سخنگوی وزارت صمت مطرح کرد
تاریخ: ۱۳:۲۷ :: ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
رشد ۶.۷ درصدی تولید شرکت‌های صنعتی بورسی در مرداد

قالیباف گفت: شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی در مرداد ماه ۶.۷ درصد رشد داشته است.

امید قالیباف گفت: ماه گذشته رشد اقتصادی دنیا بعد از کرونا صفر شد و فضای اقتصاد جهان رکودی است. رشد اقتصادی ما طبق گزارش بانک مرکزی در مرداد ۲.۲ درصد بود، بخش صنعت و معدن ۶درصد رشد داشته است. رشد اقتصاد ما ۳.۸ درصد در سه ماهه امسال بوده است و شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی ما ۶.۷ درصد در مردادماه رشد داشته است.

به گفته او، ماشین آلات و تجهیزات ۱۹.۶ درصد رشد داشته است. در بخش خودرو ۴.۶ درصد رشد داشته ایم، ما در ۵ ماهه امسال ۲۱ درصد رشد صادرات داشته ایم.

به‌گفته سخنگوی وزارت صمت، در لوازم خانگی هم ۱۷ درصد رشد تولید داشته ایم.

قالیباف گفت:متاسفانه ماشین آلات صنعتی فرسوده است به طوری که ۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه ماشین آلات معدنی در کشور نیاز داریم ،بنابراین امسال واردات تجهیزات معدنی را در دستور کار قرار داده ایم و در سال ۱۴۰۱ دو برابر سال قبل واردات ماشین آلات صنعتی داشته ایم.

سخنگوی وزارت صمت، در ادامه با بیان اینکه تحریم‌ها ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه تولید را بخاطر هزینه حمل و نقل، هزینه واسطه تامین پول و … افزایش داده، گفت: اگر تحریم لغو شود، هزینه تولید ممکن است تا ۲۵ درصد کاهش یابد که البته به معنی ارزان شدن نیست، چون با تورم ۴۰ درصدی هم مواجه هستیم.

او ادامه داد: هرماه قرعه کشی با ۱۰۰ هزار خودرو در دستور کار قرار دارد،اولین خودرو بدون قرعه‌کشی ایران‌خودرو، تارا است .

سخنگوی وزارت صمت گفت: سال گذشته ۳۹۰ هزار خودرو و امسال ۵۰۰ هزار خودرو به مردم تحویل داده ایم و رشد شتابان تولید خودرو در خودروسازی ها را شاهد هستیم، ما تلاش کرده ایم تولید را افزایش دهیم در نیمه اول سال ۱۴۰۱ خوشبختانه ۵۰ درصد رشد تولید داشته ایم.

قالیباف گفت: تا رکورد ۱۵۰ هزار دستگاه را در سال های قبل اسقاط کرده ایم و امسال ۱۵ هزار دستگاه اسقاط شده است. طبق ماده ۱۰ قانون ساماندهی خودرو ، باید خودروی فرسوده جمع آوری شود به طوری که باید از هر ۴ خودرو تولیدی یک گواهی اسقاط خودرو صادر شود.

او می گوید: در شرایط فعلی سالانه ۴۰۰ هزار برگه اسقاط خودرو برای تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه به جز واردات و تولید موتور نیاز داریم. سازوکاری در لایحه دو فوریتی اصلاح قانون ساماندهی خودرو برای واریز یک درصد از قیمت خودرو یا موتورسیکلت به صندوق محیط زیست در نظر گرفته شده است؛ قرار است منابعی که در این صندوق جمع می شود برای اسقاط یا سازوکارهای تشویقی اسقاط خودروها استفاده شود.

قالیباف افزود: بیش از ۳ میلیون و پانصد هزار دستگاه خودرو فرسوده در کشور داریم؛ همچنین بالای ۹ میلیون دستگاه موتورسیکلت هم فرسوده هستند که همه آنها آلودگی داشته و مصرف سوخت بالا دارند.

سخنگوی وزارت صمت گفت: برآوردها نشان می دهد به ازای اسقاط هر ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو حدود ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین در سال صرفه جویی می شود که با اصلاح قانون ساماندهی خودرو در قالب لایحه دو فوریتی هم فشار گلوگاهی تولید خودرو و موتورسیکلت برطرف شده و هم منابع لازم برای اسقاط خودروها فراهم می شود.

او گفت: بحث استیضاح وزیر صمت به هیچ عنوان مطرح نیست و این ادعا باطل است.

