تاریخ: ۱۶:۴۵ :: ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
گردش مالی چای گیلان و مازندران چقدر است؟

رییس سازمان چای کشور گردش مالی باغ های چای استان های گیلان و مازندران را بیش از چهار هزار میلیارد تومان در زمان حاضر اعلام کرد.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،به نقل ازایرنا،حبیب جهانساز روز یکشنبه در حاشیه بازدید از کارخانه های چای شهرستان تنکابن افزود: بعد از فروپاشی صنعت چای کشور در سال‌های ۷۹ تا ۸۹ شرایط به نفع تولیدکنندگان تغییر کرد و هم اکنون شاهد تولید چای ارگانیک از باغ های گیلان و مازندران هستیم.
وی اظهارداشت : تاکنون ۴۶ هزار تن برگ سبز چای از باغ های گیلان و مازندران خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵۶ درصد افزایش داشته است.
جهانساز با بیان این که قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای به روز میانگین ۵۷ درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: این تناسب سازی قیمت ها موجب افزایش انگیزه در میان چایکاران شد و هم اکنون شاهد برداشت برگ سبز چای باکیفیت از باغ ها هستیم.
وی تصریح کرد: هم اکنون در استان های گیلان و مازندران ۱۶۸ کارخانه در حال تبدیل برگ سبز چای به چای خشک هستند.
به گفته رییس سازمان چای کشور در زمان حاضر بالغ بر ۴۰ کارخانه دارای نشان تجاری معتبر همراه با گواهی استاندارد و بهداشت هستند.
وی با فعالیت ۵۰ هزار چایکاران در ۲ استان گیلان و مازندران تصریح کرد: چای تولید داخل کامل ارگانیگ بوده و تاکنون هیچگونه آفتی در باغ های سبز چای کشور مشاهده نشده است.

جهانساز در ادامه به برگزاری جشنواره چای در روستای شعیب کلایه بخش مرکزی تنکابن طی روزهای آینده اشاره و اضافه کرد: باغ های چای یکی از جاذبه های گردشگری کشاورزی به شمار می آید و بسیاری از مسافران و گردشگران از این موضوع استقبال می کنند.
وی ادامه داد : با برگزاری چنین جشنواره هایی از یکسو چای ایرانی به مردم معرفی می شود و از سوی دیگر مسافران و گردشگران از دیدن باغ های چای لذت می برند.
در سال جاری قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان و درجه ۲ یازده هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد.

رییس اداره چای شهرستان های تنکابن و عباس آباد در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد : برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می‌گیرد و به ازای هر پنج کیلوگرم برگ سبز یک کیلوگرم چای خشک استحصال می‌شود.

کیومرث نعیمایی افزود : پارسال سه هزار و ۱۸۰ تن برگ سبز چای برداشت شد که ۵۵ درصد آن درجه یک و بقیه درجه ۲ بود و در مجموع ۷۱۴ تن چای خشک تولید شد.

وی با اشاره به فعالیت هفت کارخانه چای در این ۲ شهرستان، اظهار داشت : طبق مصوبه شورای قیمت‌گذاری هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک در سال ۱۴۰۱ با قیمت ۱۳ هزار و ۹۰ تومان و برگ سبز درجه ۲ با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری خواهد شد.

 

نعیمایی خاطرنشان کرد : ۱۰ هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در این شهرستان ها به تولید چای مشغولند که با احیای باغ های غیرفعال این تعداد به چندین برابر افزایش خواهد یافت و زمینه خوبی برای اشتغالزایی فراهم می شود.

به گفته رییس اداره چای شهرستان های تنکابن و عباس آباد، در راستای احیای باغ های رها شده، به ازای هر هکتار امسال ۴۵ میلیون تومان تسهیلات از صندوق حمایت توسعه چای کشورپرداخت می شود و تاکنون حدود هفت هکتار هم از باغ های چای این شهرستان احیا شد و این وام ها سه ساله و با سود چهار درصد به چایکاران پرداخت می شود.

نعیمایی افزود : به منظور بهبود کیفیت برگ سبز چای تولید، عملیات کف بر و کمر بر و کلاس های آموزشی برای چایکاران گذاشته شد و نتیجه این اقدام ها منجر به آن شد از زمان برداشت چین بهاره که بتازگی آغاز شده تاکنون حدود ۶۵۷ تن برگ سبز چای از آنان خریداری شود که مقدار ۷۴۰ کیلوی آن درجه ۲ و بقیه درجه یک است.

print

پاسخی بگذارید