مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران
تاریخ: ۱۰:۰۳ :: ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
۱۱ هزار میلیارد ریال برای ایمن‌سازی رودخانه‌های چهار شهرستان سیل‌خیز مازندران نیاز است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: در چهار شهرستان عباس‌آباد، چالوس، نور و سوادکوه برای ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز رودخانه‌ها به اجرای بیش از هفت کیلومتر دیوار حفاظتی نیاز داریم که تحقق این هدف در حال حاضر مستلزم تامین ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ،به نقل از خبرنگار ایرنا،‌حیدر داوودیان امروز –شنبه ۲۰ آبان- در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان اظهار کرد: در سیل هفته گذشته به مناطقی از چهار شهرستان عباس‌آباد، چالوس، نور و سوادکوه خسارت وارد شد که عمده این خسارت‌ها نیز در چالوس و عباس‌آباد ثبت شد.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل وقوع خسارت در بارندگی ۱۳ آبان شدت بارندگی در بازه زمانی کوتاه بود. ما در گذشته بارندگی‌های بیشتر از این هم داشتیم، اما خسارتی به جا نمی‌گذاشت. چون مدت بارش بیشتر بود و شدت کمتری داشت. بارش‌های سنگین و کوتاه‌مدتی که در مناطق جنگلی اطراف سد انحرافی ثبت شد ایجاد سیل را به دنبال داشت.

این مسئول با بیان این که دِبی دوره بازگشت ۵۰ ساله‌ رودخانه سردآبرود نزدیک به ۶۰ متر مکعب در ثانیه است خاطرنشان کرد: در سیل اخیر دِبی پیک سیلاب ۱۶۵ مترمکعب در این رودخانه ثبت شد که دوره بازگشت بیش از ۲۰۰ ساله را نشان می‌دهد. دِبی دوره بازگشت ۵۰ ساله پلنگ‌آبرود نیز ۵۷ متر مکعب است که در سیل اخیر شاهد ثبت پیک سیلاب ۱۳۵ مترمکعب بودیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران اظهار کرد: برای ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز رودخانه‌های استان امسال ۵۹ کیلومتر لایروبی و یک‌هزار و ۳۰۰ متر نیز دیواره‌سازی انجام شد که نقش مؤثری در کاهش خسارت سیلاب داشت. در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز به ترتیب ۴۳ و ۷۷ کیلومتر دیوار حفاظتی ساخته شد و نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ متر لایروبی صورت گرفت.

داوودیان با اشاره به عبور رودخانه سردآبرود از شهر چالوس و چند روستا خاطرنشان کرد: در رودخانه سردآبرود حد فاصل سد انحرافی تا دریا نزدیک به یک کیلومتر دیواره‌سازی داشتیم که اگر این دیوارها نبود برخی روستاها مانند نجارکلا و دیوکلا دچار خسارت‌های بیشتری می‌شدند و ممکن بود شاهد آبگرفتگی شدید در این مناطق مسکونی باشیم.

وی افزود: طول رودخانه سردآبرود از سد انحرافی تا ساحل ۶.۵ کیلومتر است که در این مسیر ۲۰ نقطه آسیب‌پذیر شناسایی شده که برای ایمن‌سازی این نقاط به سه کیلومتر دیواره‌سازی نیاز است تا از بروز خسارت ناشی از سیل در آینده جلوگیری شود.

به گزارش ایرنا، بارش‌های سیل‌آسای عصر شنبه ۱۳ آبان که از غرب مازندران وارد استان شد در برخی مناطق غربی طغیانی شدن رودخانه‌ها و آبگرفتگی شدید معابر را به دنبال داشت.

این سیل علاوه بر تخریب چند دهانه پل به هفت روستای شهرستان عباس‌آباد و شماری از واحدهای مسکونی مسیر رودخانه و زیرساخت‌های گردشگری حوالی سد زوات چالوس خسارت جدی وارد کرده است. در برآوردهای اولیه حجم خسارات سیل در شهرستان عباس‌آباد ۲۳ هزار میلیارد ریال عنوان شده است.

مازندران ۱۲۰ رودخانه اصلی به طول حدود هفت هزار کیلومتر دارد که بیش از یک‌هزار کیلومتر از این رودخانه‌ها در محدوده شهری واقع شده است.

print

پاسخی بگذارید