشتریان معرفی شود، منافع چندجانبه و متقابلی را به دنبال خواهد داشت؛ اولا مشتری می‌تواند به صورت غیرحضوری خدمات تامین مالی زنجیره‌ای را به‌طور کامل، از همان ابتدا تا انتهای فرایند دریافت کند و دوما برای بانک هم این منافع را دارد که کارمزد ارائه خدمات را دریافت دریافت خواهد کرد.

به گفته وی، این کارمزد ریسکی برای بانک ندارد و می‌تواند کمک کند تا جریان درآمدی بانک‌ها یک ثباتی پیدا کند. ضمن اینکه این پلتفرم‌ها می‌تواند امکان رصد و پایش را برای نهادهای ناظر و به‌طور خاص، بانک مرکزی فراهم کند.

مدیر اداره تأمین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی تصریح کرد: با توجه به این‌که این پلتفرم‌ها قرار است به صورت برخط به سامانه‌های بانک مرکزی متصل باشند، لذا نظارت و رصدپذیری گردش مالی در تامین مالی زنجیره‌ای را می‌شود از این طریق به‌طور کامل محقق کرد.

آذرمند خاطرنشان کرد: در روش‌های فعلی، کل تامین مالی سرمایه در گردش یا مبتنی بر دریافت تسهیلات از بانک‌هاست که فشار را بر منابع و ترازنامه بانک‌ها تشدید می‌کند و یا اینکه بنگاه‌هایی که امکان دریافت تسهیلات از سیستم بانکی ندارند، ناچارند از بازار غیررسمی تامین مالی شوند که هزینه تامین مالی را برای بنگاه به شدت بالا می‌برد و یک ریسکی را به اقتصاد تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: اما در تامین مالی زنجیره‌ای فارغ از اینکه فرآیندها تسریع و تسهیل می‌شود، انواع ابزارهای تعهدی هم به‌عنوان ابزارهای تامین مالی به این جعبه ابزار اضافه خواهد شد. به‌عنوان نمونه ابزار گام، برات الکترونیکی، اعتبار اسنادی داخلی مدت‌دار و ضمانتنامه تعهد پرداخت، ابزارهای تعهدی هستند که بدون اینکه منابع بانک درگیر شود، بنگاه‌ها می‌توانند در یک فرایند بسیار سهلی بعد از این‌که وثیقه را نزد بانک توثیق کردند از این ابزارهای اعتباری استفاده کنند.

مدیر اداره تأمین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی اظهار کرد: ابزاری که به این شکل صادر می‌شود، در اختیار فروشنده مواد اولیه قرار می‌گیرد و آن فروشنده به‌عنوان ذینفع می‌تواند این ابزار را بابت خرید مواد اولیه خود در زنجیره به گردش دربیاورد یا می‌تواند در سررسید وجه آن را از بانک که تضمین کرده، دریافت کند. یا اینکه هر زمان اراده کند می‌تواند برای تامین نقدینگی مورد نیاز در بازار ثانویه‌ای که برای ساخت آن ابزار تعریف شده، آن را به فروش برساند. این روش فشار بر منابع بانک‌ها را تا حد بسیاری کاهش می‌دهد و سهولت دسترسی به ابزارهای تامین مالی را نیز برای بنگاه‌ها به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

print

پاسخی بگذارید