معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران
تاریخ: ۲۱:۱۵ :: ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
۹۲ درصد تعهد تسهیلات اشتغال خانگی در مازندران محقق شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران از تحقق ۹۲ درصدی پرداخت تسهیلات اشتغال خانگی در استان خبر داد و گفت :‌برنامه ریزی افزایش اعتبارات، ‌کاهش صدور مجوز فعالیت و نیز پرداخت تسهیلات باعث شده تا در این زمینه به موفقیت های خوبی در مازندران دست یابیم.

به گزارش اقتصاد گستر شمال  ،به نقل از  ایرنا ،مشاغل خانگی امروزه به یکی از جذاب‌ترین نوع کسب و کار برای افراد جویای کار تبدیل شده‌ که رویکرد دولت در زمینه مشاغل خانگی این است که کارگاه‌های مستقل خرد را به کارگاه‌های گروهی تبدیل کند و در این راستا حمایت‌هایی در زمینه تخصیص تسهیلات، توسعه مشاغل خانگی و تسریع در صدور مجوزهای مرتبط انجام شده است.

دولت در راستای توسعه مشاغل خانگی که در واقع کارگاه‌های اقتصادی خانواده محور هستند حمایت‌هایی را اعمال کرده و در زمینه صدور مجوز مشاغل خانگی نیز بنا بر گفته مسوولان مرتبط رشد ۲۰۲ درصدی حاصل شده است.

بنا بر گفته مسوولان، تسهیلات اختصاص یافته به این مشاغل در سال ۱۴۰۱ به ۳۰ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به قبل رشد چشمگیری را نشان می‌دهد و همین مقدار هم جذب شده است.

مشاغل خانگی بیشتر خانواده محور هستند، بنابراین زنان نقش محوری‌تری در این حوزه دارند، ضمن اینکه گرایش زنان به کارآفرینی و راه‌اندازی واحدهای تولیدی هر چند کوچک و خانگی در سال‌های اخیر بیشتر شده است.

گرایش زنان به کارآفرینی و راه‌اندازی واحدهای تولیدی هر چند کوچک و خانگی در سال‌های اخیر بنا به دلایل متعددی از جمله مشکلات اقتصادی، مسوولیت سرپرست خانوارشدن زنان و یا تمایل به مشارکت آنها در اداره معیشت خانواده بیشتر شده است.

حدود ۳۰۰ رشته فعالیت مشاغل خانگی در سامانه مرتبط ثبت شده است. از ۲ هزار و ۲۷۱ مجوز مشاغل خانگی صادر شده در دولت سیزدهم در مازندران، یکهزار و ۶۹۲ مورد مجوز مربوط به زنان و بقیه مربوط به مردان است.

۹۲ درصد تعهد تسهیلات اشتغال خانگی در مازندران محقق شد

براساس برنامه ریزی های مسوولان ارشد مازندران برای رونق بخشیدن به این نوع مشاغل و دستیابی به اهداف موردنظر برای کاهش نرخ بیکاری نتیجه بخش بوده است و به طوریکه پیش از این مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران از افزایش بیش‌ از ۱۷ برابری اعتبارات مشاغل خانگی این استان در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبرداد.

علی باقری اظهار داشت: با هدف ایجاد و توسعه اشتغال مشاغل خانگی، تاکنون ۲۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل جزء ۲ بند “ب” تبصره ۱۶ به متقاضیان واجد شرایط استان پرداخت شد.

وی نقش مشاغل خانگی را در رونق اقتصادی و تثبیت درآمد خانواده ها را مهم ارزیابی کرد و خواستار همکاری لازم تمامی دستگاه های اجرایی مرتبط با مشاغل خانگی برای آماده شدن طرح ها به منظور برخورداری از تسهیلات شد.

علاوه بر افزایش اعتباران این بخش، اقدامات دیگر برای تسهیل در روند فعالیت این افراد فراهم شده است که کاهش مدت زمان صدور مجوز مشاغل خانگی در مازندران به سه روز است.

مدت زمان صدور مجوز مشاغل خانگی در سال ۱۳۹۹، ۱۲ روز و در سال ۱۴۰۰ نیز پنج روز بود که با سیاست‌های ابلاغی دولت مردمی سیزدهم و پیگیرهای صورت گرفته اکنون این رقم به سه روز کاهش یافته است.

همچنین حسن خیریانپور معاون اقتصادی استاندار مازندران روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون مبلغ یک هزار و ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی سهمیه ۱۴۰۲ استان مازندران پرداخت شد که این میزان معادل ۹۲درصد سهمیه در نظر گرفته شده است.

۹۲ درصد تعهد تسهیلات اشتغال خانگی در مازندران محقق شد

وی ادامه داد : این تسهیلات به یک هزار و ۲۳۹ طرح واجد شرایط اشتغال پرداخت و زمینه اشتغال یک هزار و ۹۱۸ نفر از مردم استان فراهم شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران گفت:‌ کل سهمیه اعتبار قرض الحسنه مشاغل خانگی استان مازندران یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال است که با تشکیل پرونده از سوی متقضیان در حال پرداخت است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد هشت بانک عامل صادرات، پست بانک، مهر ایران، رفاه کارگران، ملت، ملی، توسعه تعاون و تجارت است و پرداخت این تسهیلات را در ۲۲ شهرستان استان مازندران برعهده دارند.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۱۴ هزار و ۶۳۰ تعاونی تشکیل شده در مازندران، هفت هزار و ۸۰۶ تعاونی در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعتی، خدماتی، تولیدی، توزیعی، مسکن و عمران در مازندران مشغول فعالیت هستند و بقیه غیرفعال و راکد هستند.

تعداد اعضای تعاونی‌های فعال استان ۱۲۲ هزار و ۴۰۳ نفر است که در مقایسه با سایر شرکت‌ها، بخش خدمات با ۲ هزار و ۶۹۶، کشاورزی با ۲ هزار و ۱۶۲ و بخش صنعت نیز با یکهزار و ۳۹۷، مسکن با ۳۵۵، تامین نیاز مصرف کنندگان با ۱۹۱ و تامین نیاز تولید کنندگان با با ۱۵۲ شرکت، بیشترین تعداد تعاونی‌های فعال و ثبت شده را در مازندران تشکیل می‌دهند.

print

پاسخی بگذارید