
کاهش قدرت خرید مردم به دلیل تورم و افزایش سرسام آور هزینه های زندگی موجب شده است که میوه از سبد خرید مردم به کنار رانده شود.
درحالی که پاییز روی سرد خود را در روزهای اخیر آشکار کرده و مردم نیازمند میوه تازه برای جذب ویتامین و مقابله با سرما خوردگی هستند، بازارهای تره بار کمتر از همیشه شاهد حضور خریداران است. کاهش قدرت خرید مردم به دلیل تورم و افزایش سرسام آور هزینه های زندگی موجب شده است که میوه از سبد خرید مردم به کنار رانده شود.
کارشناسان بازار میوه و تره بار نیز معتقدند به دلیل فراوانی بار، تنوع زیاد و کاهش قدرت اقتصادی، میوه اولویت خرید مردم در مهرماه نبوده و همین امر باعث رکود بازار شده است.
جواد باقری یکی از فعالان این بازار در تشریح آخرین وضعیت بازار میوه، سبزی و صیفی گفت: بازار میوه و سبزی مانند هفته گذشته، راکد است و نوسانی نداشته است، زیرا تمایل و قدرت اقتصادی مردم برای خرید میوه کاهش یافته است.وی اضافه کرد: معمولا در مهرماه خانوادهها برای مدارس و کیف و کفش فرزندانشان هزینه میکنند و میوه در اولویت خرید نیست به همین دلیل بازار راکد میشود. البته اینکه بار هم فراوان است و بیشتر از تقاضا، عرضه داریم نیز در این میان بیتاثیر نیست.
کارشناس بازار میوه و تره بار اضافه کرد: در این هفته برخی اقلام مانند بادمجان، گوجهفرنگی، کدو، کاهو و کلم حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داشته، زیرا عرضه آن بسیار زیاداست. وی تصریح کرد: سیب، نارنگی و برخی از میوههای پاییزی در ابتدای فصل گران بود، ولی با عرضه انبوه قیمت آنها نیز کاهش پیدا کرده است.این مقام مسئول پیش ازاین نیز گران فروشی را در بازار میوه به نوعی انکار کرده و گفته بود: گرانفروشی نداریم و موضوع گرانی بار در مبدا است. در مبدا هم قیمتها براساس عرضه و تقاضا تعیین میشود و معیار و ملاک مشخصی وجود ندارد. در میدان مرکزی میوه و تره بار بایستی به نحوی محصولات قیمتگذاری شود که مغازهداران هنگام خرید متوجه شوند هر محصولی دقیقا چه قیمتی دارد اما در حال حاضر مغازهداران محصول مشخص را در هر موقع از روز که به میدان مرکزی مراجعه کنند با قیمتهای متفاوتی باید خریداری کنند.
محصولات ما برند ندارند. اگر محصولات برند داشته باشند قابل پیگیری خواهند بود. یعنی مصرف کننده میتواند با کد پیگیری درج شده روی محصول متوجه شود که این محصول به چه صورت، در کجا و با چه قیمتی تولید شده و قیمت آن چند است. در حال حاضر نمیتوانیم قیمت مشخصی برای محصولات اعلام کنیم زیرا هر زمان مغازهدار مراجعه کند و با هرقیمتی خرید کند، همان قیمت مبنا خواهد بود. کارگر در پایان گفت: بسیاری از اعضای صنف ما کمتر از سود مصوب و قانونی خود روی محصولات اعمال میکنند اما نمیتوانیم به قطع بگوییم تخلفی نیست. البته تخلف هم وجود دارد که در صورت مشاهده با آن برخورد خواهیم کرد. البته همه هم صنفان و فعالان بازار میوه با او موافق نیستند. برای مثال دارابی رئیس اتحادیه بارفروشان تهران چندی پیش گفته بود در سالهای گذشته مردم در هر خرید، حداقل ۲ کیلو میوه خریداری میکردند اما امروز بخش زیادی از خریدها دانهای شده است. اگر این روند ادامه داشته باشد کشاورزان و فعالان بازار متضرر خواهند شد.