تاریخ: ۲۰:۲۸ :: ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
جزییات آغاز فاز جدید طرح کالابرگ الکترونیک

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تشریح جزییات فاز جدید طرح کالابرگ الکترونیک با محوریت امنیت غذایی کودکان، گفت: از روز یکشنبه ۱۲۳ هزار خانوار تحت پوشش قرار می‌گیرند و اعتبارشان شارژ می‌شود.

به گزارش اقتصاد گستر شمال  ،علیرضا عسگریان بااشاره به طرح کالابرگ الکترونیک اظهار کرد: ابعاد این طرح کاملا راهبردی و دارای برش‌های مختلفی است که از امروز به بعد می‌توانید تاثیر آن را در سفره غذایی مردم به راحتی مشاهده کنید.

وی با اشاره به اینکه کالابرگ الکترونیک طرحی بود که سال گذشته قوام جدی پیدا کرد، گفت: ارز ترجیحی حذف شد و میزان یارانه مردم از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان، ۸ تا ۹ برابر افزایش پیدا کرد و به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان (۳ دهک اول درآمدی) و ۳۰۰ هزار تومان (دهک‌های بعدی) رسید. قرار بود با این طرح امنیت غذایی تامین شود و به دلیل اینکه زیرساخت آن وجود نداشت، مردم آن را در جاهای مختلفی مصرف کردند.

معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: امروز در طرح کالابرگ، دولت قدرت تشویقی قابل قبولی را روی آن مستقر کرده است؛ به‌گونه‌ای که خانوارهای دهک یک تا سه درآمدی، اگر ۲۰۰ هزار تومان از یارانه خود را مصرف کنند، ۱۲۰ هزار تومان به آنها داده می‌شود، مشروط بر اینکه از ۱۱ قلم تعریف شده خریداری کنند؛ این ۱۱ قلم توسط سند امنیت عذایی وزارت بهداشت، حوزه‌های پژوهشی کمیته امداد و انستیتو تغذیه ایران تعیین شده و اگر این اقلام را مصرف کنند به فقر غذایی مبتلا نخواهند شد.

عسگریان تصریح کرد: دولت برای اطمینان از مصرف این اقلام، آن را به یارانه‌ها متصل کرده و یک امتیاز تشویقی نیز برای آن در نظر گرفته و قیمت‌ها را نیز در سال ۱۴۰۱ متوقف کرده است و هرچقدر به آن تورم بخورد، دولت پرداخت می‌کند.

اما طبق آنچه که معاون وزیر رفاه گفت، امنیت غذایی به همین خلاصه نمی‌شود و مسیرهای مختلفی را طی می‌کند که مهم‌ترین آن رفع مشکلات تغذیه‌ای کودکان است. به کودکان باید توجه ویژه‌ای شود که به فقر غذایی مبتلا نشوند.

وی با طرح این پرسش که چه کسی تشخیص می‌دهد که کودکی دارای فقر غذایی و نیازمند تغذیه بهتر است؟، توضیح داد: قاعده امر این است که وزارت بهداشت این تکلیف را برعهده دارد. همه ما با کارت سلامت آشنا هستیم و زمانی که کودکی متولد می‌شود مکلف هستیم کودک را به مرکز بهداشت و خانه‌های بهداشت ببریم. خانه‌های بهداشت در تمام مناطق دور افتاده مستقر است. در آنجا وزن، قد و دورسر نوزادان معاینه و ثبت می شود  که اگر پایین‌تر از خط سلامت بیفتد، یک نقیصه وجود دارد و به مادر اعلام می‌شود که احتمالا کودک نیازمند تغذیه ویژه است.

print

پاسخی بگذارید