تاریخ: ۱۱:۴۴ :: ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
خرید تضمینی بیش از ۳۰۷ هزار تن محصولات کشاورزی در مازندران

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران از خرید تضمینی بیش از ۳۰۷ هزار تن محصولات کشاورزی در استان خبر داد.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ،عباسعلی وفائی نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه خرید تضمینی محصولات کشاورزی از فعالیت‌های مهمی است که در وظایف شرکت بازرگانی دولتی ایران گنجانده شده است، افزود: از سال ۱۴۰۰ تاکنون، مقدار ۳۰۷ هزار تن کالای اساسی که مازاد نیاز بر کشاورزان بوده شامل گندم، کلزا، سویا و برنج پرمحصول را در مازندران در قالب خرید تضمینی خریداری کردیم.

او در خصوص خرید برنج پرمحصول در استان افزود: میزان ۱۱ هزار و ۷۰۰ تن مانده برنج پرمحصول کشاورزان از سال ۱۴۰۱ از کشاورزان استان با اعتباری بالغ بر ۴۷۰ میلیارد تومان خریداری شد.

وفائی نژاد گفت: در بخش خرید تضمینی استان مازندران، طی سه سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان به کشاورزان استان پرداخت شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران با بیان اینکه در مازندران ۲ کشت را برای اولین بار به صورت قراردادی مدیریت می‌کنیم، افزود: گندم به عنوان کالای مهم و استراتژیک برای دولت بسیار حائز اهمیت بوده و کلزا نیز جزء ضروریاتی است که وابستگی کشور به آن ملموس است.

وفائی نژاد با اعلام اینکه بیش از ۲۵ هزار هکتار از مزارع زیر کشت در استان مازندران به کشت قراردادی اختصاص پیدا کرده، گفت: ۵ هزار کشاورز در این طرح مشارکت کردند و دولت با اجرای طرح کشت قراردادی، زمینه بهره وری بیشتر را از بحث کشت محصولات کشاورزی در دستور کار قرار داده است.

او خرید تضمینی گندم را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: استان مازندران به دلیل شرایط جوی که دارد در زمان برداشت با بحث گندم رطوبت بالا و غیر استاندارد مواجه می‌شود که منجر به ضرر و زیان کشاورزان در مناطق کوهستانی می‌گردد.

وفائی نژاد گفت: در سال جاری در بحث گندم‌های مناطق کوهستانی که دارای رطوبت بالا و مغایر با دستورالعمل‌های ابلاغی خرید تضمینی بود اقدامی جهادی و نادر صورت گرفت و با تدبیر استاندار مازندران و برنامه ریزی مناسب توسط اداره کل غله و خدمات بازرگانی و همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط با هماهنگی‌های انجام شده بیش از ۳۰ هزار تن گندم مناطق بالادست خریداری و در ساختاری مناسب و علمی و جداسازی و تفکیک گندم‌های دریافتی، بدون پایین آمدن کیفیت آرد در چرخه مصرف قرار گرفت و از ورود زیان به کشاورزان مناطق کوهستانی که اغلب تنها درآمد آن‌ها از محل فروش گندم تامین می‌شد جلوگیری به عمل آمد.

print

پاسخی بگذارید