رییس خانه صنعت،‌ معدن و تجارت مطرح کرد
تاریخ: ۲۳:۱۵ :: ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
کمبود نیروی انسانی ماهر و زمین پاشنه آشیل واحدهای صنعتی مازندران

رییس خانه صنعت،‌ معدن و تجارت مازندران با اشاره به چالش‌های پیش روی فعالیت واحدهای صنعتی در این استان از کمبود نیروی انسانی ماهر و باتجربه و همچنین زمین به عنوان ابرچالش‌های این بخش نام برد.

به گزارش اقتصاد گستر شمال مجتبی رضوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ با وجود این‌که مازندران از نظر تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهی در جایگاه‌های بالای کشوری قرار دارد، اما بخش بیشتری از این حجم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت و تجربه لازم برای فعالیت در واحدهای تولیدی و صنعتی هستند.

وی ادامه داد:‌ همین امر باعث شده با وجود تقاضا برای جذب و به‌کارگیری نیروها از سوی مدیران واحدهای صنعتی مازندران، به همان اندازه نیز نیروی ماهر برای به‌کارگیری و فعالیت در این واحدها وجود نداشته باشد.

رییس خانه صنعت،‌معدن و تجارت مازندران توضیح داد:‌ این موضوع سبب شده تا بخش بیشتری از وقت و انرژی مدیران و دست‌اندرکاران واحدهای صنعتی صرف شناسایی نیروهای ماهر برای به‌کارگیری شود.

وی اظهار داشت: هر چند مازندران به عنوان استان قطب صنعت کشور نیست، اما همین تعداد واحدهایی که در آن مشغول فعالیت هستند می‌تواند جوابگوی نیازهای شغلی جوانان ماهر و توانمند باشد.

رضوی گفت:‌ از سوی دیگر محدودیت‌های زمین برای استقرار صنایع از دیگر چالش‌های موجود در مازندران است که صنعتگران با آن دست به گریبان هستند.

به گفته این مسئول علاوه بر این واحدهای صنعتی مازندران با مشکلات کمبود امکانات زیرساختی مواجه هستند.

به گزارش ایرنا، مازندران ۲۲ شهرستان و ۶۳ نقطه شهری، ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی دارد. میانگین وسعت زمین هر شهرک صنعتی استان ۵۰ هکتار است. کمبود زمین یکی از مهم‌ترین چالش‌های اجرای طرح‌های توسعه‌ای در نواحی و شهرک‌های صنعتی به شمار می‌رود. تولیدکنندگان واقعی هم برای آن‌که صنعت خود را توسعه دهند نیازمند زمین بوده و مجبورند باتوجه به برآوردهایی که سرمایه‌گذار برای طرح توسعه‌ای انجام می‌دهد، جواز زمین یا واحد صنعتی راکد را در شهرک‌های صنعتی به دور از چشم و اطلاع شرکت شهرک‌های صنعتی به هر قیمتی که دلالان می‌گویند، خریداری کنند.

 

کمبود نیروی انسانی ماهر و زمین پاشنه آشیل واحدهای صنعتی مازندران

صنعت همواره در مازندران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و ۱۵ درصد از تولید ناخالص استان از این بخش است و دستکم سه هزار واحد صنعتی با اشتغال‌زایی مستقیم ۸۰ هزار نفر در استان وجود دارد که از این تعداد ۴۶۱ واحد صنعتی در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول به فعالیت هستند که نوسازی و روغن کاری چرخ دنده های این بنگاه های اقتصادی با تلاش دولت سیزدهم در دست اجرا است.

نگاهی گذرا به سه هزار واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ مازندران نشانگر نقش آفرینی تولید این استان در چهار دهه گذشته ایران است و به جرات می‌توان گفت که بسیاری از این صنایع از نظر دانش فنی و ظرفیت‌های تولید نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه کم نظیرند.

print

پاسخی بگذارید