تاریخ: ۹:۱۶ :: ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
وجود ۱۵ هزار موقوفه و ۱۳۶۱ امامزاده در مازندران

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران از وجود ۱۵ هزار موقوفه و ۱۳۶۱ امامزاده در استان خبر داد.

حجت الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی، در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به تعداد موقوفات، مازندران را دارای ۱۵ هزار موقوفه و ۱۳۶۱ امامزاده معرفی کرد و در جواب این سوال که در سال ۱۴۰۰ چقدر وقف های جدید و در چه نیت هایی انجام گرفت، بیان کرد: طی سال گذشته ۶۵ وقف جدید با نیت های فرهنگی، مذهبی، خدماتی و درمانی در استان مازندران به ثبت رسیده است که برای احداث مسجد، الحاق به امامزاده، امور درمانی، برگزاری مراسمات عزاداری، کمک به نیازمندان و ایتام هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف مازندران با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن امسال در استان، تعداد شرکت کننده ‌ها و رشته های مربوطه خاطرنشان کرد: ثبت نام مسابقات قرآن کریم همزمان با سراسر کشور در استان مازندران انجام شد و تاکنون بیش از هزار مازندرانی در مسابقات ثبت نام کردند. همچنین این مسابقات به‌صورت منطقه‌ای (شهرستانی)، استانی، کشوری و سپس بین‌المللی برگزار می‌شود.

حیدری افزود: این دوره از مسابقات در رشته‌های حفظ کل قرآن کریم، قرائت تحقیق و قرائت ترتیل تا مرحله بین‌المللی برگزار می‌شود و رشته حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم برای آقایان و خانم‌ها تا مرحله کشوری و حفظ ۱۰ جزء قرآن کریم، حفظ ۵ جزء قرآن کریم برای هر ۲ گروه تا مرحله استانی خواهد بود. همچنین رشته اذان نیز مانند دوره‌های قبلی ویژه آقایان بوده که در مرحله استانی و کشوری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: رشته‌های مدیحه سرایی، همخوانی قرآن کریم و دعاخوانی در بخش برادران و خواهران در مرحله استانی و کشوری برگزار می‌شود و رشته‌های تفسیر عمومی قرآن کریم، ترجمه نهج‌البلاغه، ترجمه صحیفه سجادیه در بخش برادران و خواهران در مرحله استانی، مقدماتی کشوری و نهایی کشوری برگزار خواهد شد.

مدیر کل اوقاف مازندران در پاسخ  به اینکه اجرای طرح ها و برنامه های اوقاف در فصل بهار ۱۴۰۱ چه بود اظهار کرد: طی چند سال اخیر، در سال نو و فصل بهار طرح آرامش بهاری از سوی اوقاف و امور خیریه در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه اجرا می شود که در این طرح پذیرای مسافران و گردشگران نورزی خواهیم بود. امسال نیز طرح آرامش بهاری در استان مازندران اجرا شده و مورد استقبال مسافران قرار گرفته است. در این طرح خیمه های معرفت با حضور روحانیون و مبلغان اعزامی از قم برپا شده است. اسکان مسافران نوروزی در زائرسراها و سوئیت های بقاع متبرکه از دیگر اقدامات در طرح آرامش بهاری است.

حیدری تصریح کرد: پس از طرح آرامش بهاری، با آغاز ماه مبارک رمضان طرح ضیافت الهی در امامزادگان مازندران اجرا شد که در این طرح نیز اجرای امینانه نیات واقفین و اجرای برنامه های مذهبی صورت گرفته است. افطاری ساده و ویزیت رایگان بیماران، اهدای سبدهای کالا و برگزاری مراسم لیالی قدر در امامزادگان از جمله برنامه های فرهنگی مهم در طرح ضیافت الهی بوده است.

وی از برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی و مذهبی در ایام دهه کرامت، بویژه بزرگداشت امامزادگان خبر داد و گفت: همایش استانی امامزادگان مازندران روز پنجشنبه ۱۲ خردادماه در امامزاده عباس(ع) ساری آغاز و در مجموع ۲۱ همایش تکریم و تجلیل از امامزادگان در مازندران اجرا شد. همچنین طرح قرار دوازدهم نیز در راستای کمک به نیازمندان و اجرای امینانه نیات واقفین خیراندیش در دوازدهم هرماه به نیابت از امام زمان(عج) در بقاع متبرکه شاخص استان اجرا خواهد شد.

print

پاسخی بگذارید