تاریخ: ۱۰:۰۳ :: ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
استاندار: روستاهای مازندران نباید یک جوان بیکار داشته باشد

استاندار مازندران روستاهای استان را برخودار از مواهب الهی پُرشمار با قابلیت اشتغالزایی و درآمد دانست وگفت: باوجود ظرفیت های این‌چنینی نباید در این نقاط حتی یک جوان بیکار وجود داشته باشد.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ،به نقل از خبرنگار ایرنا،‌سید محمود حسینی پور روز شنبه در دوره آموزشی شورای پیشرفت روستاها در قالب طرح توانمندسازی روستاهای مازندران که در سوادکوه برگزارشد، افزود: در روستاهای مازندران مواهب الهی نهفته است و باید به کارگیری شود البته در برخی روستاها آنها توانایی برای احیا ندارند اما با استفاده از تجربیات روستاهای موفق می توان احیا در این نقاط را انجام داد.

وی بر دیدگاه مورد تاکید و اراده دولت آیت الله رئیسی در موضوع آبادانی روستاها اشاره کرد و گفت: برای این منظور روستاها باید به حالت مولد در آیند و در این زمینه تجربه روستاهای موفق وجود دارد که با برنامه ریزی به جایگاه رسیده اند و محصولاتشان در سبد خرید مردمان کشورهای عربی و روسیه قرار گرفته است.

استاندار مازندران رسیدن روستاها به موفقیت های ذکر شده را در گرو به کار بستن الگو و برنامه رشد دانست و توضیح داد: این بدان معنا نیست که موضوع دیکته ای شده برای همه روستاها پیاده شود بلکه در هر هر روستا متناسب با فرهنگ و ذائقه برنامه ریزی شود.

وی گفت:‌ برای این منظور مجموعه بالادست و برنامه ریزان استانی شاخص های کلان را ارائه می دهند و متناسب با هر روستا از سوی مسوولان منطقه ای برنامه ها نوشته و اجرا شود.

حسینی پور تصریح کرد: روستاهای صاحب طرح با به کارگیری جوانان و نخبگان می توانند به موفقیت های لازم برسند تا ثروت های مادی و معنوی روستاها را ارتقا دهند و پنج سال آینده زمان به ثمر رسیدن برنامه ریزی ها و اقدامات صورت گرفته در این زمینه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه قرار است ۵۰۰ طرح توانمندسازی در روستاهای مازندران اجرا شود، ‌گفت: امسال و در گام نخست در ۱۰۰ روستا این طرح اجرا خواهد شد و برای تامین زیرساخت های لازم برای هر روستا ۷۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد و البته در روند اجرای طرح های بزرگتر حمایت های بیشتری اعمال می شود.

مازندران سه هزار و ۶۰۰ روستا دارد که ۴۰ درصد از جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری استان در روستاها ساکن و مشغول به فعالیت هستند.

طرح توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستاییان، عشایر، مناطق محروم و مرزی با رویکرد اشتغال پایدار، به منظور توسعه کمی و کیفی تولیدات و ارائه خدمات براساس مزیت‌های منطقه‌ای با بهره گیری از ظرفیت‌های محلی و بهبود وضعیت و کیفیت زندگی جامعه هدف در مازندران عملیاتی و اجرا شد.

از دیگر اهداف اجرای این طرح که در راستای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب است تلاش جهت تحقق سهم عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، به ویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقای آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه است.

گسترش عدالت اجتماعی در مناطق روستایی، عشایری، کمتر توسعه یافته و محروم کشور و جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستاییان و گسترش پدیده حاشیه نشینی شهرها، تحقق پیشرفت فرهنگی- اجتماعی با ارتقای کیفیت جمعیت، افزایش نشاط و اصلاح سبک زندگی و تربیت جمعیت مطابق الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت در مناطق هدف طرح، تحقق پیشرفت اقتصادی، بهبود وضعیت اشتغال و افزایش نرخ بهره وری و ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی روستاییان و تحقق توسعه پایدار زیست محیطی از طریق حفظ و استفاده بهینه از منابع طبیعی کشور از جمله اهداف طرح توانمند سازی روستاییان با رویکرد اشتغال پایدار است.

print

پاسخی بگذارید