وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه آزادراه تهران-شمال را زودتر از دهه فجر افتتاح میکنیم، از مسدود شدن جاده چالوس در برخی روزهای میانی هفته برای انجام عملیات فاز دو آزادراه تهران-شمال خبر داد.
به گزارش اقتصاد گستر شمال،محمد اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه براساس اظهارات رئیس بنیاد مستضعفان، منطقه یک آزادراه تهران-شمال دهه فجر به بهرهبرداری میرسد و چرا تاریخ افتتاح و بهرهبرداری این آزادراه تغییرات زیادی داشته است؟ اعلام کرد: از قبل هم گفته بودیم که تا پایان تابستان امسال عملیات ساخت منطقه یک آزادراه تهران-شمال به پایان میرسد و هم اکنون نیز این عملیات در حال اتمام است و بیش از سه هزار نفر در آنجا فعالیت میکنند؛ اما سیستم مدیریت و بهرهبرداری باید تست و آزمایش شود و وقتی که این سیستم مستقر شد باید این کار را انجام دهیم.
اسلامی افزود: با رئیس بنیاد مستضعفان دیروز مذاکراتی داشتم و همه حرفهای او این بود که نمیخواهد آزادراه تهران-شمال به صورت آزمایشی به بهرهبرداری برسد و افتتاح شود و قصد همه ما این است که تستها و آزمایشات لازم روی این آزادراه و سیستمهای آن انجام شود و روزی که افتتاح صورت میگیرد مردم بتوانند از این آزادراه استفاده کنند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: گرچه بنیاد مستضعفان به عنوان مجری پروژه، افتتاح این آزادراه را دهه فجر اعلام کرده است اما امیدواریم که خیلی زودتر این اتفاق بیفتد که همین طور هم خواهد بود و هم اکنون به شرکتهای مستقر در آزادراه گفتهایم که هر چه زودتر کارشان را تمام کنند و به منطقه ۲ آزادراه مهاجرت کنند، چرا که میخواهیم تا قبل از پایان دولت دوازدهم بخشهای اصلی منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال را به پایان برسانیم.
مسدود شدن جاده چالوس در روزهای وسط هفته
وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهمی که باعث شده افتتاح آزادراه تهران شمال به تأخیر بیفتد این است که میخواهیم عملیات تعریض جاده چالوس را به طول ۱۳ کیلومتر انجام دهیم و بنیاد مستضعفان تقاضا کرده که این جاده در روزهایی بسته شود تا بتواند به سرعت این کار را انجام دهد. در این راستا با پلیس هماهنگیهای لازم انجام شده و قرار است در روزهای وسط هفته بتوانیم این جاده را مسدود کنیم تا مردم در هنگام اجرای عملیات تعریض اذیت نشوند و عملیات تعریض اجرا شود.
افزایش قیمت بلیت قطار قانونی است
به گزارش ایسنا، وزیر راه و شهرسازی درباره قیمت بلیت قطار و هواپیما گفت: شرکتهای ریلی خصوصی هستند و وقتی در قانون افزایش حقوق و مزایای کارکنان تصویب میشود شامل شرکتهای ریلی هم خواهد شد و کالاهایی که در داخل قطار هست نیز را دربرمیگیرد.
اسلامی افزود: در شورای عالی ترابری با حضور سازمان تعزیرات و سازمان حمایت مبلغی را که برای افزایش قیمت تعیین کردهایم با رعایت حال مردم بوده است اما به هر حال درآمد و هزینهای است که وجود دارد و نمیتوان به آنها گفت که قیمت را افزایش ندهند.
اسلامی با بیان اینکه دولت منابع یارانهای ندارد که پول بلیت را بدهد، گفت: تلاش کردهایم در این راستا مسیرهای پرتردد مانند مشهد را با حداقل میزان افزایش و مسیرهایی که کمتر مسافر دارند و تأثیری روی حقوق مصرفکننده ندارد را بیشتر افزایش بدهند، اما متوسط ۲۱ درصد افزایش قیمت بلیت قطار مصوبه قانونی است و امیدواریم شرکتهای ریلی کیفیت خدماتشان را افزایش دهند و رضایت مردم را جلب کنند.