قالیباف گفت:ما به هیچ عنوان وکیل مدافع خودرو سازی ها نیستم و این شرایط را می دانیم که خودورهای داخلی کیفیت لازم را ندارند،کار اصلی ما برای سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ پلتفرم و طراحی خودرو است که و در دوسال آینده شاهد خودروهای جدید و با کیفیت خواهیم بود. ما در صنعت لوازم خانگی هم منطقی حمایت شد در سال ۹۷ که لوازم خانگی خارجی از کشور رفتند لوازم خانگی داخلی خلاء آن ها را پرکرد،واردات لوازم خانگی موضوعیت ندارد.

سخنگوی وزارت صمت این را هم‌گفت:در حال حاضر ۲۰۰ در خواست واردات خودرو به صنایع خودرویی وزارت صمت ارسال شده اما عمدتا درخواست های ناقصی ارسال شده است که ممکن است فرایند بررسی صلاحیت واردات خودرو توسط افراد به طول بیانجامد ولی افرادی که‌در خواست های خود را کامل ارسال کرده اند در حال بررسی هستیم.

او گفت: خودرو از هند و برزیل وارد نخواهیم کرد و در حال حاضر با برندهای اروپایی و کره ای برای واردات خودرو های اقتصادی با قیمت ۱۰ تا ۲۰ هزار یورو خواهد بود.

قالیباف با بیان اینکه درحال حاضر سه هیئت از کشور روسیه در تهران حضور دارند، گفت: حدود ۷۵۰ جلسه و نشست برایشان طراحی شده است. تجارتمان با کشور روسیه ۳۱ درصد در ۳ ماهه امسال رشد داشته است. در سال گذشته تجارت با روسیه، گرایش با کالا‌های کشاورزی بوده و به تدریج با کالا‌های صنعتی با روسیه تجارت داشتیم و ۳۰ درصد ترکیب صادرات ما در حوزه صنعت به روسیه افزایش یافته است.

به گفته سخنگوی وزارت صمت،واگذاری ۵۰۴۰ فقره محدوده اکتشافی، گواهی کشف، معادن متروکه و … به زودی انجام می‌شود. صلاحیت فنی و مالی افراد شرکت کننده در مزایده از امروز در سامانه وزارت صمت احصا شده و افراد می‌توانند ببینند که به چه صورت است. طراحی به گونه‌ای شده تا شاهد دلالی و رانت در این حوزه نباشیم و حقوق دولتی معادن به صورت هوشمند انجام شده و به ۳۵ درصد معادن ابلاغ شده است.

قالیباف گفت:حقوق دولتی به صورت هوشمند و کاملا الکترونیکی طراحی شده و اکنون ۳۵ درصد معادن از این ساز و کار استفاده می کنند تا دو هفته دیگر ۱۰۰ درصد معادن از آن استفاده خواهند کرد، مزایده معادن یاد شده ۲ ماه و نیم به طول خواهد انجامید که سبب رشد بخش معدن در ۶ ماهه دوم سال خواهد شد.

او گفت:فرصت ثبت شناسه کالا و کد رهگیری برای ۵٣ قلم لوازم یدکی به پایان می رسد و عرضه بدون شناسه لوازم یدکی و قطعات خودرو از این تاریخ ممنوع خواهد بود؛ بر این اساس ثبت کد نقش فعالان حوزه لوازم یدکی و قطعات خودرو در سامانه جامع تجارت ضروری است.

سخنگوی وزارت صمت گفت:شناسه‌دار کردن لوازم یدکی و قطعات و نظم بخشیدن به بازار تولید، واردات و توزیع آن می‌تواند مانع از تکرار تجربیات تلخ گذشته شود. به صورت آزمایشی در مرحله اول، طرح شناسنه‌دار کردن کمک‌فنر و باطری خودرو اجرا شد. ۵٣ قلم از اقلام لوازم یدکی و قطعات خودرو نیز از ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ حق توزیع بدون شناسه کالا ندارند و فعالان تولیدی، وارد کننده و توزیع کننده بایستی با ثبت کد نقش خود در سامانه جامع تجارت، ادامه فعالیت دهند؛ در غیر این صورت فعالیت آن‌ها غیر قانونی خواهد بود و از سوی بازرسان با متخلفان برخورد می شود.برآورد می شود از ارزش ١٣ میلیارد دلاری بازار لوازم یدکی، ٣٠ درصد کالای قاچاق و تولیدات بی‌کیفیت باشد که به ترتیب سه میلیارد دلار سهم قاچاق و یک میلیارد دلار هم سهم تولید غیر استاندارد است.

print

پاسخی بگذارید