تاریخ: ۲۲:۲۰ :: ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
رونق بساط میوه فروشی ها با برداشت ۲میوه بهاری هلو و شلیل مازندران

شروع برداشت محصول هلو و شلیل به عنوان ۲ میوه بهاری باغ‌های مازندران سبب رونق بساط میوه فروشی‌های استان شده است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،از  ایرنا، مازندران نخستین استان در کشور است که به خاطر شرایط آب و هوایی، کار برداشت هلو و شیل را زودتر از سایر مناطق کشور آغاز می کند و به همین دلیل هم بازار میوه کشور با این ۲ میوه باغ های مازندران به استقبال میوه های بهاری و تابستانی می روند.

عرضه و فروش محصولات کشاورزی در مازندران در قالب خرده‌فروشی در بازارهای روزانه و یا بساط در خیابان‌های اصلی و کوچه پس کوچه‌های مناطق شهری ممر درآمد روزانه بسیاری از خانواده‌های روستایی محسوب می‌شود ، این روزها با آغاز برداشت هلو و شلیل بساط عرضه این ۲ میوه در استان دو چندان شده است.

بررسی ها از بازار نرگسیه ساری نشان می دهد که میوه های هلو و شلیل که برداشت آن از باغ های شرق مازندران آغاز شده است با قیمت ۴۵ تا ۶۰ هزار تومان به عنوان نوبرانه خرید و فروش می شود.

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ما با تایید آغاز برداشت هلو و شلیل زودرس از باغ های استان، پیش بینی کرد که امسال ۳۲۰ هزار تن محصول از باغ های این میوه های بهاری برداشت و به بازار عرضه شود.

حسین مولایی وضعیت تولید امسال میوه های هلو و شلیل را مناسب توصیف کرد و بیان داشت : ۱۵ درصد از هلو و شلیل باغ های مازندران از ارقام زود رس ” داودی ” است که این ارقام تا ۱۵ روز زودتر نسبت به تمامی ارقامی که در استان های مختلف کشور از جمله تهران، کرج، خراسان و اصفهان وجود دارد، به مرحله برداشت می رسد.

وی با بیان این که شهرستان نکاء با سطح حدود ۶ هزار هکتار بیشترین تولید کننده هلو و شلیل استان مازندران است، بیان داشت : متوسط تولید هلو و شلیل طی ۲ سال اخیر با ۲ تن افزایش به ۱۸ تن در هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه قیمت مناسب و صادرات هلو و شلیل سبب شد تا کشاورزان اصلاح باغ را به صورت یکپارچه مورد توجه قرار بدهند، افزود : در سال های گذشته کاشت این نوع درختان فقط به صورت مخلوط و در بین درختان باغ مرکبات با هدف جبران رسیدن به درآمد تا به بار رسیدن مرکبات بوده است، اما طی پنج سال اخیر هر ساله شاهد یکپارچه شدن این نوع باغ در مناطق شرق استان هستیم.

مولایی میانگین عمر درختان هلو و شلیل را ۱۲ سال عنوان کرد و گفت : هلو و شیلیل برخلاف درختان مرکبات پس از ۲ تا سه سال به باروری مناسب و در واقع به مرحله اقتصادی می رسند.

وی گفت: اگرچه بارندگی های اردیبهشت برای بسیاری از فعالیت های کشاورزی به ویژه برنجکاری بسیار مفید بوده است، اما به کشاورزان در برداشت محصول توت فرنگی که نیاز به آفتاب داشته است، تا حدودی لطمه زد.

مازندران ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که ۲۳۰ هزار هکتار آن زمین شالیزاری با تولید سالانه حدود یک میلیون تن برنج سفید برابر با ۴۲درصد نیاز کشور و ۱۶۰ هزار هکتار باغ که ۱۱۵هزار هکتار آن مرکبات با تولید ۲ میلیون و ۷۰۰هزار تن است.

مازندران با تولید سالانه بیش از هفت میلیون تن در ۷۲ نوع محصولات کشاورزی، حدود ۱۱درصد ارزش افزوده اقتصادی این بخش کشور را به خود اختصاص داده است.

print

پاسخی بگذارید