تاریخ: ۰:۰۶ :: ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
بازگشت توليد نفت به شرایط قبل از تحريم‌

وزير نفت ضمن تشريح دستاورد ايران در اجلاس ۱۷۵ اوپک، جزئياتي در مورد الزام استفاده از کارت سوخت، عرضه نفت خام در بورس و اجراي بسته‌هاي پنج ميليارد دلاري در صنعت نفت ارائه کرد.

به گزارش اقتصاد شمال ،بيژن نامدار زنگنه وزير نفت با اشاره به تحريم‌هاي نفتي از سوي آمريکا عليه ايران گفت: من در اين اجلاس اعلام کردم تا زماني که ايران در شرايط تحريم به سر مي‌برد بايد از هر نوع کاهش توليد مستثني باشد.

پيش از اين در نامه‌اي به اوپک ارسال و اعلام کردم که ايران بعد از تحريم‌ها بايد به سطح توليد قبلي خود بازگردد.وي ادامه داد: اوپک در نظر داشت که سطح توليد ايران را بر مبناي ماه اکتبر در نظر بگيرد در حالي که توليد نفت ايران در اين ماه طبق منابع ثانويه ۶۰۰ هزار بشکه کاهش داشته است.

البته من اين رقم را تاييد نمي‌کنم اما ملاک اوپک اين عدد است. اين ماه در حالي مبنا قرار مي‌گرفت که ايران به ميزان ۶۰۰ هزار بشکه بازار خود را از دست داده بود اما دو کشور ديگر نزديک به يک ميليون بشکه به توليد خود اضافه کرده بودند.وزير نفت با تاکيد بر اينکه بحث اوپک سياسي بود نه اقتصادي، توضيح داد: من مي‌خواهم در اوپک باشم و با همسايه‌ها زندگي کنم. اقدامي‌که عليه ايران صورت گرفت غيردوستانه بود و دو کشور همسايه هم فشار مي‌آوردند.

آنها درخواست خود را به شکل‌هاي مختلف مطرح کردند و من اعلام کردم حاضر به پذيرش نيستم. در قطعنامه اوپک به دبيرکل اين سازمان اجازه داده شده است که کشورهايي که شرايط خاص دارند از کاهش توليد مستثني شوند.

زنگنه تاکيد کرد: متن نامه را که در آن مستثني شدن ايران از کاهش توليد ذکر شده را ابتدا دبيرکل امضا کرد و بعد از آن من امضا کردم. بنابراين پايه اکتبر براي ساير توليدکنندگان است، نه براي ايران و اين موضوع براي من حياتي است.

  • دولت تصميمي‌براي سهميه‌بندي يا تغيير قيمت بنزين ندارد

وزير نفت در ادامه با اشاره به فرايند ثبت‌نام کارت سوخت المثني گفت: وزارت نفت با ساير وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي ذي‌ربط صحبتي داشت و برآورد شد که ۱۰ ميليون نفر کارت سوخت خود را گم کرده‌اند. اين رقم خيلي مهم بود اما در حال حاضر که تنها سه روز تا اتمام مهلت ثبت‌نام کارت سوخت باقي مانده کمتر از يک ميليون و ۲۰۰ هزار نفر براي ثبت‌نام حضوري و غيرحضوري اقدام کرده‌اند.زنگنه با تاکيد بر اينکه بازگشت کارت سوخت جدي است، افزود: فعلا برنامه دولت روشن شدن وضعيت خودروها و کارت سوخت آنهاست. اين‌که استفاده از کارت سوخت چه زماني الزامي‌شود بعد از هماهنگي با دولت اعلام خواهد شد. دولت تصميمي‌براي سهميه‌بندي و تغيير قيمت ندارد.وي با اشاره به قاچاق بنزين گفت: خدا مي‌داند ميزان قاچاق چقدر است. ارقامي‌که مطرح مي‌شود درست نيست. گفته شده ۴۰ ميليون ليتر قاچاق مي‌شود. ۴۰ ميليون ليتر به معني ۳۰ هزار تن در روز است که بايد ۱۵۰۰ کاميون ۳۰ هزار ليتري اين ميزان بنزين را منتقل کنند که غيرممکن است. فکر نمي‌کنم ميزان قاچاق بنزين و گازوئيل روزانه بيشتر از ۴ يا ۵ ميليون ليتر باشد.وزير نفت ادامه داد: نشانه‌هاي قاچاق اين است که ميزان مصرف در برخي از شهرها امسال ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است. يا اينکه تقاضاي برخي شناورها ۵۰ درصد افزايش يافته در حالي که نه ميزان واردات و نه ميزان صادرات اضافه شده است.

