تاریخ: ۱۶:۵۹ :: ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
استاندار: تعهد ساخت ۱۶۴ هزار واحد مسکونی در مازندران دست یافتنی است

استاندار مازندران با تاکید بر این که تعهد ساخت ۱۶۴ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در استان دست یافتنی است، گفت:‌ ساخت مسکن محرومان که سبب رضایت مردم از نظام می شود از اوجب واجبات است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ، یوسف نوری روز شنبه در جلسه شورای تامین مسکن مازندران افزود:طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم به صورت جدی پیگیری می شود.

وی با بیان این که تامین مسکن در افزایش نرخ ازدواج و باروری مازندران بسیار تأثیرگذار است، از فرمانداران مازندران خواست تا در تامین زمین مسکن حمایتی همت بیشتری داشته باشند.

استاندار مازندران با تاکید بر این نکته که موانع های تامین زمین مسکن حمایتی مازندران باید با همکاری و مشارکت دستگاه های اجرایی بر طرف شود، ادامه داد:‌ روش ها و همگرایی ها در اجرای طرح ها بسیار مهم است، هر یک از شهرستان های مازندران در طرح نهضت ملی مسکن برای مسکن حمایتی وارد عمل شوند.

نوری با اشاره به این که تعهد ساخت ۱۶۴ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن مازندران دست یافتنی است و فقط به همت و تلاش و همگرایی وابسته است، تصریح کرد: بخشی نگری مانع پیشرفت و آبادانی مازندران می شود،

مازندران حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و بنا به اعلام ۲ نهاد بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) بیش از ۲۴۰ هزار خانوار زیر پوشش خود دارد و از خدمات حمایتی برخوردار هستند.

مسوولان این ۲ نهاد حمایتی مازندران معتقدند، این افراد در تامین مایحتاج اولیه زندگی با چالش مواجه هستند و از طرفی آنان فقط به یارانه ماهانه خود محتاج اند.

استاندار مازندران: ساخت مسکن محرومان از اوجب واجبات است

وی اظهار داشت: داشبورد طرح نهضت ملی مسکن مازندران باید در فناوری های جدید عملیاتی شود، یعنی. شماره انداز پیشرفت روزانه ساخت نهضت ملی مسکن مازندران باید طراحی شود.

نماینده عالی دولت در مازندران با بیان این که عمده مشکلات و موانع استان در سایه همگرایی حل و فصل می شود، گفت: طرح‌های هادی روستایی مازندران باید متناسب با ظرفیت های هر منطقه طراحی شود، این که روستایی که اصلا سکنه وجود ندارد طرح های هادی تهیه شود، صحیح نیست.

نوری با اشاره به این که، نظام مسایل هر شهرستان با همکاری فرمانداران باید بدون مراجعه به استان حل و فصل شود و به جلسات استانی منتقل نشود، گفت : ساخت مسکن محرومان مازندران را خیلی جدی بگیریم، چراکه این مقوله سبب رضایت مردم از نظام می شود.

عقب افتادگی مازندران در تعهد ساخت ۷۰ هزار واحد مسکن حمایتی

تعهد مازندران در قالب اجرای طرح نهضت ملی مسکن ساخت ۱۶۴هزار واحد مسکونی در طی مدت چهار سال است که طبق آخرین آماری که در جلسه امروز شورای مسکن مازندران اعلام شد، در تامین ۷۰ هزار واحد مسکن حمایتی پس از گذشت ۲ سال بسیار عقب است.

سرپرست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران کمبود زمین در این استان چالش اساسی در اجرای دقیق تعهدات ساخت خانه در قالب طرح نهضت ملی مسکن در این استان دانست و گفت: در حال حاضر در تعهد ساخت ۷۰ هزار واحد مسکن حمایتی عقب هستیم.

احمد توکلی ساخت مسکن را در طرح نهضت ملی مسکن را در چهار بخش مسکن حمایتی، خودمالکی، باز آفرینی شهری و روستایی عنوان کرد و توضیح داد: اکنون پس از گذشت ۲ سال کمتر از ۱۰ هزار واحد با پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصد در مسکن حمایتی عملیاتی شده است.

وی ادامه داد:‌ تعهد مازندران در ساخت مسکن خود مالکی ۳۱ هزار و هفت واحد است که در این بخش عقب ماندگی ۳۵ درصدی به نسبت زمان برش دو ساله اجرا وجود دارد.

معاون استاندار مازندران تصریح کرد: تا کنون ساخت ۱۱ هزار واحد در نهضت ملی مسکن مازندران در بخش خود مالکی قرارداد منعقد شد که پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۷۰ درصدی دارد.

توکلی وضعیت ساخت مسکن روستایی در نهضت ملی مسکن مازندران را مطلوب توصیف کرد و توضیح داد: تا کنون از تعهد ساخت ۴۰ هزار واحد مسکن، تا کنون عملیات ساخت ۱۷ هزار واحد شروع شده است که عمده این واحد ها پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد دارد.

وی تعهد مازندران در نهضت ملی مسکن در بخش باز آفرینی شهری را ۲۳ هزار و ۲۵۵ واحد اعلام کرد و گفت: در این بخش نیز تا کنون برای ۱۰ هزار و ۲۹۰ واحد پروانه ساخت صادر شده است.

وی بر لزوم افرایش ساخت واحد های مسکونی روستایی مازندران در تعداد طبقات با هدف استفاده بهینه از زمین تاکید کرد و گفت: در حال حاضر طبق مقررات ساخت مسکن در روستاها فقط تا چهار طبقه است که این می تواند تا ۱۵ طبق قابل افزایش باشد.

وی با توضیح این نکته که تا ۹۰ درصد زمین های مازندران به عنوان زمین های درجه یک و ۲ کشاورزی محسوب می شود که طبق مقررات طرح نهضت ملی مسکن محدودیت تامین زمین را در استان بوجود می آورد، گفت: باید با اصلاح قوانین مشکلات ساخت مسکن محرومان با تامین زمین حل و فصل شود.

توکلی با اشاره به موضوع حبس زمین در مازندران که می تواند در قالب اجرای طرح مولد سازی مورد توجه دستگاه های اجرایی قرار بگیرد، تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد که حدود ۱۰هزار میلیارد ریال برای زیر ساخت های نهضت ملی مسکن مازندران نیاز است.

print

پاسخی بگذارید