برخورد با گرانفروشان بلیت هواپیما
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با تخلف و گرانفروشی بلیت هواپیما برخورد میکنیم چرا که پایه قیمت بلیتها نرخهای آذرماه سال ۱۳۹۷ است و اگر کسی غیر از این نرخها بلیت فروخته است مرتکب تخلف شده است و خریداران باید از آنها شکایت کنند تا شرکت متخلف را جریمه کنیم.
راه اندازی راه آهن زاهدان-چابهار تا ۱۴۰۰
وزیر راه وشهرسازی همچنین در مراسم بهرهبرداری از ۲۱۳ دستگاه ناوگان ریلی جدید ساخت داخل از راه اندازی خط ریلی زاهدان – چابهار تا سال ۱۴۰۰ و موافقت مقام معظم رهبری با برداشت از صندوق توسعه ملی در این زمینه خبر داد و گفت: برخی میخواهند بدل جاده ابریشم را بسازند اما باید به آنها گفت که ایران کشور اصلی در جاده ابریشم است و بدون ایران نمیتوان چنین کاری کرد.
به گزارش ایسنا، محمد اسلامی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب با برداشت از صندوق توسعه ملی در راستای تامین منابع مالی پروژهی راهآهن زاهدان–چابهار موافقت کردند و همه تلاش خود را خواهیم کرد تا این پروژه تا سال ۱۴۰۰ و پایان دولت دوازدهم به بهره برداری برسد.
وی افزود: راهآهن زاهدان–چابهار جزو انتظارات ملی محسوب میشود و در کنار خط ریلی رشت–آستارا دو حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب هستند و این خطوط باید به بهره برداری برسد تا کریدور تکمیل شود. چرا که در این صورت میتوان سهم مناسبی از انتقال باری که از هندوستان به اروپا میرود داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی دربارهی جاده ابریشم اظهار کرد: برخی از کشورها میخواهند بدل جاده ابریشم را بسازند اما هرگز موفق نخواهند شد. چرا که ایران کشور اصلی در جاده ابریشم است و باید به آنها گفت که بدون ایران نمیتوانید جاده ابریشم را بسازید.
وی تاکید کرد: باید در راستای تکمیل پروژه شمال–جنوب و تقویت سهم ملی تلاش کنیم تا بتوانیم در جابجایی ۱۰۰ میلیون تن باری که در اطراف کشورمان صورت میگیرد سهیم باشیم و از این طریق به تولید و درآمد پایدار دست پیدا کنیم.
مردم باید ساعتهایشان را با راه آهن تنظیم کنند
اسلامی ادامه داد: یکی از اهدافی که در صنعت ریلی باید به آن توجه کنیم رساندن تاخیرها به حداقل ممکن است تا بتوانیم ضمن افزایش رضایتمندی مردم از راه آهن به عنوان سرویسدهندهای در خدمت آنها، به حدی برسیم که مردم ساعتهایشان را با راه آهن تنظیم کنند.
وی اظهار کرد: در این شرایط سخت متخصصان داخلی با همت بالا توانستند رونق تولید را رقم بزنند چرا که ایران جزء اقتصادهای برتر دنیاست و باید این را باور کنیم که هر نیازی در کشور وجود دارد در داخل قابل تامین است.
اسلامی ادامه داد: مسلما با تعاملات و انجام کارهای تیمی در کنار استفاده از ظرفیتهای فناورانه تولید داخل میتوان نیازهای داخلی را تامین کرد و در کنار آن سهم صنعت ریلی را در بازار جهانی افزایش داد که این کار باید انجام شود.
وی گفت: بازارهای گستردهای در صنعت ریلی در غرب آسیا وجود دارد که با وجود دو کشور هند و چین میتوان گفت که ۶۰ درصد جمعیت جهان در این منطقه وجود دارد و انرژیهای اصلی دنیا نیز در همین نقطه متمرکز شدند. بنابراین فرصتها در منطقه ما هستند و به آن دسترسی داریم و باید از این ظرفیتها برای انجام تعهدات به هنگام، ارائه محصولات وافزایش توان تولید داخلی استفاده کنیم.
اسلامی با بیان اینکه ایران یک برند جهانی است، اعلام کرد:حرکات تروریسم اقتصادی و جنگ اقتصادی که امریکا علیه ایران راه اندازی کرده اقدامات خصمانه ای است که در دنیا سابقه نداشته اما در چنین شرایطی میبینید که خودباوری در ایران گسترش یافته و از این مساله باید برای افزایش بهره وری در صنعت ریلی و افزایش رضایتمندی مردم استفاده کنیم.