  • اگر CNPC به فاز ۱۱ نيايد تخلف کرده است

زنگنه در ادامه با بيان اينکه از فازهاي ميدان گازي پارس جنوبي فقط توسعه فاز ۱۱ که به ميزان دو فاز متعارف است، باقي مانده، توضيح داد: قرار بود در اين فاز تکنولوژي فشارافزايي گاز را داشته باشيم تا از افت توليد جلوگيري کنيم. بعد از آنکه توتال از اين قرارداد خارج شد قرار بود شرکت ملي نفت چين (CNPC) طبق قرارداد فاز ۱۱ را توسعه بدهد که اگر اين کار را نکند تخلف کرده است. با اين حال ما به اين فکر کرده‌ايم که چه بايد بکنيم.وي با بيان اينکه از ۲۷ فاز پارس جنوبي ۲۱ فاز تا سال گذشته به مدار آمده‌اند، گفت: تا آخر امسال سه فاز ديگر در دريا و چهار فاز در خشکي به مدار خواهد آمد و سه ميليارد فوت مکعب به توليد پارس جنوبي اضافه خواهد شد.

  • برگزاري مناقصه ۱۰ ميدان نفتي

وزير نفت در ادامه با اشاره به طراحي بسته‌هاي پنج ميليارد دلاري براي افزايش توليد ميادين نفتي گفت: تاکنون از ۳۳ ميدان مناقصه ۱۰ ميدان با ارزش نزديک به ۸۵۰ ميليون دلار برگزار و پيمانکار آن مشخص شده است. ۲۰ تا ۲۵ درصد بازپرداخت آن در آينده پرداخت خواهد شد.زنگنه دليل کند شدن اجراي اين طرح را شرايط فعلي کشور اعلام کرد و گفت: قرار است طرح‌ها زماني به مدار بيايند که ايران از شرايط تحريم خارج شود و توليد آن محدود نباشد. اين طرح‌ها بيش از پنج برابر هزينه براي کشور درآمد دارد.

  • پيگيري عرضه مجدد نفت خام در بورس

زنگنه با اشاره به عرضه نفت خام در بورس اظهار کرد: به ما اجازه داده شد يک ميليون بشکه نفت در روز عرضه کنيم که اين کار صورت گرفت. در حال حاضر قرار است در نخستين جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي اين موضوع بررسي شود و اگر قبول کردند مقدار بيشتري نفت براي شش ماه در بورس عرضه خواهيم کرد. اين عرضه به صورت ريالي به فروش خواهد رفت و ارز آن طبق نرخ ارز در سنا (سامانه نظارت ارز) است.

  • پيش‌بيني تقاضا براي ۸۰۰ ميليون متر مکعب گاز در زمستان

وي در ادامه با بيان اينکه پيش‌بيني مي‌شود تقاضا براي گاز طبيعي در زمستان امسال به ۸۰۰ ميليون مترمکعب برسد، گفت: الحمدالله کسي صرفه‌جويي نمي‌کند! البته ما از ابزارهاي غيرقيمتي استفاده مي‌کنيم اما ميزان مصرف زياد است. از مردم خواهش مي‌کنيم کم مصرف کنند.وزير نفت با بيان اينکه نيروگاه در سال نزديک به ۸۰ ميليارد مترمکعب گاز مصرف مي‌کنند، گفت: اين در حالي است که با نصف اين ميزان مي‌توانند اداره شوند. البته بايد راندمان بالا برود و اين موضوع نياز به سرمايه‌گذار دارد. ما گاز را تقريبا مفت در اختيار نيروگاه‌ها قرار مي‌دهيم.

منبع:تجارت

print

پاسخی بگذارید