تاریخ: ۰:۱۴ :: ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
۶۰درصد زمین‌های شالیزاری آماده نشاکاری

خزانه‌های شالی و اراضی برای نشاکاری باتوجه به شرایط مناسب آب و هوایی دربهمن و اسفند ماه پارسال، زودتر آماده شد، اما سردی و پایین بودن درجه خاک و ابری بودن هوا نشاء کاری را در مازندران به تاخیر انداخته و موجب نگرانی کشاورزان شده است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،به نقل از خبرنگار ایرنا، کشاورزان در سال زراعی جاری کار آماده کردن خزانه و آب تخت کردن اراضی را با هدف استفاده از از باران و آب رودخانه ها و انجام کشت دوم زودتر از سال های گذشته آغاز کردند و نگرانی آنان از تاخیر در نشا کاری بالا رفتن سن بوته نشا در خزانه است.

کشاورزان می گویند: زمان مناسب نگهداری نشاء در خزانه ها حدود ۴۵ روز و در بانک نشا ۲۴ روز است و نگه داشتن بیشتر از آن، موجب کاهش مرغوبیت محصول برنج می شود و معتقدند اگر زودتر نتوانند نشاء کاری کنند، نشاء آنها از بین می رود.

کارشناسان کشاورزی بهترین زمان برای خزانه گیری برنج را نیمه اول فروردین می دانند، اما در یک دهه اخیر به دلیل تغییرات آب و هوایی با هدف کشت دوم، شمار زیادی از شالیکاران بویژه کشاورزان حوزه آبریز دشت هراز در شهرستان های فریدونکنار، آمل، بابل، بابلسر و محمود آباد از دهه اول اسفند خزانه گیری را آغاز می کنند.

تا قبل از سال ۱۳۹۲ به طور معمول خزانه گیری برنج از اوایل فروردین آغاز می شد و بوته شالی از دهه سوم اردیبهشت به زمین اصلی برای نشاکاری انتقال می یافت، اما این فرایند با هدف کشت مجدد و استفاده از روان آب های زمستانی سال به سال جلوتر آمده است.

هواشناسی مازندران پیش‌بینی کرد که آسمان مازندران امروز دوشنبه در نیمه غربی استان شاهد بارش پراکنده باران خواهیم بود و در نیمه مرکزی و شرقی نیز احتمال بارش پراکنده باران دور از انتظار نیست.

در روز سه شنبه نیز آسمان مازندران نیمه ابری تا ابری و گاهی با افزایش ابر، چهارشنبه نیمه ابری تا ابری و از بعدازظهر تا پایان روز جمعه شرایط جوی استنا نیمه ابری و بارزانی همرها با وزش باد و کاهش دما پیش‌بینی شده است.

با تداوم شرایط ناپایدار جوی تا چند روز آینده، دمای هوای مازندران نیز روند کاهشی را در پیش خواهد گرفت به گونه ای که میانگین دمای هوا در مناطق مرکزی و شرقی از ۲۱ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در روز جاری، با چند درجه کاهش در روز سه‌شنبه بین ۱۷ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در نوسان خواهد بود و این وضعیت تا پایان هفته جاری نیز در جو استان حاکم خواهد بود.

نخستین نشاء برنج مازندران پارسال از نوع گونه طارم محلی بیستم فروردین ماه در شهرستان ساری انجام شد و به نظر می رسید امسال با توجه شرایط مناسب آب هوایی در بهمن و اسفند ماه پارسال از دهه دوم فروردین ماه کشاورزان برای نشاکاری برنامه ریزی کرده اند، اما رییس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد که تا پایان فروردین به دلیل اختلاف دما انتقال خزانه برنج به شالیزار ممنوع است.

انتقال خزانه برنج به شالیزار تا پایان فروردین ممنوع است

علی‌محمد رمضانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با شرایط آب و هوایی متغیری روبه‌رو هستیم و انتقال خزانه به شالیزار تا پایان فروردین ممنوعیت دارد.

وی تصریح کرد: اگر کشاورزان نسبت به این توصیه فنی بی‌توجهی کنند، با انتقال بوته نشا از خزانه به زمین اصلی، سرما زدگی و خشک شدن بوته‌های نشا برنج دور از انتظار نیست.

رییس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: هم اکنون شخم و شیار ۱۵۱ هزار هکتار او خزانه‌گیری در بیش از ۱۲۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان انجام شد.

رمضانی توصیه کرد به دلیل اختلاف دمای هوا در روز و شب انتقال خزانه به زمین شالیزاری تا ۳۱ فروردین صرت نگیرد و از کشاورزان خواست با در نظر گرفتن زمان‌بندی کار انتقال خزانه به زمین شالیزاری را انجام دهند.

print

پاسخی بگذارید